- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Det bliver de små biler man vil kunne spare mest på.


Endnu et afgiftskludetæppe


Se ændringerne hér>>>


Tekst: Søren Clauding - 1. maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

Regeringens nye regler om bilafgifter sender nogle signaler. I hvert fald, hvis man tager hensigten med dem for pålydende. De mindst forurenende biler skal der ikke betales så meget i afgift for (det vil få bilkøberne til at vælge en lille bil frem for en større), de store gulpladebiler, der tidligere blot var belagt med stykafgift og derfor ikke bidrog så forholdsmæssigt meget til statskassen som de lidt mindre af slagsen, skal sættes på niveau med de andre. Og benytter man gulpladebiler til privatkørsel, skal der betales ekstra.

 

De danske bilafgifter stiller danskere markant anderledes end vores medborgere i udlandet. Det forhold ændres ikke med de nye afgifter.

 

De eneste, der regulært får noget mærkbart ud af afgiftsændringerne, er de, der køber de aller billigste biler – de får den bil, de alligevel ville have købt, til en lavere pris. I visse situationer vil man også kunne spare penge ved at købe en bil, der bruger mindre brændstof, når man i øvrigt ellers har besluttet sig for bilstørrelse eller måske endda bilmærke og model – som alt sammen har med behov at gøre.

 

Det er set i miljø sammenhæng udmærket. Sådan lidt isoleret betragtet, for gevinsten er ikke ret stor.

 

Det er også udmærket, at de mindre gulplade biler – altså personbiler, der ikke har sæder bagi og er bygget om til varevogne – vil kunne købes endnu billigere. Biler med en totalvægt, der er mindre end 2 tons har hidtil skullet erlægge 95 procent i registreringsafgift. Nu kommer procenten groft set ned på 50. Men det vigtigste er nok, at de små gulpladebiler nu beskattes ligeså meget som de store. Det burde få nogle til at vælge de mindre biler frem for de store. Og det giver alt andet lige mindre forurening og mindre ressourceforbrug.

 

Derefter er det imidlertid op til bilisterne at føre miljø forbedringen ud i livet, og det kan blive lidt af en opgave.

 

Set på papiret er det nemlig rigtigt, at de store biler med kraftige motorer forurener mere end små biler med små motorer.

 

Men i praksis er forskellen ikke så stor. Det hænger sammen med, at brændstofforbrug opgøres efter en såkaldt EU-norm, en eksakt fastlagt kørselscyklus som næsten altid er bedre end det, bilen i praksis vil kunne leve op til – på grund af trafik, kørekultur, belæsning og meget andet.

 

Kører man i en kraftig bil, har man ikke brug for at træde speederen i bund hvert andet øjeblik – og ikke mange gør det. Så den kraftige bil bruger stort set den mængde brændstof, specifikationerne siger. Med fem mand og bagage i kabinen bruger den ikke meget mere.

 

I den lille bil er man nødt til igen og igen at træde speederen helt i bund, alene for at følge trafikken og ikke miste for meget af sin tålmodighed. Det koster brændstof.

 

Inviterer man desuden tre passagerer indenfor – for der er sjældent plads til fem i en lille bil – plus deres bagage, kan man næsten ikke køre uden speederen er i bund. Det koster også brændstof.

 

Den lille bil vil dog næsten altid bruge mindre brændstof end den store og derved slipper den også mindre C02 ud end den store. Men forskellen imellem dem er ikke så stor.

 

De nye regler medtager heller ikke brugen af f.eks. biobrændstof, som vi selv kan fremstille af planter, der kan vokse ude på de danske marker. Tværtimod. For når man bruger bioethanol, kan man ikke køre så langt på literen. Hvis reglerne skulle bruges på bioethanol biler, ville de blive straffet med en tillægsafgift på 1000 kroner pr. kilometer pr. liter, bilen kører kortere end den tilsvarende bil, der kører på importeret fossile brændstoffer.

 

Derfor virker det som om, at der i højere grad er tale om såkaldt fordelingspolitik. Det bliver muligt at købe en lille bil til en lavere pris og derved får bilkøberen flere penge til rådighed i en måske trængt privatøkonomi. Og besparelserne for de velhavende, der alligevel var de eneste, der havde råd til at købe de store gulpladebiler, bortfalder.

 

Man må nok blot antage, at det måske medfører et større bilsalg totalt i Danmark – ikke at bilkøbere vælger småbiler frem for større, for bilkøb handler ikke kun om penge.

 

Og så er der det med EuroNCAP crashtest stjernerne. Det er fint nok, at give rabat for sikkerhed. Men sikkerhed er ikke bare sikkerhed. EuroNCAP crashtesten giver på den ene side bilkøberen mulighed for at sammenligne bilerne indbyrdes, på den anden side presser testen bilproducenterne til at arbejde aktivt med til stadighed at forbedre sikkerheden. Det er positivt og det egner crashtesten sig godt til.

 

Men stjerner og afgifter hænger ikke så godt sammen, for stjerner er ikke bare stjerner. Kører man galt i en lille bil, der har fået fem stjerner, er man ikke så godt beskyttet som i en stor bil, der har scoret fem stjerner. Simpelthen fordi man inden tildelingen af stjerner har sat bilen i en bestemt størrelseskategori og kriterierne for stjerneregn er forskellig fra kategori til kategori. Desuden har hele EuroNCAP crashtest systemet udviklet sig, så det ikke længere blot er en kollisionstest, men også en individuel vurdering af det sikkerhedsudstyr, der er hængt på bilen.

 

Desuden er EuroNCAP ikke en officiel test. Ikke alle biler bliver testet og der er ofte forskel på det udstyr, bilen er forsynet med, når den måtte blive EuroNCAP crashtestet og det udstyr, bilerne leveres med i Danmark. For ikke at tale om en så grundliggende ting som motorerne.

 

En miljørigtig dieselmotor er som regel markant tungere end en tilsvarende benzinmotor. Men det er næsten altid en benzinudgave, der EuroNCAP testes, og den vil som hovedregel klare testen bedre end den tilsvarende bil med dieselmotor. Derfor kunne bilfabrikkerne da heller ikke drømme om, at teste en model med dieselmotor.

 

Hidtil har det været op til den enkelte bilkøber, at vurdere kvaliteten af testen sat i forhold til sine egne ambitioner om hvilket niveau, den nye bil skulle befinde sig på. Testen var med andre ord retningsgivende og en af mange købsparametre. Men nu sættes der også penge på resultatet af EuroNCAP testen fra statens side. Det er godt nok kun mindre beløb, det handler om og princippet var vel også godt nok. Men virkeligheden er ikke parat til at danne basis for en afgiftslovgivning.

 

Hvad kan man så gøre i stedet?

 

Der findes næppe en brugbar løsning, der i kroner og øre vil give staten den samme indtægt fra bilejerne som hidtil. Men det er til gengæld stærkt kritisabelt, at der kører en masse gamle, forurenende, usikre og ukomfortable biler rundt på de danske veje. DET forurener, DET medfører ulykker med tragiske konsekvenser og DET medfører, at mange bilejere er trætte, når de møder på arbejde efter en rumlende og støjende tur i deres gamle bil.

 

Og DET kunne man måske gøre noget ved med al respekt for betalingsbalance og al det andet, der følger i hælene på en samlet nedsættelse af registreringsafgiften.

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP