- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Route 66: En tur ad den berømte hovedvej


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også:

 

Route 66: Must see på The Mother Road >>>

 

Route 66: Verdens længste levende museum >>


Har man tænkt sig, at udleve drømmen om at køre Route 66 i sin fulde længde, er det nu om dage ingen umulig opgave. 250.000 turister besøger ”The Mother Road” hver år. Men 3900 kilometer, hvis man alene holder sig den originale strækning, er trods alt stadig et stykke vej. Især hvis man alene kører den historiske rute, hvor gennemsnitsfarten ikke kommer meget over 60 km/t.

 

Det er dog ikke nødvendigt, at køre hele turen på den originale asfalt for at få en klar fornemmelse af ”museumsvejen”. Det kan så heller ikke lade sig gøre, fordi omkring 20 procent af vejen regulært er fjernet fra jordens overflade. F.eks. har nationalparken ”Petrified Forest” – den forstende skov – nær Holbrook i Arizona som den eneste nationalpark i øvrigt, til opgave at vedligeholde den del af Route 66, der går igennem nationalparken, selvom vejen slet ikke er der.

 

Forløbet kender man, for det er angivet med telefonpæle, så man kan se hvor vejen var, men man bliver nødt til at køre på den Interstate 40 motorvej, hvis etablering var med til at fjerne trafikken fra den gamle vej.

 

Nye veje var nødvendige

I et nostalgisk øjeblik kan man måske nok beklage, at motorvejsnettet blev etableret. Men den moderne tids store trafikmængde ville aldrig have eksisteret, hvis man kun havde den gamle vej – og det moderne samfund har nok svært ved at klare sig uden. Og egentlig var man nu ret loyal overfor forløbet, da de nye veje blev bygget, for de følger i det store hele den oprindelige hovedvej.

 

Nu er det bare ikke så logisk at forlade motorvejen, for at køre igennem de lokalsamfund, der er tilbage. Nødvendigheden er der heller ikke, for moderne biler går ikke i stykker (så der er ikke brug for værksteder), moderne biler kører hurtigere på den ofte helt lige motorvej (så behovet for hoteller er mindre), moderne biler bruger mindre brændstof (så behovet for servicestationer er mindre) og moderne fastfood kæder står for størstedelen af de restauranter til de vejfarende, som der trods alt stadig er brug for undervejs.

 

3940 kilometer i 1926

Er man Route 66 turist er det jo intet problem, at trafikken bliver på motorvejen, tvært imod. Netop på grund af Interstate-vejen, der tager hånd om al trafikken, kan man i ro og mag opleve det autentiske, der hvor det fortsat eksisterer. Og der er heldigvis masser af det autentiske langs den lange strækning, som i øvrigt aldrig helt er blevet målt op. Nogle siger ”over 2000 miles” – altså 3200 kilometer – andre lander på 2250 miles, altså 3600 kilometer, men det officielle Historic Route 66 selskab siger 2448 Miles i 1926, hvor vejen blev grundlagt, altså 3940 kilometer.

 

Bortset fra at visse vejstykker slet ikke eksisterer længere, eller ender som blind vej, er der mange dele af vejen, som har haft forskellige forløb henover tiden, og hvad er så den korrekte længde? Kører man nu til dags turen fra Chicago over St. Louis, Oklahoma, Amarillo, Albuquerque, Flagstaff til Santa Monica på Interstate motorvejene, er turen på cirka 2150 Miles, svarende til 3450 km.

 

”Must see”, hvis tiden er knap

Anyway: Tager man turen, har man underholdning nok til mange uger, måske endda måneder, hvis man vil ned i hvert et sving, hver en lille flække og oven i købet bruger tid på at tale med beboerne undervejs. Tager man en lidt hurtigere tur, er hér nogle ”must see”, som måske også viser sig hurtigt at være tilstrækkeligt, for så stor er forskellen altså heller ikke fra servicestation til servicestation…

 

Link videre til ”Must see på den amerikanske Mother Road >>>

Route 66 i Motorradioen - del 1

 

Route 66 i Motorradioen - del 2

 

Route 66 i Motorradioen - del 3

 

Route 66 i Motorradioen - del 4

 

Route 66 i Motorradioen - del 5

 

Route 66 i Motorradioen - del 6


 

Flagstaff (Arizona).

 

 

Ash Fork (Arizona)

 

Seligman (Arizona).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt