- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Slutspurten er sat ind og Nasser Al-Attiyah kørte sin Toyota Hilux til sejr på torsdagens etape.


Dakar 2018 Dag 13: Slutspurten er sat ind


Af Søren Clauding – 18. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sejren i årets Dakar er indenfor rækkevidde for Carlos Sainz og Peugeot. Efter torsdagens 2. halvdel af en maratonprøve resterer 424 kilometer hastighedsetape på turen til Cordoba plus 120 kilometer lørdag og så burde sejren være i hus. Men selv på de allersidste meter i et rally kan det hele tabes i sandet. Det ved Sainz alt for godt.

 

For præcis 20 år siden mistede den i øvrigt dobbelte rallyverdensmester og Dakar vinder fra Spanien VM-titlen, da hans motor brød sammen 300 meter fra mållinjen i årets sidste VM-rally.

 

Peterhansels oplevelser

I Dakar har team-kammeraten hos Peugeot, Stéphane Peterhansel, oplevet, at miste en Dakar sejr på den allersidste hastighedsetape. Og faktisk havde netop Peterhansel en solid føring, indtil han på 8. dagen i år ramte et klippestykke, som sendte ham det meste af 2 timer bagud i klassementet.

 

Med andre ord: Som i så meget andet her i livet er intet sikkert, før det er sket (og i motorsport, at også protest-tiden samt parc ferme er forbi). Og det fik Sainz også et prik på skulderen om på torsdagens etape, hvis han skulle have glemt det.

 

Sainz kom i mål, han fører fortsat rallyet, men undervejs på rallyets tredjesidste etape punkterede Peugeot'en og gearkassen gav kvaler for siden at låse sig fast i 3. gear. Heldigt, at det var på 2. halvdel af maratonetapen, at det skete, for torsdag aften kunne han i det mindste få hjælp af service mandskabet.

 

Al-Attiyah vandt etapen

Torsdagens etape, med 523 kilometer under stopur den længste i årets Dakar, gjorde ellers ikke den store forskel i den samlede stilling. Nasser Al-Attiyah kørte godt nok sin Toyota Hilux til sejr - den anden Toyota sejr på to dage (onsdag vandt Ten Brinke) - men sejren var beskedne 2 minutter, og det rækker ikke langt, når den nærmeste konkurrent er næsten en halv time foran.

 

Det betød dog, at der blev lagt 7 minutter ekstra ned til Ten Brinke. For den tidligere Dakar vinder fra Qatar handler det nok ligeså meget om, i det mindste at blive bedste Toyota-kører og i hvert fald ikke lide den tort, at blive besejret af en hollandsk "opkomling".

 

Carlos Sainz mistede 18 minutter pga. førnævnte problemer, og Giniel de Villiers var næstbedst blandt Toyotas Hilux'er.

 

Men der er som nævnt fortsat små 550 kilometer hastighedsetape tilbage i rallyet, og de er ikke mindre krævende end de 4000, der er kørt til dato.

 

Status quo i MC-klasserne

I MC-klassen og dermed også de firehjulede quads er der status quo, for torsdagens hastighedsprøve blev aflyst. Motorcyklerne skulle have kørt ad en anden rute end bilerne, men hér var sigtbarheden så ringe, at redningshelikopterne ikke ville kunne gå på vingerne.

 

Man overvejede, at lade motorcyklerne tage samme rute som bilerne. Men også det ville være uforsvarligt, fordi sporene da ville være så opkørt og terrænet så uforudsigeligt, at der let ville kunne ske alvorlige ulykker. Derfor blev hastighedsdelen af etapen annulleret.

 

Skarpe sten er farlige

"Problemet er bl.a., at når bilerne har passeret et område, er overfladen kørt væk, og under den ligger de skarpe sten og klippestykker", fortalte den førende østriger, Matthias Walkner.

 

Det er ikke forkert, hvad Walkner siger, men han er måske også den, der ville have størst fordel af en aflysning, fordi hans føring skrumpede noget ind i onsdags og sandsynligheden for sejr er større og større jo færre kilometer der resterer, hvorpå noget kan gå galt. Men sådan er spillets regler.

Carlos Sainz i Peugeot er fortsat i spidsen af Dakar.


Stillingen i Dakar efter dagens etape


Biler:

1. Carlos Sainz/Lucas Cruz (ESP), Peugeot 3008 DKR Maxi, 42t24m31s.

2. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 3008 DKR Maxi, +44m41s.

3. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), Toyota Hilux, +1t05m55s.

4. Bernhard Ten Brinke/Michel Perin (NLD/FRA), Toyota Hilux, +1t17m21s.

5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/DEU), Toyota Hilux, +1t26m31s.

6. Jakup Przygonski/Tom Colsoul (POL/BEL), MINI All4, +2t51m02s.

 

MC:

1. Matthias Walkner (AUT), KTM, 36t33m37s.

2. Kevin Benavides (ARG), Honda, +32m00s.

3. Toby Price (AUS), KTM, +39m17s.

4. Gerrard Farres Guell (SPA), KTM, +49m17s.

5. Antoine Meo (FRA), KTM, +59m05s.

6. Ricky Brabec (USA), Honda, +1t18m10s.


Giniel de Villiers har sat tempoet i vejret i rallyets sidste fase, men er fortsat kun 3. bedst på Toyota Hilux holdet.

 

Matthias Walkner.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt