- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tre biler med ens drivline-konfiguration, 2 elmotorer, 1 gear - men symptomatisk: Den turkis-farvede NEXTEV i baggrunden køres af den regerende Formel E-mester, Nelson Piquet jr., indhentet med en omgang af de to DS-racere med hhv. Jean-Eric Vergne og Sam Bird i cockpittet på 2. hhv. 3. pladsen.


Formel E:

Status inden slutspurten…


Af Søren Clauding – 27. april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinderen af verdens første Formel E mesterskab, brasilianeren Nelson Piquet (jr.), søn af den tidligere 3-dobbelte Formel 1 verdensmester af samme navn, var nok den sidste, der havde forventet at han fire løb fra finalen i mesterskabets ”År 2” skulle befinde sig på en samlet 15. plads med sølle 4 points på sin score. Men det er symptomatisk for, hvor stor konkurrencen er i det nye banebrydende mesterskab for elektriske formel racerbiler.

 

En del af forklaringen ligger naturligvis i den udvikling, holdene har været igennem siden store dele af teknikken blev givet fri. I 2014/15-sæsonen kørte man med helt igennem identiske biler og alle deltagere var forinden stort set på bar bund. Op til 2015/16 sæsonen blev i princippet hele bilens bagvogn givet frit, inklusive drivline og bageste hjulophæng. Det gav nye muligheder, ikke mindst fordi de enkelte teams nu bedre kunne forfølge den tekniske og afviklingsmæssige strategi, som de nu mente, var den rette for dem.

 

Gear og motorer

Et faktum er det, at hvor racerne i første sæson alle var udrustet med én elmotor og fem gear, er det meget anderledes i år, hvor eksempelvis de førende teams har valgt helt forskellige konstruktioner: ABT Schaeffler Audi Sport raceren har tre gear og én motor, Renault e.Dams raceren har én motor og 2 gear (hvor det laveste kun anvendes i starten og ud af ultra langsomme hårnålesving). Dragon-raceren har én motor og 4 gear, alt imens DS Virgin raceren meget kontroversielt har to elmotorer – én på hvert baghjul – men blot et enkelt gear.

 

Hvad der er den rette løsning har man endnu ikke et klart svar på, for netop Nelson Piquets NEXTEV racer har også to motorer og ét gear ligesom DS’en, men NEXTEV har haft vanskeligere ved at få det optimale ud af den kombination.

 

35 kg ”handikap-vægt”

”Handikappet er,” fortalte DS Virgin’s britiske kører, Sam Bird i Paris, hvor sidste afdeling af Formel E mesterskabet fandt sted, ”at vores konstruktion viste sig at være 35 kg tungere end de andres. Det er ikke bare en større vægt, vi slæber rundt på, der er også en anderledes balance i bilerne, og det har taget os lidt tid at finde ud af, hvordan det skal håndteres.”

 

Hvor ABT-teamet nok vil hævde, at deres løsning er den rette, er DS næppe umiddelbart parat til at give sig – Bird har haft pole-position to gange i den forløbne sæson, også senest i Paris ePrix’et, som var 7 afdeling af mesterskabet, så bilen er hurtig nok. Og netop i Paris havde team-kollegaen, Jean-Eric Vergne også fundet ud af, hvordan bilen skal køres hurtigt, så på denne side af sommerferien sker der ingen ændringer.

 

Lucas di Grassi fører

Samlet set er brasilianeren Lucas di Grassi den mest succesrige i kørernes mesterskab. Han har også stor erfaring med solide rødder i såvel Formel 1 som langdistance-racing. Han vandt Formel E løbet i Paris og har i alt vundet tre løb ud af de syv i denne sæson. Man kan hævde, at han også har vundet fire løb, men i Mexico City blev han diskvalificeret og fik frataget sejren, fordi hans Abt Audi-racer ikke overholdt reglementet og var 1,8 kg for let.

 

Alligevel har di Grassi en god føring i mesterskabet foran Renaults Sébastien Buemi, der tilsvarende har udviklet sig i såvel Formel 1 som World Endurance Racing, hvor han bl.a. kører Le Mans for Toyota. Men Buemi var sen til at finde tempoet i Paris, hvor han startede fra 8. pladsen. Han sluttede på podiet, fordi han kørte et godt race, men også godt hjulpet af, at Sam Bird begik en kørefejl sidst i løbet og dermed forvandlede en nogenlunde sikker 3. plads til en 6. plads – hvorved Buemi rykkede op på 3. pladsen efter Jean-Eric Vergne.


Sébastien Buemi (Renault e.Dams)


I Team-mesterskabet har Renault e.Dams en beskeden føring, som ikke mindst skyldes, at Nico Prost – søn af den tidligere 4-dobbelte Formel 1 verdensmester Alain Prost – klarer sig bedre end Abt-teamets Daniel Abt.

 

Birds nedtur

For Bird var løbet i Paris lidt af en nedtur. Han havde tidligere på sæsonen vundet 4. afdeling, som fandt sted i Buenos Aires, og han tog sin anden ”pole” i Byernes By. I starten fik han kraftigt hjulspin og blev overhalet først af di Grassi og siden også af Vergne. Senere begik han en nedbremsningsfejl, øjensynlig fordi han ved defensiv kørsel fik placeret sig et sted på banen, hvor vejgrebet var uforudsigeligt, og så var 1. pladsen i starten ikke bare blevet til en 3. plads men til den nævnte 6. plads.

 

Fire løb resterer

Der resterer fire ePrix'er i Formel E mesterskabet inden det slutter første weekend i juli. D 21. maj køres der på en bane anlagt øst for den historiske Alexanderplatz i Berlin, hvor den berømte Karl Marx Allee udgør en del af banelayoutet. 4. juni køres tredjesidste afdeling i Moskva lige op til Den Røde Plads og London lægger i weekenden d. 2.-3. juli asfalt til ikke ét men to individuelle løb – ét om lørdagen og ét om søndagen, og dér bliver mesterskabet afgjort.


Jean-Eric Vergne blev bedste franskmand i Paris - en 2. plads i mål til DS-Virgin køreren.

Andre artikler om Formel E:


2016 Paris ePrix: Innovativ milepæl - læs mere >>>

 

2016 Paris ePrix: Formel E for de unge >>>

 

Læs optakten til Formel E mesterskabet hér >>>

 

Kom under huden på Formel E mesterskabet >>>


Lucas di Grassi i den imponerende parisiske kulisse.

 

Sam Bird (DS-Virgin) og Lucas di Grassi (ABT Audi) var dominerende i Paris. Bird i pole, di Grassi som ePrix vinder. Di Grassi fører mesterskabet - Bird er 3'er.


Stillingen i Formel E mesterskabet efter 7. afdeling:


Kørere (Top-10):

1. Lucas di Grassi (Brasilien), ABT Schaeffler Audi Sport, 126 points

2. Sébastien Buemi (Schweiz), Renault e.Dams, 115 pts.

3. Sam Bird (Storbritannien), DS Virgin Racing, 82 pts.

4. Jérôme d’Ambrosio (Belgien), Dragon Racing, 64 pts.

5. Stéphane Sarrazin (Frankrig), Venturi, 58 pts.

6. Nicolas Prost (Frankrig), Renault e.Dams, 50 pts.

7. Loïc Duval (Frankrig), Dragon Racing, 48 pts.

8. Nick Heidfeld (Tyskland), Mahindra Racing, 41 pts.

9. Robin Frijns (Holland), Andretti, 37 pts.

10. Daniel Abt (Tyskland), ABT Schaeffler Audi Sport, 32 pts.

 

Teams:

1. Renault d.Dams, 165 points

2. ABT Schaeffler Audi Sport, 158 pts.

3. Dragon Racing, 112 pts.

4. DS Virgin Racing Formula E Team, 106 pts.

5. Mahindra Racing Formula E Team, 65 pts.

6. Venturi Formula E Team, 59 pts.

7. Andretti Formula E Race Team, 39 pts.

8. Team Aguri, 24 pts.

9. NEXTEV TCR Formula E Team, 14 pts.


Vises på Eurosport

Alle ePrix'erne i Formel E mesterskabet vises i fuld længde på Eurosport 2, enten LIVE eller forskudt, så det ikke karambolerer med andre af lørdagenes aktiviteter. Tirsdag efter hver afdeling sendes en halv times sammendrag på Eurosport 1. De præcise sendetider vil blive annonceret på forsiden af Motorsiden.dk i dagene op til hvert løb.


Sebastien Buemi ligger 2'er i kørernes mesterskab - men i team-mesterskabet er Renault e.Dams fortsat nr. 1. 

 

Jerome d'Ambrosio fra Belgien ligger 4'er i kørernes mesterskab i sin Dragon racer.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt