- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teamets to biler er Aston Martin DRB9 fabriksbiler, bygget efter de seneste specifikationer.

 

Aston Martins motorsportsdirektør, Dave King, fortalte om det nye VM-projekt.


Aston Martin præsenterer nyt GT 1 VM-team

- i København!


Tekst: Søren Clauding – 26. januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er helt usædvanligt, måske endda første gang i historien, at et internationalt VM-team præsenteres i København. Det var ikke desto mindre tilfældet, da Aston Martin Racing tirsdag eftermiddag for en udvalgt skare præsenterede deres nye engagement i FIA GT1 Verdensmesterskabet.

 

Det var også snigpremiere på det helt nye verdensmesterskab, som FIA introducerer i år. Den officielle opstart sker i Paris d. 18. februar og siden afholdes det første af i alt 10 VM-løb d. 16.-17. april.

 

Dansk ejer

Der var naturligvis en årsag til, at begivenheden fandt sted i Danmark. Aston Martin stiller til start i det nye verdensmesterskab med to Aston Martin DRB9 – biler der i princippet er identiske med de racersportsvogne, der har domineret den internationale racerscene for den type biler (inklusive et par Le Mans sejre), og teamet ejes af Jan Struve, en dansk motorsportsentusiast, der gennem aktiviteter indenfor vindmølleindustrien er blevet økonomisk i stand til at skabe det grundlag, som skulle til, for at sikre teamets eksistens.

 

Det er også en motorsportsidealisme udover det sædvanlige, der præger det nye setup. Teamet hedder Young Driver AMR og filosofien er, at hjælpe unge talenter til at gøre karriere på højeste niveau. Og med dansk ejer var det også logisk at vælge en dansker som en af kørerne.

 

Kristoffer Nygård

Valget faldt på den 23-årige Christoffer Nygaard, som i fjor deltog i det internationale FIA GT mesterskab i den såkaldte GT2 klasse, dvs. klassen for de mindre GT-biler.

 

”Jeg er selvfølgelig meget glad for at teamet valgte mig som kører, og jeg kan næsten ikke vente på at komme i gang,” smilede Christoffer Nygaard i forbindelse med præsentationen.

 

I år kommer Christoffer Nygaard til at bide skeer med 600 hestekræfter i Aston Martin racerne og ét af målene er deltagelse i 24-timers Le Mans til sommer – startpladsen er så godt som sikret.

 

Formel 1 kørere

Da præsentationen i København var international, var der også prominent besøg af internationale personligheder, deriblandt den dobbelte Le Mans LMGT1 vinder med Aston Martin, englænderen Darren Turner og tjekken Tomas Enge, som begge har kørt Formel 1, samt den regerende European Le Mans series mester, Stefan Mücke fra Tyskland, som Christoffer Nygaard skal i år dele bil med.


Christoffer Nygaard flankeret af Stefan Mücke (GER), Thomas Enge (CZE) og Darren Turner (GBR).


 

Præsentationen fandt sted på Aston Martin’s ”danske domicil” på Østerbro i København. I Danmark importeres det legendariske britiske sportsvognsmærke af den tidligere racerkører og importør af bl.a. Kia og Jaguar, Jac Nelleman. Nellemann har kun indirekte engagement i teamet, ”men jeg er tilknyttet det som konsulent”, fastslog den erfarne dansker.

 

Nyt setup

FIA GT1 Verdensmesterskabet er en nyskabelse baseret på den succes, det internationale FIA GT mesterskab har opnået i de seneste år. Arrangørerne har skabt mesterskabet på rekordtid og de 10 løb i 2010 finder sted på fire kontinenter. Traditionelt afholdes GT-racing som langdistanceløb, men hér brydes traditionen og der planlægges to 1 timers løb pr. løbs weekend.

 

Reglerne fastlåser antallet af biler pr. team til to og i år deltager i alt seks forskellige mærker med fire biler for hvert mærke. Foruden Aston Martin deltager også Corvette med to C6R, Ford med GT modellen, Lamborghini med Murcielago R-SV, Maserati med MC12 og Nissan med GT-R.


2010 Løbskalender:


30.04-02.05

Silverstone – Storbritannien

16-17.04

Yas Marina (Abu Dhabi – UAE)

21-23. 05

Brno – Tjekkiet

02-04.07

Paul Ricard – Frankrig

29.07-01.08

Spa-Francorchamps – Belgien

27-29.08

Nürburgring – Tyskland

17-19.09

Portimao – Portugal

05-07.11

Durban – Sydafrika

26-28.11

Interlagos – Brasilien

03-05.12

San Luis - Argentina



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP