- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

McLaren MP4-26


Formel 1 2011: Nye regler - større uforudsigelighed


Tekst: Søren Clauding – 18. marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter aflysningen (pga. politisk usikkerhed) af årets første Formel 1 Grand Prix, planlagt til at skulle have fundet sted i Bahrain 13. marts, er det nu sikkert og vist: 27. marts går starten på Formel 1 VM 2011 i Albert Park i Melbourne/Australien.

 

Sammen med starten på årets VM, hvor VM kampen er vidt åben – meget lig i fjor – er det en række jokers, som hver især kan få stor indflydelse på udfaldet af Verdensmesterskabet. I 2011 introduceres nemlig en stribe nye regler…


Værd at vide om de vigtigste nye regler:


Justerbare bagvinger.

En af de største svagheder ved Formel 1 er, at der er meget vanskeligt at overhale. Det gør man bl.a. noget ved i 2011 ved at tillade, at flappen på bagvingerne på Formel 1 racerbilerne nu vil kunne styres fra cockpittet. Der er tale om et elektronisk system, hvor køreren kan ændre på flappens hældning og derved sikre større eller mindre tryk på bagvingen. Det kan blive benyttet så meget man vil under træning og kvalifikation. Men under løb kan man kun regulere hældningen, hvis en bil er under 1 sekund fra den forankørende på nogle forud fastsatte punkter på racerbanen. Systemet de-aktiveres i samme øjeblik, der bremses. Systemet er frivilligt.

 

Problemet har hidtil været, at når en racerbil er tæt bagved en anden racerbil, befinder den sig i det lufthul, der følger umiddelbart efter den anden. Den såkaldte slipstrøm giver den bagvedkørende bil større fart og den kan så komme tæt på den forankørende, men i samme øjeblik den bagved kørende bil bryder ud af slipstrømmen for at overhale, sænkes den fart pga. luftmodstanden. Ved at sænke vingeflappen, sænkes også luftmodstanden, så topfarten forøges med ca. 15 km/t og derved vil overhalingen lettere kunne fuldføres.

 

Hvis systemet kunne benyttes andre steder end i nærkamp, ville den forankørende også benytte sit system, når han blev udsat for overhalingsforsøg – og så ville der være status quo.

 

KERS igen

KERS – Kinetic Energy Recovery Systems – blev introduceret i 2009, men blev afskaffet året efter. Nu genindføres det. Det er et system, som opsamler energien fra nedbremsninger og omdanner det til tillægskræfter, som køreren kan benytte i bestemt antal gange pr. omgange. De aktiveres ved at køreren trykker på ”boost-knappen” på rattet. Systemet er principielt det samme som i 2009, men dengang var optankning tillad i løb, det er det ikke længere. Bilerne skal derfor medbringe mere brændstof, det optager plads og udfordringen for konstruktørerne er nu, at finde ”ledig plads” i racerbilen til systemet. Racerbilernes minimumsvægt er imidlertid forøget med 20 kg til 640 kg, så de kommer ikke til at ”betale” for systemet ved at overskride minimumsvægten.

 

En dygtig brug af den bevægelige bagvinge og KERS vil kunne medføre usædvanligt spændende og vanskeligt forudsigelige overhalingssituationer.

 

Ny dækleverandør

Bridgestone har valgt at trække sig ud af Formel 1 efter 13 år og Pirelli overtager rollen som ene-leverandør af dæk. Pirelli var sidste gang i Formel 1 i 1991. Dertil kommer at der bliver færre dæk til rådighed pr. kører pr. løbsweekend. Hver kører får tre set (to primære og ét alternativ) til brug i P1 og P2 og de skal returnere et sæt efter hver træningsperiode. Derefter vil de have otte sæt til rådighed for resten af løbsweekenden, med den lille krølle, at et sæt af hver type skal returneres før kvalifikationskørslerne. Begge tørvejrs dæktyper skal benyttes i hvert løb, sker det ikke, bliver køreren suspenderet i det pågældende løb.

 

Gearkasser

En gearkasse skal nu kunne holde fem løb mod tidligere fire. Det skal medvirke til at sænke omkostningsniveauet.

 

107 procents kvalifikationsregel

I den første fase af kvalifikationskørslerne skal enhver kører køre en omgang som er mindre end 7 procent langsommere end den hurtigste Q1 omgang sat af den hurtigste kører. Kørere, der ikke formår at holde sig inden for de 107 procent af den hurtigste omgangstid, udelukkes af løbet. Reglen findes i princippet i de fleste former for motorsport og skal sikre, at særligt langsomme deltagere ikke er så meget i vejen for de hurtigste under løbet. Særlige tilfælde kan dog betyde, at løbsledelsen tilsidesætter denne regel og alligevel giver lov til at deltage i Grand Prix’et.

 

Hviletidsregel

Der indføres en slags hviletidsregel, hvor de team-medlemmer, der arbejder med racerbilerne, ikke må opholde sig på racerbanen. De må således ikke befinde sig på banen mellem midnat og klokken 6 om morgenen, hvis træningen starter klokken 10, eller mellem klokken 1 og 7, når træningen starter klokken 11. hvert team får fire individuelle undtagelser i løbet af sæsonen. Formålet er at sikre at f.eks. mekanikere får den fornødne hvile og derfor ikke er så tilbøjelige til at begå (fatale) fejl.

 

Team-ordre

Team-ordre er nu tilladt. Det indebærer at to kørere gerne må samarbejde om deres placeringer  på banen for at tilgodese den ene fremfor den anden. I princippet har teamordre altid været en del af motorsport, men i perioder har man forsøgt at håndhæve et forbud – det er dog aldrig rigtig lykkedes. Nu er man ude over den diskussion.

 

Udpluk af basisreglerne i Formel 1:

En Formel 1 racerbil må højest være 1,8 meter bred. Derudover er den er række andre mål, der skal overholdes. En typisk Formel 1 racerbil er godt og vel 4,6 meter lang, 1,8 meter bred og knap en meter høj.

 

Bilen er bygget op omkring en såkaldt overlevelsescelle, som udgør den beskyttelse, der omgiver køreren, når han sidder i cockpittet. Det inkluderer bl.a. to styrtbøjlekonstruktioner, som beskytter køreren når en racerbil ruller rundt. Den ene er placeret bag hans hoved, den anden over hans ben. En serie af crashtests skal gennemføres før en racerbil bliver godkendt.

 

Køreren skal kunne komme ud af en F1 racers cockpit ved egen hjælp uden af afmondtere andet end rattet.

 

Der benyttes benzin som brændstof, ikke meget forskellig fra det, der tankes på en almindelig tankstation.

 

Bilen skal være forsynet med en baglygte, som kan tændes f.eks. ved dårlig sigtbarhed.

 

Hver bil skal være forsynet med mindst fem kamera-fastgørelsessteder af hensyn til TV-dækningen.

 

Motorerne er defineret som 2,4 liters V8 indsugnings aluminiums motorer med to indsugnings- og udstødnings ventiler pr. cylinder. Minimumsvægten er 95 kg og det maksimale omdrejningstal er 18.000 omdr./min. Variabel indsugnings- og udstødnings geometri er forbudt.

 

Gearkassen er semi-automatisk med maksimalt 7 fremadgående gear og ét bakgear. CVT gear er forbudt og en racerbil må kun have to-hjulstræk.

Barcelona pre-season test 2011.

 

I 2011 vil også bagvingernes øverste flap kunne reguleres fra rattet. Sauber C30 Ferrari.

 

Bremseenergien vil i år kunne opsamles og omsættes til et ekstra boost, når der er brug for det (Alonso, Ferrari, Francorchamps 2010).

 

"Hviletidsregler" for det arbejdende teampersonel træder i kraft i år. Sauber C30-Ferrari testes på højtryk.

 

Michael Schumacher og Ross Brawn får brug for al deres strategiske dygtighed til at udnytte de nye regler i 2011.

 

Michael Schumacher, Mercedes, satte den bedste tid under for-sæson testkørslerne i Barcelona.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt