- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 



Dakar 2018: De eventyrlige udfordringer

- plus en optakt til MC-klassen


Af Søren Clauding – 5. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden Dakar rallyet i 2008 var tvunget til, at søge nye græsgange pga. terrortrusler på det afrikanske kontinent, udviklede der sig en ny tradition for at afvikle det unikke og eventyrlige cross-country rally i Sydamerika. Intet år har ruten været ens, og det gælder også Dakar 2018, der starter lørdag d. 6. januar i Lima i Peru.

 

I alt skal der køres i nabolaget af 9000 kilometer, fortrinsvis på den vestlige side af Sydamerika. 13 etaper og en pausedag (efter 6. etape) er tilrettelagt gennem Peru, nogle dage også i Bolivia for siden at føre deltagerne langs den østlige side af Andesbjergene til målet i Cordoba midt i Argentina. Lørdag d. 20. januar er det hele overstået.

 

”Paris-Dakar” hænger ved

”Dakar”, som er det officielle navn anno 2018 i respekt for rallyets oprindelse, blev afholdt første gang i 1979 og blev dengang kendt som Paris-Dakar (Dakar er hovedstad i Senegal i Afrika), et navn, der er svært at ryste af sig. Ikke desto mindre har rallyet gennem tiden fortrinsvis startet alle mulige andre steder end i den franske hovedstad. Og siden løbet genopstod i Sydamerika i 2009 er det eneste, det moderne ”Dakar” har med Paris at gøre, dets oprindelse og det faktum, at organisationen, ASO, er fransk.

 

Det franske islæt præger da fortsat verden mest berømte og formentlig også hårdeste off-road/cross country rally. Det ses på deltagerlisten, men også i den ånd, der hviler over rallyet. Det er langt henad vejen franskmænd, der arrangerer rallyet, sproget er præget af fransk ligeså meget som engelsk – og det behøver ingen at være kede af. Frankrig har som bekendt en stærk position indenfor motorsport, en position, som vel ret beset ikke overgås af nogen. Det er hér 24-timers Le Mans afholdes, i princippet også Monacos Formel 1 Grand Prix, det berømte Rallye Monte Carlo og det er også i Paris, det internationale bilforbund, FIA, har til huse – og FIA’s præsident, Jean Todt, han er også franskmand.

 

Peugeots trumfer

Når det gælder det dominerende team i de sidste år, er det også fransk. Men det gælder alene bilklassen. Peugeot har vundet de sidste to år, fra 1987-1990 vandt Peugeot desuden fire sejre i træk, også Citroën har vundet Dakar (1991, 1994 og 1995). Og så var der hele Mitsubishi æraen, hvor den japanske bilfabrik vandt ikke færre end 12 gange. Men andre bilfabrikker har også gjort det godt i Dakar. I nyere tid har MINI vundet fire gange efter VW’s tre sejre og tilbage i tiden har både Porsche, Renault og Range Rover også været først i mål.

 

Motorcyklerne og de andre

På MC-siden er det lidt anderledes. Det franske islæt har her hvilet på kørernes skuldre. Stephane Peterhansel lagde ud med 6 Dakar sejre på to hjul, før han fortsatte med indtil nu 7 sejre på fire hjul. Cyril Despres har vundet MC-klassen fem gange og Richard Sainct tog tre sejre, inden han tragisk mistede livet under et rally, dog ikke i ”Dakar” men i Ægypten. Ellers er det østrigske KTM, der har domineret. De har lagt motorcykel til ikke færre end de sidste 16 Dakar-sejre.

 

Foruden bil-klassen og MC-klassen, som er de vigtigste klasser i ”Dakar”, køres der også om palmerne i en lastbilsklasse med store kraftfulde trucks. Her er det russiske Kamaz, der nærmest har patent på sejren, om end Iveco vandt i 2016, 2012 og det i 2007 var en MAN, der var hurtigst. I alt er det blevet til 14 Kamaz sejre i tidens løb. I de sidste 9 år har man særskilt præmieret deltagerne i Quad klassen for firehjulede baghjulstrukne motorcykler og i fjor for første gang også de såkaldte UTV (Utility Task Vehicle), som er ganske små firehjulstrukne køretøjer, hvor udgiften til deltagelse kan holdes på et markant lavere niveau end i de øvrige bilklasser.


En optakt til årets Dakar i bilklassen kan læses hér >>>


Sådan ser det ud i MC-klassen - inden starten:

 

Endnu et slag til Honda

I MC-kategorien blev Hondas argentinske kører, Kevin Benavides, i fjor skadet under træning og måtte udgå inden løbet overhovedet var kommet i gang. Året forinden var han blevet nr. 4, og i år er han igen fit for fight. Men det samme er nu sket for stjerne køreren Paulo Goncalves, som derfor ikke er med og nødtvunget har overladt sin motorcykel til den blot 23 årige chilener Juan Ignacio Cornejo. Benavides har nu favorit status efter i fjor at være kommet stærkt tilbage og siden endte på en samlet 2. plads i kampen om verdensmesterskabet. Hondas stærkeste kort er dog formentlig den temperamentsfulde spanier, Joan Barreda, som igen vil forsøge at tage den prestigefyldte 1. plads.

 

KTM’s vinderteam af vindere

På papiret er Honda dog stadig blandt favoritterne – trods Goncalves frafald. Men traditionen tro er østrigske KTM også repræsenteret af et meget stærkt team og derfor den absolutte favorit. KTM har vundet Dakar de sidste 16 gange, og deres vinderteam består igen af vindere: Sidste års nr. 1, englænderen Sam Sunderland, sidste års nr. 2, østrigeren Mathias Walkner og australieren Toby Price, der vandt i 2016. Man kan næsten ikke forestille sig et stærkere set-up.

 

3’eren fra 2016, Pablo Quintanilla, er også med i 2018-udgaven af Dakar. Han kører igen for Husqvarna. Og Adrien van Beveren fra Frankrig er på ny med på en Yamaha. Sidste år blev han nr. 4 og har potentiale til mere, hvis tingene flasker sig rigtigt. Der er udsigt til, at MC kategorien igen bliver rigtig spændende.


De vigtigste MC-deltagere i årets Dakar i startnummerorden:


1. Sam Sunderland (GBR), KTM.

2. Matthias Walkner (AUT), KTM.

4. Adrien van Beveren (FRA), Yamaha.

5. Joan Barreda (SPA), Honda.

8. Toby Price (AUS), KTM.

9. Stefan Svitko (SLO), KTM.

10. Pablo Quintanilla (CHL), Husqvarna.

15. Laia Sanz (SPA), KTM.

47. Kevin Benavides (ARG), Honda.

Genoplev Dakar 2017 hér >>>

 

Læs også:

Dakar 2018: Peugeot mod Toyota >>>


Sådan kan du følge Dakar 2018:

Dakar dækkes løbende her på Motorsiden.dk.

 

 

 

Eurosport har programsat 30 minutters daglige reportager hver aften ved 23-tiden.

Se de daglige programplaner hér >>>

 

Eventuelle afvigelser fra programplanen oplyses så vidt muligt af undertegnede på Twitter:

Søg og følg Søren Clauding


Dakar 2018 går gennem tre store sydamerikanske lande og er sammenlagt omkring 9000 kilometer langt.


Stéphane Peterhansel har vundet Dakar 6 gange på MC og 7 gange i bil. Der står "13 wins" på hans styrthjelm. han satser på det ikke er gældende, når målet er nået d. 20. januar.

 

Hondas Joan Barreda er blandt

favoritterne i MC-klassen.

 

Toby Price og sidste års vinder, Sam Sunderland, kandiderer til endnu en KTM triumf i Dakar. Men om det lykkes og hvem der vinder står hen i det uvisse.

 

Laia Sanz er den hurtigste kvindelige Dakar-deltager. Hun er med igen i år og har tradition for at følge godt med i toppen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt