Da Berlin tilbage i maj måned for anden gang lagde
asfalt til en afdeling af det nye innovative Formel
E mesterskab for elektriske Formel racerbiler (læs
mere om Formel E hér >>>) og Scandlines stort
set samtidig tog den yderst avancerede hybridfærge,
meget a-pro-pos opkaldt efter den tyske hovedstad, i
brug, opstod ideen, at opleve den unikke tyske
storby med den bemærkelsesværdige historie på
miljøets præmisser. Ikke mindst fordi netop Berlin
er et af danskernes allermest populære storby
rejsemål.
Til transporten valgte vi den helt nye Toyota Prius
hybridbil, også netop lanceret, et køretøj, som
længe havde stået på listen over ”must try” på en
tysk autobahn ved topfart, simpelthen fordi
motorvejs kørsel ikke præcis er det, en Prius er
skabt til.
Det viste sig derpå hurtigt, at udover at yde sit
bidrag til en forståelse af, at motorsport hverken
behøver være larmende eller forurenende ved at
lægges prominent asfalt på Karl Marx Allee,
vis-a-vis Alexanderplatz, til ePrix’et, er Berlin
langt fremme i skoene hvad angår en miljørigtig
tilgang ikke mindst til moderne transport.
Miljøgodkendelse kræves i bymidten
For overhovedet at få adgang til bilkørsel i
bymidten skal personbiler – som i en række tyske
storbyer – være miljøgodkendt og udrustet med en
såkaldt Umweltplakette. Det er en certificering, der
kan købes utallige steder hos TÜV og Dekra – eller
på nettet, hvis man er i god tid.
Ankommer man til Berlin i weekenden, kan den på
forhånd, til overpris godt nok (125 kroner for
medlemmer, ellers 150 kroner versus 6 Euro lokalt),
også købes hos bl.a. FDM. Hvis bilen er lavt
forurenende nok – og det er de fleste moderne biler
– er det tilstrækkeligt til at få kørselstilladelse.
NH Collection Friedrichstrasse
Og i byen er der rige muligheder for at opføre sig
miljørigtigt. Det offentlige transportsystem er
kraftigt udbygget og fungerer med forbilledlig tysk
præcision. Vi valgte at overnatte på det diskrete,
men luksuøse og trods det betalbare topmoderne NH
Collection hotel, klods op og ned ad den berømte
Friedrichstrasse Station.
Friedrichstrasse Station udgjorde t trafikalt
knudepunkt siden etableringen i 1880’erne og var den
station, som over en årrække under den kolde krig,
beliggende i Østberlin, var grænsestation mellem
Øst- og Vest. Også i dag er den et trafikalt
knudepunkt, få hundrede meter fra Brandeburger Tor
og direkte på den moderne indkøbsgade i hjertet af
Berlin.
Miljørigtig bytransport
Foruden den øjeblikkelige adgang til
transportsystemet disponerede NH Collection hotellet
over en rummelig parkeringskælder og dér kan man jo
så passende efterlade bilen, alt imens man udforsker
storbyen på Segway, elektrisk cykel eller for den
sags skyld i en TukTuk – en slags golf-vogns
motorcykel, som også drives vha. elektricitet.
Det hele kan lejes, typisk for en dag af gangen og
er et udmærket supplement til et Berlin Welcome Card,
som inkluderer det offentlige transportsystem, der i
vidt omfang kører på elektricitet.
Toyota Prius på autobahn
Turen til Berlin blev som nævnt gennemført bag
rattet af den helt nye Toyota Prius, hybridbilernes
ukronede konge med over 3,5 millioner solgte biler
på globalt plan siden introduktionen for cirka 19 år
siden. Den seneste generation er netop kommet på
markedet og det var en interessant oplevelse, at
kunne køre med 170-180 km/t og alligevel
tilbagelægge 13 kilometer pr. liter BENZIN.
Med 130 km/t kørte man 17-18 km/l og det officielle
forbrugstal, som inkluderer landevejskørsel ved
lavere fart samt bykørsel, som Prius’en er rigtig
god til, er 30,3 km/l med de hjul, den prøvekørte H3
model var udstyret med. Toyota Prius udmærker sig i
bytrafikken ved næsten el-bilsagtig støjsvag kørsel,
simpelthen fordi den ofte alene drives af
elektricitet. Eksempelvis starter den på
elektricitet, fuldstændig lydløst og yderst
komfortabelt og ved konstant fart blander
benzinmotoren sig sjældent i driften.
Scandlines hybridfærger
Det er præcis den samme oplevelse man får, når man
begiver sig om bord på den helt nye og yderst
avancerede hybridfærge fra Scandlines, som anvendes
på den logiske rute, hvis man kommer fra Sjælland og
vil besøge Berlin, fra Gedser til Rostock. Vi
benyttede hybridfærgen fra Rostock til Gedser og
havde forinden fået en aktuel sammenligningsmulighed
fra turen mellem Gedser og Rostock på den sidste af
de konventionelle færger, i drift på den rute.
Færgen er opkaldt efter den danske kronprins, og
blev bygget i 1980. Den ryster, vibrerer og larmer,
når den giver sig ud på den 1 time og 45 minutter
lange tur over Østersøen. Det fuldstændig modsatte
gælder hybridfærgen ”Berlin”.
Den nye hybridfærge sejler ud og ind ad havnen vha.
af en 4500 kW (svarer til cirka 6000 hestekræfter)
stærk elektromotor. Motoren er på det nærmeste
vibrationsfri, den støjer minimalt og når færgen er
ude af havnen bidrager den til at supportere de tre
konventionelle, men yderst moderne common-rail
turbodiesel motorer på hver 4500 kW, så
brændstofforbruget reduceres med omkring en
tredjedel – hvilket svarer til 1500-2000 liter
dieselolie på en overfart.
Samlet ansvar forbedrer miljøet
Set i miljøets tegn, er Berliner-turen blevet langt
mere rigtig end for blot få år siden. Det ultimative
er naturligvis, at kunne gennemføre den alene vha.
elektricitet som drivmiddel, og selvom den option
ikke er lige om hjørnet, arbejder Scandlines også
med el-færger som en fremtidig mulighed, præcis som
bilfabrikker som Toyota gør det på bilområdet. Og
præcis som såvel de offentlige myndigheder og de
lokale ansvarlige erhvervsvirksomheder, vi mødte i
Berlin, også gør det. Det giver en vis optimistisk
følelse i en tid, hvor Jordkloden er udsat for
stadig større belastning i mere end én forstand.
|