- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Jean-Eric Vergne vandt E-Prix'et i Uruguay fra poleposition foran Lucas di Grassi og Sam Bird.


6. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Punta del Este E-Prix

Endnu en triumf til Vergne og Techeetah


Af Søren Clauding – 18. marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sæsonens sjette E-Prix fandt sted i Punta del Este på kanten af Atlanterhavet. Det blev endnu en triumf til den mesterskabs førende Jean-Eric Vergne, som kørte sin Techeetah Renault til sejr for 2. gang i år. Vergnes sejr var kneben og han var ikke klart den hurtigste kører på banen – men han var den, der spillede sine kort bedst og kørte fuldstændig fejlfrit fra start til mål.

 

Den 27-årige franskmand var ikke med i Formel E fra dag 1 og debuterede netop på den meget hurtige bane, der i bogstavelig forstand er placeret i strandkanten i den eksotiske ferieby, Punta del Este i Uruguay. Det skete i 2015 og dengang placerede hans sig omgående i poleposition. Siden var det Sebastien Buemi, der vandt løbet i sin Renault og det resultat gentog han året efter.

 

I 2017 blev der ikke kørt Formel E i Punta del Este, så i sagens natur var der denne gang både mange nye kørere og meget store forventninger til både Vergne og Buemi.

 

Fra femte til pole

Vergne var da også hurtigst under træningen, men begik en kørerfejl under super-pole konkurrencen og opnåede den 5. hurtigste tid. Den blev imidlertid forvandlet til poleposition, da ingen af de foran placerede deltagere overholdt reglementet. Lucas di Grassi var hurtigst i sin Audi, Alex Lynn næst-hurtigst i DS-Virgin og Oliver Turvey 4. hurtigst i NIO. Men alle tre påkørte de såkaldte pullerter, som er retningsgivende bløde forhindringer i de chikaner, der af sikkerhedsgrunde er gjort åbne.

 

Påkørsel af pullerterne er ikke tilladt, fordi det i sagens natur giver mulighed for at køre hurtigere gennem kurverne, så de tre køreres tider blev alle annulleret og startpositionerne baseret på deres kvalifikationstider fra den indledende kvalifikation. Sidst blev Mitch Evans Jaguar diskvalificeret pga. en lille vægtændring forårsaget af et batteriskift, og han skulle siden starte løbet fra 16. pladsen. Tilbage var blot Vergne, der derpå fandt sig selv i pole.

 

Bravt forsvar

Han kvitterede ved at køre et fejlfrit løb. Han blev presset effektivt i løbets sidste fase af Lucas di Grassi, som var mindre end et sekunder efter franskmanden i mere end halvdelen af løbet, men ikke formåede at passerer ham, heller ikke ved bilskiftet midtvejs. Vergne forsvarede sin position bravt og vandt dermed løbet.

 

Di Grassi blev nr. 2 og var fulgt af Sam Bird, der var lige i baghjulet på de to førende i løbets sidste fase. Bird valgte dog at køre energisikkert og faldt en smule tilbage for at sikker på at nå målstregen på mindst en 3. plads. Tæt efter ham fulgte Mitch Evans, der havde kørt Jaguaren op fra 16. pladsen og endnu engang dokumenterede, at Jaguar nu er et af de absolutte topnavne i Formel E.

 

Bøde for korte underbukser

Som et kuriosum fik Audis Lucas di Grassi efterfølgende en bøde på 10.000 Euro for at køre i ikke godkendt sikkerhedsundertøj. Dat var varmt, forklarede han, og han havde derfor tager korte underbukser på i stedet for de godkendte brandhæmmende lange, som han i øvrigt heller ikke havde flere rene af. Foruden bøden blev han frataget 3 mesterskabspoints – men fik dog lov til at beholde 2. pladsen.

 

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, hvor svært deltagerne i Formel E har det med at overholde reglerne. Det er til dels forståeligt, når det handler om anvendelsen af den megen nye teknik, men at man ikke kan finde ud af, at man ikke ureglementeret må udskifte dele af drivlinen, påkøre pullerter eller skal køre i reglementeret tøj virker problematisk.

 

For Di Grassis vedkommende – han er som bekendt regerende Formel E mester – betød det, at i stedet for at være avanceret til en samlet 10. plads i indeværende mesterskab, er han sat to placeringer tilbage.

 

Rosenkvists problemer

Løbet i Punta del Este var også bemærkelsesværdig ved, at Felix Rosenqvist kørte af banen under træningen. Han startede siden fra 14. pladsen og kørte sig op til 5. pladsen i mål. Alex Lynn havde svært ved at fastholde farten og sluttede på 6. pladsen. Sammen med Birds 3. plads betød det dog, at DS Virgin teamet avancerede til 3. pladsen i team-mesterskabet.

 

Efter et par løb med gode resultater for Renault e.dams køreren, Sebastien Buemi, begik både han og Nico Prost flere fejl undervejs og sluttede på 15. hhv. 18. pladsen. Oliver Turvey fik heller ikke helt forvandlet de hurtige kvalifikationstider til et godt resultat – han blev nr. 7. Og Jaguars Nelson Piquet udgik på grund af et teknisk problem.

 

Alle veje fører nu til Rom

Efter løbene i Sydamerika sættes kursen nu mod Europa, hvor det første af i alt fire europæiske E-Prix’er køres i Rom d. 14. april. Der har aldrig tidligere været kørt Formel E i den italienske hovedstad, så banen er ny for samtlige deltagere.

Jean-Eric Vergne havde Di Grassi og Sam Bird lige i baghjulet i løbets afsluttende fase.


Punta del Este E-Prix, 6. afd. Formel E 2017/2018

Resultat:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault. 50m43,809s.

2. Lucas di Grassi (BRA), +0,447s.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +2,611s.

4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +4,075.

5. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 4,224s

6. Alex Lynn (GBR), DS-Virgin, +7,672s

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 109 points.

2. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 79 pts.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 76 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 52 pts.

5. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 45 pts.

6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 41 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 127 points.

2. Mahindra, 100 pts.

3. DS-Virgin, 93 pts.

4. Jaguar, 86 pts.

5. Renault e.dams, 59 pts.

6. Audi, 58 pts.


Sam Birds 3. plads bragte DS-Virgin op på 3. pladsen i team-mesterskabet.

 

Rosenqvist passerer Piquet mens Evans overhaler Maro Engel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt