- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2011 Rally Dakar i Sydamerika: 16 dages sprintrally

Danskere med i verdens hårdeste off-road rally


Tekst: Søren Clauding – 9. december 2010


Følg Rallye Dakar på Eurosport fra 1.-16. januar 2011. Se udsendelsesplanen hér>>>.

 


Daglige opdateringer på Rallye Dakar hér på Motorsiden.dk fra 1.-16. januar 2011


2. januar: Læs hér>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rallye Dakar er uden sammenligning verdens hårdeste off-road rally. Med en historie i Afrika og oprindelig start i Paris lever rallyet i bedste velgående i Sydamerika, hvortil det blev ”forvist” efter trusler om terror tilbage i 2008. 1. januar 2011 går starten i Buenos Aires, og det er der vist efterhånden kun få, der er kede af, måske lige med undtagelse af de fattige befolkninger i de afrikanske lande som i årtier havde nydt godt af den kapitaltilførsel, som det kæmpemæssige rally bibragte landene.

 

I Sydamerika er ørknerne ligeså store som de områder, man kørte igennem i Afrika, højdeforskellene udgør en ny udfordring og med en ny strategi, hvor motorcyklerne og bilerne deles over dele af den 9.500 kilometer lange rute, vil rallyet let gå hen og blive et regulært sprint race. Ikke færre end 5000 kilometer er hastighedsetaper og som sidste års vinder i MC-kategorien, franskmanden Cyril Despres udtrykker det: ”Nu er det forbi med at vente nogle dage og så se, hvordan tingene udvikler sig, inden der gives gas. Nu er det lige på og hårdt fra aller første kilometer.” Oven i købet slutter rallyet med en 645 kilometer lang etape på næstsidste dag. Hér kan det let blive knald eller fald for mange deltagere.

 

Motorcyklerne

Sådan kommer det i alle tilfælde nemt til at blive for motorcyklerne, men de vil elske det, for det er nu engang, om end hårdere, så en noget mere spændende udfordring, at give sig i kast med kørertekniske enduro-strækninger end lange lige stræk, hvor topfarten og modet til at holde gashåndtaget i bund kan gøre udslaget. Motorcyklerne er sat ned i størrelse i år, 450 ccm er maksimumsstørrelse på maskinerne og det har gjort det muligt for andre at deltage med en regulær chance for at besejre de ellers så dominerende østrigske KTM mc’er. Aprilia er én af udfordrerne, Yamaha en anden for ikke at tale om det lille spanske mærke Sherco.

 

I MC-kategorien vil Cyril Despres med tre sejre bag sig være storfavorit. Men hvert år banker nye talentfulde topkørere på døren, mange med en vis erfaring i ørkenrallyes, deriblandt chileneren Francisco Lopez Contardo, kaldet Chaleco, på Aprilia, portugiseren Helder Rodriques (Yamaha), franskmanden David Casteu (Sherco). Blandt andre spændende navne er 2009 verdensmesteren, nordmanden Pål Anders Ullevålseter på KTM, Jordi Viladoms fra Spanien på Yamaha og David Fretigne fra Frankrig på BMW. Størst konkurrence vil Cyril Despres imidlertid få fra en anden tidligere Dakar-vinder, spanieren Marc Coma på KTM.


Marc Coma.


Danske Jes Munk er med

Med danske øjne er Rallye Dakar ikke mindst spændende i år, fordi en dansk tidligere motocross kører, Jes Munk, stiller til start, som den første dansker i et sydamerikansk Dakar-rally. Jes Munk er 40 år gammel, han har en karriere i dansk motocross for en halv snes år siden, men har i den mellemliggende periode helliget sig sit arbejde.


Jes Munk.


Nu har han fået blod på tanden igen og deltog for nylig i Pharao-rallyet i Egypten, hvor han sluttede på en imponerende 9. plads. Det var første gang danskeren prøvede kræfter med ørkensandet. I Sydamerika kører Jes Munk Aprilia og han tror på, at erfaringen kan komme ham til gavn.

 

”I Egypten opdagede jeg, at efterhånden som vi kom længere frem i rallyet, rykkede jeg højere og højere op. Jeg tror det var fordi jeg økonomiserede med kræfterne og dermed nød godt af de andres træthed og manglende evne til at koncentrere sig dag efter dag,”  siger den veltrænede dansker inden afgangen til Buenos Aires.

 

Kris Nissen i spidsen

I bilkategorien er der også dansk deltagelse. Men ikke bag rattet i en af de højtydende og specialbyggede ørkenracere. Det er Kris Nissen, der i sin egenskab af Volkswagen Motorsportsdirektør igen er ansvarlig for at den tyske fabrik endnu engang tager sejren i det berømte rally. ”En vigtig grund til at vi er med igen i Rallye Dakar, er den utrolig store mediedækning, vi opnår, fortæller Kris Nissen. ”Ikke færre end 190 lande TV-transmitterer fra Dakar, så vi er sikre på, at vi når et meget stort publikum.”

 

Volkswagens kørerbesætning er den samme som i fjor, med vinderen Carlos Sainz i førertrøjen. Og de fire Volkswagen Race Touaregs, der nu er udviklet til 3. generation, er efter to sejre i træk storfavorit til et hattrick.

 

Stephane Peterhansel i BMW

Men den ekstremt rutinerede Dakarkører, franskmanden Stephane Peterhansel, er med igen bag rattet af en BMW X3 CC. Peterhansel er med ni sejre den mest vindende Dakar-deltager nogensinde. Da Mitsubishi uventet trak sig ud af off-road sporten kort tid inden 2010-udgaven af Rallye Dakar, var Peterhansel hurtig til at finde sig et sæde hos det semiprivate Svend Quandt Team X-Raid. Men det viste sig, at de i øvrigt konkurrencedygtige BMW’er havde problemer bl.a. med bremserne.

 

”De er løst nu,” siger Peterhansel fortrøstningsfuldt. ”Vi har kørt over 7000 testkilometer og kan med de forbedringer, der er tilført BMW’en holde fuld fart på også i bjergene. Det er ret underholdende og godt for mulighederne for en topplacering”.

 

Blandt de overraskende tilmeldinger er Guerlain Chicherit fra Frankrig i en kraftigt modificeret MINI. Bilen ser ud som en MINI. Men den er baseret på en BMW X3 CC og nyder derfor godt af den erfaring ”Team X-Raid” har med de pålidelige BMW’er. Chicherit er utrolig hurtig, han er ung og kan han styre temperamentet, er han absolut blandt vinder kandidaterne. Den lille off-road MINI vil disponere over ikke færre end 315 hestekræfter og et kæmpemæssigt moment. Største svaghed er mangel på testkørsler. Bilen er først lige blevet skruet sammen.

 

Kritisk navigation

Der er et utal af udfordringer i et Rallye Dakar, tekniske, fysiske, økonomiske og ikke mindst det, at finde vej. I år bliver navigationen endnu sværere end tidligere. Der køres som i de senere år efter en rutebog og uden GPS (dog således at løbsledelsen hele tiden har styr på hvor de enkelte deltagere er henne på ruten). Imidlertid tjekkes det, om deltagerne følger den rette rute gennem nogle såkaldte waypoints. Hidtil er disse waypoints dukket op på GPS navigationsskærmen, når deltagerne var indenfor en radius på omkring 3 kilometer og derpå var det for deltagerne bare at følge beskrivelsen frem til waypoint’et, hvor der så blev ”tjekket ind”. Der findes forskellige typer af waypoints og nogle er skjulte, dvs. ukendte for deltagerne på forhånd. Radius’en indenfor hvilken de skjulte waypoints dukker op er nu blot 400 meter. Det stiller utrolig store krav til deltagerne, som, hvis de skyder genvej, kan risikere en kæmpemæssig sekundstraf, som sætter dem langt tilbage i den samlede stilling.

 

I alt skal der i dagene fra 1. januar til 16. januar, hvor de 455 deltagere alle har drømmen om at nå tilbage til målrampen i Buenos Aires, køres omkring 9500 kilometer, fordelt på i alt 13 regulære løbsdage, lidt forskellig afstand for motorcykler, biler og trucks. Motorcyklerne tæller 170 tilmeldte 2-hjulere og 30 Quads mens bilerne omfatter 140 ”personbiler” og de 67 lastbiler kører også på visse strækninger deres egen rute. De store trucks er i sig selv en del af fascinationen ved det spektakulære rally i kraft af deres størrelse og den måde, hvorpå de som elefanter maser sig igennem landskabet.

 

Ruten går i år imod nord, hen over Andesbjergene i det nordlige Argentina og helt op i det nordlige Chile. Der vil være tynd luft, lave temperaturer og masser af kørsel ude i den udfordrende Atacama ørken.

 

Rallye Dakar på Eurosport

Traditionen tro dækker Eurosport Rallye Dakar med to daglige udsendelser fra alle løbsdagene. Den første sendes typisk ved 20-tiden og den anden ved 23-tiden. I kraft af et samarbejde med Eurosport vil der også hver dag kunne læses korte rapporter fra verdens hårdeste off-road rally hér på Motorsiden.dk.

Ialt tilbagelægges omkring 9500 km hvoraf godt halvdelen er regulære hastighedsetaper.


2010 vinderen Cyril Despres deltager i år med en ny 450 ccm KTM fabriks motorcykel. Foto: J. Edmunds.

 

Jes Munk i Pharao-rally.


Lucas Cruz - Kris Nissen - Carlos Sainz efter VW sejren i 2010.

 

Carlos Sainz - VW Race Touareg 2 - på vej mod sejren i Rallye Dakar 2010.

 

 


Deltagerliste MC

Deltagerliste Quads

Deltagerliste Biler

Deltagerliste Trucks

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt