- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svenske Felix Rosenqvist startede sin Mahindra fra pole-position og holdt føringen det meste af løbet.


Formel E i Marrakesh:

Suverænt show for verdens klima-guruer


Af Søren Clauding – 13. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. afdeling af FIA Formel E mesterskabet blev afviklet i strålende sol og ved temperaturer lidt over 20 grader i Marrakesh i Marokko, så grundlaget for et godt show kunne ikke have været meget bedre.

 

Formel E mesterskabet er nemlig partner ved FN's globale klimakonference, COP22, som netop nu finder sted i den marokkanske storby, og det innovative mesterskab, som på bare to sæsoner har opnået en enestående position i international motorsport, præsenterede bæredygtig miljørigtig motorsport på fremragende vis.

 

I modsætning til sæsonoptakten i Hong Kong for nylig, forløb ePrix’et i Marrakesh helt efter bogen. Dramatikken blev holdt på et lavt niveau og alle kerneelementerne i klimarigtig bilkørsel var på spil og blev afgørende for udfaldet. Og så var det oven i købet, set med skandinaviske briller, et ikke uvæsentligt faktum, at svenske Felix Rosenqvist holdt i pole-position – i blot sit andet ePrix.

 

Buemi i storform

Da målstregen blev nået, var det imidlertid på ny den regerende Formel E mester, schweizeren Sebastien Buemi, der var forrest. Han og Renault e.dams teamet leverede en forbilledlig indsats på racerbanen. Til trods for at være blevet sendt fem placeringer bagud på startopstillingen pga. af en ikke afgørende uregelmæssighed, kørte Buemi et taktisk klogt løb og han fik ikke engang brug for den ekstra effekt, som Fanboost gav ham. Han klarede det hele selv.

 

Lidt anderledes gik det for rivalen, Audi’s Lucas di Grassi, der havde en dårlig kvalifikation og godt nok sluttede med 10 points for sin indsats – men med Buemi først over målstregen er afstanden mellem de to forøget kraftigt.

 

Franskmanden Jean-Eric Vergne, som i år kører for det kinesiske team, Techeetah, var hurtigst under kvalifikationerne, men i den afgørende super-pole konkurrence fik teamet sendt ham for sent ud af pitten og han kom aldrig ud på banen igen.

 

Rosenqvist i pole-position

Derved blev det den svenske Mahindra kører, Felix Rosenqvist, som Mercedes-Benz har udlånt til den indiske industrigigant (som har tætte relationer til den tyske bilproducent, der satser på at være i Formel E med et fabriksteam om to år), der opnåede pole-position – hans første i den da blot ét løb lange elektriske karriere.

 

Sebastien Buemi var næsthurtigst, men ildslukkeren i Renault-raceren var utæt og havde derved mistet sit indhold. Det betød, at Buemi foruden en bøde på 2500 Euro også fik en straf på 5 placeringer, så han startede fra 7. pladsen. Det lukrerede bl.a. DS Virgin teamets Sam Bird på og han kunne starte det 33 omgange lange ePrix (det længste i seriens eksistens) fra 2. pladsen.

 

Nelson Piquet jr. – Formel E mesteren fra første sæson – har virkelig fået gang i NextEV raceren i år (han førte længe sæsonens første ePrix, i Hong Kong, for nylig) og startede fra 3. pladsen. Og mens Lucas di Grassi begik en kørefejl under kvalifikationen og derfor måtte starte fra 12. pladsen, opnåede hans team-kollega Daniel Abt at skulle starte fra 5. pladsen.

 

Rosenqvist måtte spare på strømmen 

Rosenqvist kom fremragende fra start og opbyggede i løbets første halvdel stille og roligt et forspring på omkring 5 sekunder. Han brugte imidlertid så meget energi, at han måtte skifte bil inden halvdelen af distancen var tilbagelagt – de nærmeste konkurrenter klarede en omgang yderligere – og siden, da der ikke skete uheld og derfor ikke var brug for en ”forbrugsreducerende” safetycar, måtte han slække på tempoet for overhovedet at få Mahindraen i mål.

 

Sebastien Buemi kørte et hurtigt, potent og fejlfrit løb, overhalede alle de forankørende og kunne kåres som vinder for anden gang i år. DS Virgin teamet har helt ændret drivline til i år – nu køres der med én i stedet for to motorer – og det har bestemt ikke gjort bilen dårligere. Sam Bird måtte dog udkæmpe nogle kampe undervejs og kom siden i mål på en fortjent 2. plads.

 

Rosenqvist blev nr. 3 – absolut tilfredsstillende for den unge svensker. Havde der været blot en enkelt periode efter safetycar, ville han utvivlsomt have sparet så meget strøm, at han mindst havde kunnet holde Bird stangen.

 

Jean-Eric Vergne i sin Renault-baserede Techeetah racer var med i toppen indtil man fastslog, at han havde overskredet fartgrænsen i pitten ved bilskiftet. Det kostede en ekstra tur gennem pitten og så måtte han affinde sig med 8. pladsen i mål.

 

Nicolas Prost kørte sin Renault i mål på 4. pladsen alt imens Daniel Abt naturligt nok ikke var en hindring, da Audi teamkollegaen ville overhale og siden nåede målstregen som nr. 5. Oliver Turvey kørte et solidt løb og dokumenterede, at to elmotorer fortsat er en brugbar løsning. Han blev den bedste af de to NextEV kører, idet Piquet havde problemer i forbindelse med bilbyttet midt i problemet. Det er ikke præcis held, som den brasilianske søn af den tidligere Formel 1 verdensmester er fulgt af.

 

For Jaguars vedkommende har man måtte sande sin egen udtalelse ved sæsonstarten: "Hvis vi er med i toppen af mesterskabet fra begyndelsen af, er der noget galt med mesterskabet." Heraf kan man konkludere, at det er der så ikke... Adam Carroll sluttede på 14. pladsen og Mitch Evans blev nr. 17.


Marrakesh ePrix var et fremragende udstillingsvindue for miljørigtig og bæredygtig mobilitet. FIA præsident Jean Todt (th) havde bl.a. lejlighed til at præsentere  Ernest Moniz, United States Secretary of Energy, for motorsportens bidrag til elektrisk mobilitet.

 

Netop i Marrakesh var BMW næppe ked af at hele Formel E feltet blev ført an af den avancerede og spektakulære BMW i8.

Sebastien Buemi levede også i Marrakesh op til sin mester-status og kørte Renault e.dams raceren først over målstregen.

 

Sebastien Buemi vandt, DS-Virgins Sam Bird blev 2'er altimens Mahindras svenske rookie, Felix Rosenqvist tog 3. pladsen efter at være startet fra pole-position.


Resultat, Marrakesh ePrix,

Marokko, 12. november 2016


1. Sebastien Buemi, Renault, 33 omg. 47m40.840s.

2. Sam Bird, DS-Virgin, +2,457s.

3. Felix Rosenqvist, Mahindra, +7,195s.

4. Nicolas Prost, Renault, +11,587s.

5. Lucas di Grassi, Audi, +13,771s.

6. Daniel Abt, Audi, +18,233s.

7. Oliver Turvey, NextEV, +21,710s.

8. Jean-Eric Vergne, Techeetah Renault, +28,011s.

9. Nick Heidfeld, Mahindra, +33,699s.

10.Jose Maria Lopez, DS-Virgin, +33,863s.


Stillingen i FIA Formel E mesterskabet


Kørere:

1. Sebastien Buemi, 50 points.

2. Lucas di Grassi, 28 pts.

3. Nicolas Prost, 24 pts.

4. Felix Rosenqvist, 19 pts.

5. Sam Bird, 18 pts.

6. Nick Heidfeld, 17 pts.

7. Antonio Felix da Costa, 10 pts.

8. Oliver Turvey, 10 pts.

9. Robin Frijns, 8 pts.

10.Daniel Abt, 8 pts.

 

Teams:

1. Renault e.dams, 74 points

2. ABT Shaeffler Audi Sport, 36 pts.

3. Mahindra Racing, 36 pts.

4. DS Virgin Racing, 19 pts.

5. Andretti Formula E, 18 pts.

6. NextEV, 13 pts.

7. Faraday Future Dragon Racing, 7 pts.

8. Techeetah, 4 pts.

9. Venturi Formula E, 3 pts.

10.Panasanoc Jaguar Racing, 0 pts.


Oliver Turvey var til tuder flyvende og bragte sin NextEV racer med twin-motorer i mål som nr. 7.

 

Audis Daniel Abt var bedre end Lucas di Grassi under kvalifikationskørslerne, men lod teamkollegaen få flest points i mesterskabet.

 

Felex Rosenqvist var en fremragende racerkører - det vidste vi på forhånd. Men i Formel E stortrives han som en elektrisk år i vandet.

 

Renault Nissan alliancen står for transporten af de mange delegerede ved FN's klimakonference. De benyttede naturligvis en pause i lørdagens racerløb til at vise hvad, i dette tilfælde Renault Zoe, kan præstere, når de ikke befinder sig i trafikken i Marrakeshs gader.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt