- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DAKAR på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Frit fald: Fra etapesejr på 4. etape endte Sebastien Loeb og Daniel Elenas drøm om en Dakar sejr i et hul, som ikke bare klemte Peugeoten fast mellem sandklitterne i flere timer men også beskadigede Elenas ryg så meget, at holdet ikke kan fortsætte.


Dakar 2018 Dag 5: Hårdt rally i blødt sand:

Sebastien Loeb sandslot er brudt sammen


Af Søren Clauding – 10. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten på dette års Dakar har været hård, meget hårdere end normalt. Man begyndte med helt bogstaveligt, at køre ud i sandørkenen omkring Lima i Peru, og udover den eventyrlige oplevelse, det er at køre i de kolossale klitter, er prøverne hårde, bl.a. fordi terrænet er meget uforudsigeligt, selv for de allerbedste i den disciplin.

 

Det har både den 13-dobbelte Dakar vinder, Peugeots Stéphane Peterhansel og hans Toyota sidestykke, Nasser Al-Attiyah, som på det nærmeste er vokset op i sandørken, måtte sande, men af de to er det franskmanden, der har klaret udfordringerne bedst.

 

Peugeot er god i sand

Hans Peugeot 3008 DKR Maxi buggy er også mere velegnet til et sådan terræn end Al-Attiyahs Toyota Hilux med V8 motor - selvom Toyota'en har firehjulstræk og Peugeot'en alene træk på baghjulene.

 

Det skyldes ikke mindst, at reglementet for de to biltyper er meget forskelligt. Peugeot'ens store hjul synker ikke så let ned i sandet, og Toyota'en er tungere. Dertil kommer, at Peugeot'en har en større topfart fordi motorreglementet også er forskelligt.

 

Det sidste så man tydeligt på tirsdagens 17 kilometer lange strandprøve på kanten af Stillehavet, hvor bilerne startede fire ad gangen. Toyota'en var hurtigst fra startøjeblikket, men efter få sekunder accelererede Peugeot'erne fra den. Men som deltager vælger man jo selv, hvilken biltype man vil deltage med...

 

Det blødeste sand nogensinde

Summa summarum: På torsdagens ørkenprøve på små 270 kilometer, som i øvrigt var forskellig for biler og motorcykler, blev deltagerne mødt af det blødeste sand, man nogensinde har oplevet i et Dakar rally. Det voldte problemer for mange, og uforudsigeligheden samt de meget kuperede terræn satte prikken over i'et.

 

Kort fortalt vandt Peterhansel sin første etape i år. Mest overraskende var det nok, at Toyotas Bernhard Ten Brinke var næsthurtigst, men det skyldtes mest, at han tacklede terrænet med samme dygtighed som den vindende Peugeot kører. Og en anden sandmester, Giniel de Villiers, som også kører Hilux, kom ligeså flot i mål, han var dog 12 minutter længere ude på etapen end Peterhansel og brugte 8 minutter mere end Ten Brinke.

 

Fastkørsel koster tid

Både Carlos Sainz i Peugeot og Nasser Al-Attiyah kørte fast, det kostede tid og de mistede 18 hhv. 24 minutter ift. Peterhansel. Stort set det samme som skete for den bedste MINI, som ikke overraskende var en af de gennemprøvede 4-hjulstrukne udgaver, kørt af Orlando Terranova. Men ellers er årets Dakar ikke præcis et løb, som MINI kan være stolt af.

 

Med tre Peugeot'er og tre Toyota'er fordelt på løbets første seks placeringer og den bedst placerede MINI på 8. pladsen, kørt af polakken Jakub Przygonski, ser det ikke lovende ud for X-Raid teamet. Førnævnte Terranova er på 12. pladsen og den eneste tiloversblevne buggy, kørt af Mikko Hirvonen, er på 15. pladsen, distanceret med næsten 5 timer.

 

Sebastien Loebs Dakar forsvandt i sandet

Trods føring er tingene dog heller ikke gået problemløst for Peugeot. Man fik godt og på mirakuløs vis (mekanikere kan ibland udføre mirakler) Cyril Despres hårdt medtagede 3008 DKR Maxi med i rallyet igen, men med en straftid på 29 timer handler det mest om, at nå målet og måske kunne være behjælpelig ude på etaperne, hvis Peterhansel eller Sainz får problemer.

 

Sebastien Loeb behøver de dog ikke at bekymre sig om mere. Efter at den 9-dobbelte rally verdensmester vandt tirsdagens etape, brød hans sandslot sammen i det bløde terræn. I et forsøg på at undgå en anden deltager, overså Loeb et regulært hul imellem sandtoppene. Bilen dykkede derned og sad fast i flere timer.

 

Værst gik det imidlertid ud over co-driver Daniel Elena, som ved den hårde landing beskadigede rygraden, så lægerne har erklæret ham "unfit" til at fortsætte rallyet. Dermed forsvandt drømmen om en Dakar sejr definitivt ud i den blå luft over Peru, for Peugeot har erklæret, at de trækker sig ud af Dakar efter i år og det er tvivlsomt om Loeb vil forsøge på anden måde. Men hvem ved...

 

Barreda suveræn

I MC klassen gjorde Hondas Joan Barreda det umulige. I går forudså vi, at det ville være en meget vanskelig opgave at tilbageerobre de 22 minutter, den hurtige spanier havde sat til på de to foregående etaper.

 

Men miraklernes tid er øjensynlig ikke forbi endnu. På onsdagens 5. etape distancerede Barreda resten af feltet med over 10 minutter og den førende Yamaha kører, Adrien van Beveren med næsten et kvarter. Så nu er der kun 7 minutter og 33 sekunder op til førstepladsen, hvilket indtil videre rækker til en samlet fjerdeplads.

 

Van Beveren fører fortsat, efter at Sam Sunderland som bekendt måtte udgå på 4. etape. Men han har Barredas team-kollega Kevin Benavides og den østrigske KTM-kører, Matthias Walkner lige i sit baghjul. Det er i det hele taget interessant, at ikke færre end de ni forreste kørere ligger inden for blot 16 minutter og 12 sekunder. Det er rigtig, rigtig tæt.

 

Titicacasøen venter

Torsdag kører rallyet op i Andesbjergene over grænsen til Bolivia. Hastighedsetapen er 313 kilometer lang og afvikles for en stor dels vedkommende tæt ved den berømte Titicaca sø.

 

Man skal nu også til at vænne sig til de store højder: På etapens første fjerdedel køres der i mellem 4000 og 4600 meters højde, hvilket især er en udfordring for de biler, der ikke benytter turbolader. Så der er al mulig udsigt til, at de to Peugeot'er i spidsen lægger yderligere afstand til resten af feltet. Men så er der jo rallyets konstante uforudsigelighed...

Det er som om, Stéphane Peterhansel bare bliver bedre og bedre. Han kom problemfrit igennem 5. etape i sin perfekt kørende Peugeot 3008 DKR Maxi og udbygger stille og roligt sit forsprin. Han er nu en halv time foran løbets nr. 2, teamkollegaen Carlos Sainz.

 

Bernard Ten Brinke ligger nu 3'er in sin Toyota Hilux.


Stillingen i Dakar efter dagens etape


Biler:

1. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot 3008 DKR Maxi, 13t27m26s.

2. Carlos Sainz/Lucas Cruz (ESP), Peugeot 3008 DKR Maxi, +31m16s.

3. Bernhard Ten Brinke/Michel Perin (NLD/FRA), Toyota Hilux, +1t15m16s.

4. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), Toyota Hilux, +1t23m21s.

5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/DEU), Toyota Hilux, +1t34m34s.

6. Khalid al Qassimi/Xavier Panseri (ARE/FRA), Peugeot 3008 DKR Maxi, +1t46m48s.

 

MC:

1. Adrien van Beveren (FRA), Yamaha, 14t37m40s.

2. Kevin Benavides (ARG), Honda, +1m00s.

3. Matthias Walkner (AUT), KTM, +1m14s.

4. Joan Barreda (ESP), Honda, +7m33s.

5. Xavier de Soultrait (FRA), Yamaha, +7m42s.

6. Toby Price (AUS), KTM, +10t39m.


Kevin Benavides er nu blot 1 minut efter van Beveren.

 

Joan Barreda vandt 4. etape med et imponerende forspring.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt