- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og DUNLOP


   



24 timers Le Mans 2016:

Racerløb vindes da på racerbaner, eller???


Af Søren Clauding – 10. juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets 24-timers Le Mans bliver ikke alene spændende, fordi dysten mellem bilgiganterne Audi, Porsche og Toyota fortsætter for fuld udblæsning – og der er otte danskere til start, alle med reelle vinderchancer. Men med færre biler hos hvert af de tre top-teams og faresignaler om, at holdbarheden er presset til det yderste, kan løbet meget let gå hen ikke blot at blive tabt i pitten, men måske også vundet derinde. Racerløb vindes ikke nødvendigvis altid ude på asfalten…

 

Scenariet ser sådan ud:

Porsche kom tilbage i Le Mans i 2014 og var konkurrencedygtig fra begyndelsen. I 2015 kørte den sagnomspundne tyske sportsvognsfabriks 919 Hybrid først over målstregen og satte dermed de sejrvante racerbiler fra søsterfirmaet, Audi, effektivt på plads. Og Toyota måtte indse, at selvom de som regerende verdensmestre havde forbedret deres biler med, populært sagt, et par sekunder pr. omgang, var det det ikke nok, for Porsche og Audi havde forbedret endnu mere og Toyota måtte lide den tort, trods VM-titlen endnu ikke at have sikret sig sejren i verdens mest berømte motorløb.

 

Frem til 2016 sæsonen er citronen blevet presset yderligere. Toyota har indhentet de to tyske kolleger (Toyota racerne bygges som bekendt i Köln) på rå fart og Audi er så tæt på grænsen, at de fik fradømt sejren i årets første VM-løb på Silverstone, simpelthen fordi de overskred den – vinderbilens minimale frihøjde var ikke blevet overholdt. Alt imens Porsche, efter at have oplevet problemer i årets 2. VM-afdeling – den sidste til dato – hvilket kostede dem sejren, har valgt at gå tilbage til den hybrid-batteriløsning, som de vandt Le Mans med i fjor, simpelthen for at være sikker på, at det ikke er dén fejl, der sætter dem ud af spillet.

 

Toyota har genvundet farten

Toyota er også presset på pålideligheden. Nu har de farten og førte 2. VM-afdeling, som fandt sted på den udfordrende og meget hurtige Spa-Francorchamps racerbane i de belgiske Ardenner-bjerge. Men de udgik med begge biler af tekniske årsager (som de klogt nok ikke endnu er kommet med en officiel udmelding om hvad var), og løbet i Belgien var kun seks timer langt.

 

I Spa var Audi først over målstregen og denne gang med en legal bil, men Audi var ikke hurtigst. Det var på et lignende grundlag, de vandt Le Mans i 2014, men måske også på det grundlag, at de tabte løbet i 2015, og Toyota: De skal bare have tingene til at holde, nu de fartmæssigt er blevet konkurrencedygtig, men ”bare” er bestemt ikke bare ”bare”.

 

To biler fra hver fabrik

Toyota har hidtil klaret sig med to biler i Le Mans – men det har de så heller ikke fået nogen sejr ud af, mens Audi og Porsche er mødt op med tre. I år har de to indfødte tyske bilmærker valgt at gå Toyota-vejen og også kun stille op med to. Det er givetvis godt for den lidt trykkede koncern-økonomi, oven på dieselskandalen, der eskalerede sidste efterår, og det bringer under alle omstændigheder mere konkurrence ind i 24-timers løbet, for der vil da være mindst to bilmærker på den attraktive præmieskammel, når løbet flages af søndag efterdag klokken 15.

 

Rebellion på podiet

Det har det, sjældent udenfor motorsportskredse omtalte Rebellion Racing Team allerede i løbet på Silverstone fordel af, for efter Audi racernes diskvalifikation, rykkede de op på 3. pladsen og det samme gentog sig på Spa, da de tre fabriksteams fik problemer. Det var dobbelt godt, for en af de vigtige spillere på leverandør-markedet, Dunlop, har besluttet sig for at øge deres engagement i sportsvognsracing. De leverer nu ikke alene dæk til de lidt langsommere LM P2 racerbiler men også til netop Rebellion-teamet i LMP1, og et par podieplaceringer i de første to VM-afdelinger op imod dominerende fabriksteams er ikke at kimse af.

Deltagerliste 24-timers Le Mans 2016


Læs også: Optakt til prototyperne >>>

 

Læs også: Optakt til GT-klasserne >>>

 

Læs også: Danskerne i Le Mans >>>


 

 

 

Tiden i pitten kan meget vel afgøre udfaldet af 24-timers Le Mans 2016.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt