- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       



24 timers Le Mans 2014: Dobbelt triumf til Audi

Tom Kristensen 2'er, Jan Magnussen 2'er og klassesejr til den danske Aston Martin


Søndag klokken 15:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trods nyt reglement og benhård konkurrence fra Toyota og Porsche blev det endnu engang Audi, der sejrede i 24-timers Le Mans. Men de klarede det uden danske Tom Kristensen, som ikke desto mindre formåede at skabe en dobbelt-triumf ud Audis deltagelse: Den ni-dobbelte Le Mans vinder blev nr. 2.

 

Audi var presset fra starten af. Allerede onsdag fik man opgaven at byggen en ny bil, da Loïc Duval totalsmadrede Audi nr. 1 i den anden af de ekstrem Porsche-kurver.

 

Toyota var hurtigst

Siden viste Toyota's TS 040 HYBRID at være den hurtigste af alle, da løbet gik i gang. Porsches 919 Hybrid holdt sig heller ikke tilbage. Audi mistede desuden bilen med nr. 3 på siden under de vanskelige vejrforhold, der prægede starten på løbet.

 

Men selvom Audi måtte skifte turboladeren på begge biler har de oceaner af erfaring i at vinde det klassiske franske motorløb - verdens mest berømte og i mange henseender også det største. Deres biler stod distancen, det gjorde ingen af Porsches racerbiler. Sejren var Audis trettende.

 

Udgik med el-problemer

Toyotas bil med start nummer 7 udgik fra en klar føring med elektriske problemer. Men den anden Toyota racer nåede målstregen. Hvis ikke den var blevet fanget af regnvejret og den panik der opstod, da Nicolas Lapierre på mønsterløse tørvejrsdæk skulle undgå kollision med langsommere biler, som skøjtede rundt på den sjaskvåde asfalt, hvilket resulterede i at Toyota'en endte i autoværnet - hvem ved, så var det måske blevet sejr til verdens største bilfabrik.

 

Men "to finish first, first you have to finish", som englænderne udtrykker det. Og det var præcis, hvad Audi gjorde. Tom Kristensen førte løbet i en længere periode søndag formiddag indtil hans turboproblem opstod. Uden det ville han være blevet Kong Kristensen den 10. - men det projekt er foreløbig udsat mindst til næste år. Ddt skal dog bemærkes, at den vindende Audi nr. 2 havde eksakt samme problemer med turboladeren, deres blev også skiftet undervejs, så ret beset var de helt lige på dette punkt.

 

I lyset af Audi'ens uheld onsdag og det forhold, at man startede i en ultrahurtigt genopbygget bil, har Tom Kristensen dog grund til at være mere end almindelig glad for sit resultat. En 2. plads er ganske enkelt fænomenalt.

 

De øvrige danske resultater >>>


 

Tak for i år...

 

Tom Kristensens Audi R18 e-tron quattro.

 

Toyota TS 040 HYBRID nr. 8

 

Porsche 919 Hybrid

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt