- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Superleague Formula bryder grænserne

Kasper Andersen på vej mod toppen


Tekst: Søren Clauding – juli 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Superleague Formula er navnet på en ny racerserie, som så dagens lys i 2008 og i år har fået særlig relevans set ud fra et dansk synspunkt. I år er FC Midtjylland nemlig en del af serien og danske Kasper Andersen har fået lejlighed til at vise, hvad han duer til.

 

Des sidste gjorde han allerede i 2009 mesterskabets 2. afdeling, hvor Kasper Andersen på den belgiske Zolder racerbanen scorede pole-position. At det ikke endte med løbssejr skyldes alene et mildest talt noget uheldigt pitstop, hvor softwaren i styringssystemet svigtede. Der satte danskeren fra en sikker føring ned på 13. pladsen. Herefter overtog panikken og Kasper spandt af banen. I dagens 2. løb, som var præget af regn og omskifteligt vejr, kørte Kasper Andersen en sikker 6. plads i hus.

 

Blandt de hurtigste

”Ærgerligt at det ikke blev til mere, men jeg besluttede mig for at jeg SKULLE i mål i 2. løb, koste hvad det ville,” sagde Kasper Andersen da dagen var slut.

 

Ikke desto mindre havde Kasper Andersen gennem sin fremragende kvalifikationskørsel dokumenteret, at han er blandt de aller hurtigste i serien, som bl.a. tæller fire kørere med Formel 1 erfaring. Og dermed er udsigterne præcis dem, som danskeren stiller sig selv i udsigt: At få banet vejen til Formel 1.

 

Superleague Formula er nemlig grænsebrydende på en række punkter.

 

Formel 1 look-alike

For det første benyttes der ”Formel 1 look-alike” racerbiler med masser af teknik og ikke færre end 750 hestekræfter på baghjulene. Dermed er bilerne det tætteste, man kan komme på Formel 1 racerbiler.

 

For det andet køres der ligeså langt på en løbsdag som i formel 1. I stedet for ét løb på omkring 300 kilometer, køres der to løb på omkring det halve. Det stiller næsten de samme fysiske krav til kørerne som i motorsportens eliteklasse.

 

Obligatoriske pitstop med dækskifte og mulighed for småjusteringer af racerbilerne træner kørerne i, at pitstop er en væsentlig del af et racerløb og at team-arbejdet ikke må underkendes.

 

Og så er der det med Superleague.

 

Fodboldklubberne betaler

Superleague Formula er baseret på et samarbejde med en række topklubber indenfor europæisk fodbold. Klubberne ønsker at give deres ejere og medlemmer en anderledes oplevelse som et supplement til fodboldkampene. Motorsport er markant anderledes end fodbold – men erfaringen viser, at mange racerkørere på topniveau følger med i fodbold på topniveau og vise versa. Så måske er afstanden imellem sportsgrenene ikke så stor, som mange måske tror.

 

Ikke desto mindre indebærer Superleague Formula, at fodboldklubberne ejer eller leaser en racerbil for en sæson. De betaler gildet, så at sige, og sikrer dermed deres økonomiske bagland endnu flere oplevelser og en større forståelse for udfordringerne i international sport på topniveau.


 

 


 

For racerkøreren indebærer det at han bliver kastet direkte ind i et enestående professionelt sponsormiljø, og derved er han automatisk bedre forberedt til også at håndtere den del af arbejdet i Formel 1.

 

FC Midtjylland

For FC Midtjylland er det tale om et kommercielt arrangement med det mål, at styrke klubbens økonomiske værdi. Man har hyret en teamchef i form af den erfarne rallykører Karl-Åge Jensen, som besidder store administrative evner og samtidig har den unikke egenskab, at han er fodbold-entusiast såvel som motorsportsmand. Kasper Andersen var et naturligt valg, fordi han og hans far, Søren åbnede øjnene hos FC Midtjylland for mulighederne i Superleague Formula.

 

Nu skal der blot betales tilbage i form af resultater, som dokumenterer, at FC Midtjyllands beslutning om at sætte penge i motorsport, var rigtig.

 


Superleague Formula Data:


2009 Løbskalender:

28. Juni: Magny-Cours (Frankrig)

19. juli: Zolder (Belgien)

2. august: Donington Park (England)

6. september: Estoril (Portugal)

4. oktober: Monza (Italien)

8. november: Jarama (Spanien)


Bilerne:

One-car formel (ens biler):

Formel 1 style racerbil, karbon-fiber monocoque, bygget af Élan Motorsport Technologies, 4,2 liters V12, 750 hk, dæk: Michelin.


Kvalifikations system som i fodbold:

18 deltagere deles i 2 grupper efter lodtrækning. I hver gruppe køres der kvalifikation, de fire bedste går i kvart-finalen, de to bedste herfra videre i semifinalen, de to bedste mødes i finalen og afgør poleposition. Der køres én hel omgang i hver af finalerunderne. Der må ikke skiftes dæk undervejs.


Løbs system som i fodbold:

To løb på en løbsdag: der køres 44 minutter plus én omgang (svarer til en halvleg), derefter holdes pause og siden køres yderligere 44 minutter plus én omgang.


Point system:

Hvert løb: 50-45-40-36-32-29-26-23-20-18-16-14-12-10 etc.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP