- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacob Madsen anses for at være det største danske rallytalent siden Henrik Lundgaard vandt Rally-EM for 16 år siden. I år udbygges hans internationale karriere bag rattet af en Opel ADAM R2.


Opels ambitiøse rallyplaner:

EM for juniorer i 2017


Af Søren Clauding – 31. marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med tilløb i årets Danmarksmesterskab i rally og udvalgte internationale rallyes, deriblandt to EM-løb, stiler Opel Danmark målrettet mod en topplacering i Rally-Europamesterskabet for Juniorer 2017. Det er stortalenterne Line Lykke Jensen og Jacob Madsen, med sidstnævnte i førersædet på holdets Opel ADAM R2, der skal til tops i den krævende rallysport, og mulighederne er absolut til stede, for Jacob Madsen anses for at være det største danske rallytalent siden Henrik Lundgaard vandt EM-titlen for 16 år siden.

 

Jacob Madsen har kørt Opel ADAM i den tyske ADAC Opel Rally Cup i de sidste to år og har konstant været blandt de bedste. Han og Line Lykke Jensen har vundet løb, men en mesterskabstitel er det dog ikke blevet til, selvom de har været tæt på. Derfor valgte han i samarbejde med Opel Danmark at satse på en blanding af danske og udenlandske rallyes i år, med det formål at opnå så megen erfaring, at han og Line i 2017 kan styre efter en topplacering i kampen om Europamesterskabet i Rally.

 

International opmærksomhed

Foruden løbene i Rally-DM vil holdet også køre det krævende South Swedish Rally og i EM vil man være til start i Rallye Estonia 15.-17. juli såvel som Czech Rally Zlin i Tjekkiet sidste weekend i august – begge løb transmitteres på Eurosport og bidrager forhåbentlig derigennem til at gøre holdet kendt i internationale rallykredse.

 

Rallybilen er bygget indenfor rammerne af det såkaldte R2 reglement, som i hovedtræk omhandler 2-hjulstrukne tunede køretøjer med 1,6-liters motorer uden turbolader – endda præsteres i nabolaget af 190 hestekræfter, der kombineret med en beskeden vægt på blot 1080 kg i rally setup har et stort fartpotentiale.

 

Bilen er en af de cirka 15 ADAM R2-rallybiler, som årligt bygges af den tyske virksomhed ”Holzer Motorsport”, der er Opels partner indenfor rally i Tyskland. Og i relation til Junior-kategorien i Rally-EM, der netop er baseret på R2 rallybiler, er den fuldt konkurrencedygtig.

 

Opels stolte motorsportstradition

For Opel i Danmark er det en unik mulighed for at understøtte moderselskabets satsning på rallysport. Opel har en lang og stolt tradition indenfor motorsport og den har man meget naturligt blæst liv i, parallelt med den store og succesrige satsning på igen at være en af Europas førende bilproducenter.

 

”For os er det en god måde at bakke op omkring fabrikkens aktiviteter på,” fortalte Opels danske direktør, Thomas Bruun i forbindelse med den officielle præsentation af teamet og dets ambitioner på det danske hovedsæde i Virum ved København.

 

Foruden opbakningen til Jacob Madsen og Line Lykke Jensen har Opel Danmark også initieret en ny rallycup, som skal gøre det lettere og fremfor alt billigere at køre rally.

 

Opel Corsa Rally Cup

”Opel Corsa Rally Cup er en nyhed i dansk rally,” fastslår Opels danske informationschef, Erik Morsing, der selv har en fortid som aktiv rallykører. ”Cup’en køres for første gang i 2016, hvor fem afdelinger af Danmarksmesterskabet er tællende. Cup’en er åben for alle med rallylicens til at køre DM. Bilen skal være en Opel Corsa OPC E model, der er den nyeste Corsa. Foreløbig har tre deltagere meldt sig til 2016 sæsonen, hvor de kan dyste om pengepræmier på 10.000 kr. pr. løb for en førsteplads. Andenpladsen belønnes med 8000 kr. og tredjepladsen med 6000 kr. i hver afdeling.”

 

Cup’en læner sig op af DASU’s gruppe E reglement, der gør det muligt at dyste i biler, der stort set svarer til de biler, man kan købe hos forhandlerne. Motorerne præsterer 207 hk og ikke mindst et maksimalt drejningsmoment på 245 Nm. Uden nummerplader koster en Opel Corsa OPC E som standard 123.000 kroner ekskl. moms og Opel anslår at den færdigbyggede rallybil koster i nabolaget af 180.000 kroner ekskl. moms og arbejdsløn.

 

”Dermed Opel Corsa OPC et oplagt valg til gruppe E,” sige Erik Morsing. ”Reglementet for Opel Corsa Rally Cup følger stort set gruppe E reglementet – dog med visse begrænsninger for at holde udgifterne nede. Det er for eksempel et krav, at motoren ikke må tunes, at bilerne skal køre med standard gearkasse og standard bremser, og så er der loft over hvor mange dæk, deltagerne må benytte til hvert løb.”

 

Sæsonstart for Opel Corsa Rally Cup bliver anden afdeling af Danmarksmesterskabet den 21. maj på Fyn, og så følger Opel Corsa Rally Cup resten af DM sæsonen i rally.

Klik på billedet, se og hør interviewet med Danmarks mest talentfulde rally-hold. Kan kun ses på YouTube - til gengæld i Fuld HD...


Line Lykke Jensen og Jacom Madsen satser internationalt i de næste to år.

 


Opel Corsa OPC E er ny i dansk rallysport indenfor rammerne af den nyetablerede Opel Corsa Rally Cup, hvor Opel-importøren bidrager direkte med betydelige pengepræmier.

 

Kabinen i en Opel Corsa OPC E er bygget op som det sig hører og bør i en ægte rallybil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt