- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nikolaj Nøhr-Rasmussen står i spidsen for Volvos danske R&D center.

Klik på billedet og se det større


Volvos danske udviklingscenter har en opgave:

Verdens mest gennemtænkte, brugervenlige og tidløse bil-oplevelser skal udtænkes i Københavns Sydhavn


Af Søren Clauding – 11. april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interview med Nikolaj Nøhr-Rasmussen i Motorradioen


Det er blot et år siden startskuddet lød og allerede nu er Volvos danske udviklingscenter godt i gang med at fodre resten af organisationen, ikke mindst med deres arbejdsmetoder. På længere sigt handler det dog mest om at udbygge den såkaldte digitale brugerflade i første omgang mellem brugerne af Volvo-biler og bilens computerbaserede tilbud (Human Machine Interface), – dem som primært opleves gennem skærme og instrumenter i bilerne.

 

Årsagen til, at der nu ligger et lille udviklingscenter i København, skal findes i, at Nokia for godt og vel et år siden nedlagde sine aktiviteter. En lang række højtuddannede specialiserede medarbejdere stod derefter uden job og hos Volvo, som via økonomiske indsprøjtninger fra fabrikkens kinesiske investor har fået mulighed for at satse langsigtet, var man ikke sen til at engagere en gruppe på dengang 14 medarbejdere, som siden er blevet til 18.

 

Ingen af dem var særlig interesserede i at rykke teltpælene op og flytte til Göteborg – og løsningen var, her i moderne tider, hvor geografiske afstande har mindre betydning for store koncerner, at de 18 medarbejdere simpelthen fik til huse i København, nærmere bestemt i Københavns Sydhavn i samme bygning som Aalborg Universitet holder til i.

 

Usædvanlig kontellation

Det er et usædvanligt forløb og en usædvanlig konstellation, men et klart udtryk for den legendariske svenske bilfabriks nutidige vilje til at tilpasse sig. Derfor lyder opgaven i startfasen ikke kun på at integrere software, baseret på medarbejdernes indgående kendskab til brugeradfærd og –behov samt mobile IT-løsninger, men også på i virksomheden som helhed at udbygge brugercentrerede tænkemetoder, som de alle har naturligt kendskab til qua deres fortid i IT-branchen.

 

Det sidste er man kommet langt med, forklarer lederen af den danske afdeling Nikolaj Nøhr-Rasmussen, der selv har en fortid med bl.a. 10 år hos Nokia. Og indsatsen har modtaget stor anerkendelse helt op i Volvos topledelse. Virksomheden havde nemlig brug for at for udbygget det referencegrundlag, som ligger til grund for produktionen af moderne, dynamiske premium-biler.

 

Filosofien bag ”UXCC” (User Experience Competence Center), som er navnet på den danske udviklingsafdeling, er indeholdt i de to første bogstaver ”UX” - ”bruger oplevelse”. Det er nemlig brugerens oplevelse, der i sidste ende er afgørende for valget af den ene eller den anden bil. Har bilfabrikken det sigte klart for øje, vil brugergrænsefladen i bilerne kunne tilpasses brugernes forventninger og ønsker. Og er de basale egenskaber ved bilen i øvrigt i orden (hvad der også har noget med forventninger at gøre), har man det perfekte grundlag for succes.

 

Analyse af bilejernes brug af biler

For at sikre den rette forståelse af brugernes ønsker har Volvo-medarbejderne bl.a. igangsat dybdegående analyser af bilejeres brug af biler. Ved intensivt at forholde sig til og iagttage hvordan biler bruges, har medarbejderne fået en klarere idé om i hvilken retning man bør arbejde. Derpå er det op til medarbejdernes kreativitet, indenfor Volvo’s grundlæggende værdinormer – og måske også et kik i pengekassen, trods alt – at skabe brugerrigtige løsninger, som i al sin enkelhed skal sikre Volvo en førerposition på området gennem verdens mest gennemtænkte, brugervenlige og tidløse biloplevelser.

 

Det første danske fingeraftryk vil kunne ses sidst i 2013. Naturligt nok vil Nikolaj Nøhr-Rasmussen ikke ud med hvad der specifikt er tale om, men det er centreret omkring skærmen i bilernes midterkonsol og rammer givetvis indenfor fortolkningen af Scandinavian Design som er kendetegnet ved at det er funktionelt, tidløst og let at bruge.

Se vores prøvekørsler af diverse Volvo biler hér >>>


De digitale brugergrænseflader udgør en vigtig del af bilisternes oplevelse af en bil. Den har Volvo User Experience Competence Center i Københavns Sydhavn til opgave at gøre til verdens bedste.


Fakta om Volvo R&D

User Experience Competence Center:


Grundlagt: 1. kvt. 2012.

 

Medarbejder antal: 18 (Volvo har ialt 25 medarbejdere i Danmark og 21.000 på koncernniveau).

 

Afdelingschef: Nikolaj Nøhr-Rasmussen.

Faglig leder: Helle Petersen.

 

UXCC refererer organisatorisk til Volvos hovedkontor i Göteborg (VCC R&D).

 

Hovedopgaver:

UX Strategi skabelse

UX design af den digitale brugergrænseflade

Indførelse af brugercentreret innovation i Volvo koncernen


Volvos vision:

At være verdens mest progressive og efterstræbte luksusbilmærke.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt