- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny teknik i Formel 1:

2008 afslører kørernes færdigheder


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I weekenden d. 14.-16. marts går det løs i kampen om Formel 1 verdensmesterskabet. Det er egentlig en sandhed med modifikationer, for i Formel 1 går man ikke i hi i vinterperioden. Der arbejdes og testes i en uendelighed og alverdens medier er gode til at gøre sig kloge på, hvad en lille forbedring i omgangstiderne på den ene eller den anden testbane giver signal om.

 

Virkeligheden er, at vinter testkørslerne giver et signal om styrkeforholdet. Men hvem havde sidste vinter gættet på, at VM i 2007 først skulle afgøres i det aller sidste løb. Hvem havde troet, at debutanten Lewis Hamilton, som kørte og fortsat kører McLaren-Mercedes, ville være blandt de tre, der kunne vinde verdensmesterskabet i sæson-finalen. Og hvem havde så sent som i løbet forinden spået Ferraris Kimi Raikkonen en chance. Han havde den matematisk, men han var så langt efter Hamilton og team-kammeraten Fernando Alonso, at de to skulle være meget uheldige – eller gøre tingene meget forkert, hvis finnen skulle vinde Verdensmesterskabet.

 

Men det gjorde de som bekendt og Kimi Raikkonen blev verdensmester. Dermed nåede han, hvad mange havde spået ville ske i hans tid hos McLaren – men som altså først skete, da han kom til Ferrari.

 

Schumacher niveauet

I fjor var man fri af Michael Schumachers dominans. Men den dygtige tysker kan fortsat køre bil, hvad han beviste, da han over nogle testomgange øjeblikkeligt var hurtigere end den anden af Ferrari teamets faste kørere, Felipe Massa. Det giver en idé ikke bare om Shumi’s kvalitet, men også om det nuværende niveau i Formel 1. Med al respekt for Raikkonen, Alonso og Lewis: Ingen af dem er på niveau med Schumacher og det er udtrykt af en – altså undertegnede – som aldrig har været den store Schumi-fan.

 

I år får Formel 1 feltet sin sag for. I år skal det vise sig, om de kan køre bil, sådan for alvor. For i år er et par af de vigtigste hjælpemidler, når det gælder om at håndtere de omkring 800 hestekræfter, blevet forbudt.

 

Ingen traction control

Det ene er Traction Control systemet. Traction Control modvirker hjulspind og det er nu rart at have, når man slippe så store kræfter løs og ikke mindst, når man skal accelerere ud af kurverne. Det andet er de avancerede motorbremsesystemer, der i den grad hjalp kørerne til optimal nedbremsning inden og igennem kurverne, at det var meget svært at komme galt af sted. De er begge dele forbudt nu, og der kommer nok til at gå et stykke tid. inden kørerne ikke smider deres racere på tværs mindst én gang i en løbs weekend, ja måske endda i et enkelt race.

 

Det er lidt af en udfordring.

 

Man kan undre sig lidt over, hvorfor Formel 1 modarbejder udviklingen. Formel 1 racerne er regelsat så restriktivt, at de ligner hinanden utrolig meget. Havde det ikke været for de forskellige sponsorers kulører, ville få kunne kende forskel på racerbilerne. Derved går udviklingen i Formel 1 i en anden retning i den, bilindustrien arbejder og det til trods for, at det nu om dage hovedsagelig er Mercedes, Honda, Renault og ikke mindst Toyota, der betaler festlighederne.

 

Mening med galskaben

Men det får nu være, for der er naturligvis en grund og grunden hedder ”sikkerhed”. Havde konstruktørerne haft frit spil, ville deres blot 2,4 liter store V8 motorer nemt kunne udvikle i nærheden af 1000 hestekræfter. Det holder man bl.a. nede ved hjælp af omdrejningsbegrænsning (på 19.000 omdr./min). Med elektroniske kørehjælpemidler og uden begrænsning på bilernes bredde, deres dækstørrelse osv. ville det ikke være til for nogen af konkurrenterne at komme forbi den, der måtte være foran.

 

Det er med andre ord mening i galskaben og derved er Formel 1 også blevet udviklet til en sport, hvor den tekniske del fortsat har meget at sige, men hvor kørernes indsats, team-strategien, team arbejdet i det hele


Heiki Kovalainen

Ferrari er storfavorit i 2008.


 

taget al udenoms arbejdet også har an afgørende betydning. Det er vigtige elementer bag den succes, som Formel 1 har opnået.

 

Raikkonen storfavorit

I år kan vi forvente, at Kimi Raikkonen og Ferrari fortsat vil have en dominerende position. Felipe Massa er ikke helt på niveau med finnen, men han har vundet løb i 2007 og vil også kunne gøre det i 2008.

Også McLaren-Mercedes vil være stærke i år. Naturligvis i kraft af Lewis Hamiltons fænomenale indsats, men også fordi den nye finske kører i teamet, Heiko Kovalainen vil kunne give Hamilton en fornuftig back-up. Men man får det sværere hos McLaren i år. Fernando Alonso bidrog med vigtig teknisk input sidste år og han havde en stor del af fortjenesten bag både sin egen men også Hamiltons flotte præstationer.


Lewis Hamilton


Renault har fået Fernando Alonso tilbage. Det er et kolossalt aktiv for teamet og det er ret sandsynligt, at verdensmesteren fra 2006 og vinderen af 19 Formel 1 Grand Prix’er vil kunne blande sig i topstriden efter ganske få løb, hvis ikke allerede i sæson-premieren, der traditionen tro finder sted i Albert Park i Melbourne.


Fernando Alonsos nye våben: Renaults 2008 racer.


Ross Brawn hos Honda

Men det bliver givet vis blandt de 3-5 kørere, at slaget kommer til at stå. Man kunne godt ønske, at Toyota og Honda fik lidt mere vind i sejlene og ville kunne blande sig i topstriden. Men endnu halter udviklingen bagefter – og her taler vi brøkdele af et sekund pr. baneomgang. Og kørersammensætningen er ikke optimal.

 

De mangler ganske enkelt kørere af samme kaliber som McLaren-Mercedes, Ferrari og Renault er i besiddelse af. Et stort plus hos Honda er en ny aftale med manden bag Ferraris succes’er, ikke mindst i Schumacher æraen. Det er Ross Brawn, der nu skal styre japanerne tilbage til tidligere tiders storhed, men det er ikke gjort fra den ene dag til den anden. De andre udvikler jo også på deres biler.

 

Flere veteraner

Hos Sauber BMW er Nick Heidfeld formentlig det stærkeste kort, hos Williams er det de Nico Rosberg. Hos Red Bull er det veteranen David Coulthard. Hos Toyota Jarno Trulli. Sébastien Bourdais er formentlig hurtigst hos Toro Rosso, Jenson Button er det hos Honda, selvom den anden veteran i F1 feltet, Rubens Barrichello også ville kunne sætte dagsordenen ind imellem. Takumo Sato er formentlig stærkest hos Super Aguri, som havde store finansielle problemer sidste år, mens Formel 1 feltets tredje veteran, Giancarlo Fisichella er stærkest hos det debuterende Force India team.

 

Formel 1 sæson’en begynder ”down under” i Australien og der køres tre oversøiske løb, inden man lander i Europa sidst i april. I alt køres der 18 Grand Prix’er og blandt de aller mest eksotiske er det legendariske Grand Prix i Monaco d. 25. maj. Sæson’en afsluttes også oversøisk med fire Grand Prix’er, hvoraf det sidste finder sted i Brasilien på Interlagos racerbanen i Sao Paulo d. 2. november.


Se Formel 1 løbskalenderen her>>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP