- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo XC90 D5 AWD aut. Inscription

Gennemtænkt og forfinet


Af Søren Clauding – oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visuelt kan man let have holdninger for og imod den helt nye Volvo XC90. Det er nok mest et temperament, om man kan lide den eller ej. Men hvad oplevelsen og brugen angår, vil de fleste med garanti være enige: Volvo XC90 er gennemtænkt og byder på en forfinet oplevelse i enhver henseende.

 

Det sidste er i sig selv usædvanligt. For i bund og grund er XC90 en rå og alsidig SUV med udmærkede egenskaber i terrænet. Der er bare ikke meget råt over bilen, selv ikke den robuste front udstråler den råhed, som typisk kendetegner den type af biler, men skindet bedrager. Den vil udmærket kunne klare sig i konkurrencen med de robuste konkurrenter, og så er den bare så god på almindelig plan asfalt, hvor den i øvrigt må formodes at befinde sig allermest.

 

Teatersals-indretning

Det forfinede opleves allerede i design-finesser som sædernes placering. Det er syv af dem i den prøvekørte D5 AWD version med 2-liters 225 hestes dobbeltturbo dieselmotor i maskinrummet. De er anbragt i princippet som i en teatersal med den midterste række lidt højere end de forreste to sæder og de bageste to yderligere lidt over de midterste tre. Det har flere fordele.


 


For det første er det lettere at stige ind til de to bageste sæder – det kan faktisk lade sig gøre, uden at man behøver tage de helt store atletiske evner i brug, kun en smule af dem… Når man så sidder der, sidder man forbavsende bekvemt og skydes midtersæderne lidt frem, kan man være derude bagtil, selv med de lange ben, der følger med, når man er 1,80 meter høj.

 

Masser af plads

Oven i købet er der da også benplads nok på midtersæderne. Og følelsen på alle siddepladser er behagelig, fordi man har frit udsyn mellem hovederne på de personer, der måtte sidde foran en. Skal en bil have 7 sæder, skal de være placeret indenfor en udvendig længde på 4,95 meter, så kan det ikke gøres meget bedre end i Volvo XC90.



Der er også nogen bagageplads med alle sæder i brug. Og forvandler man bilen til en to-sæder, er bagagepladsen kolossal. Sædernes ryglæn ligger helt fladt og betjeningen af hele bagvognen er funktionelt i orden. Man kunne måske ønske sig, at sæderne ikke var så tunge at manøvrere rundt med, men helt bagtil er man i den prøvekørte bil også hjulpet af en hurtigt opslående elektrisk bagklap.

 

Udstyr for alle pengene – og lidt til

Det er imidlertid en del af det ekstraudstyr, testbilen var udrustet med. Der var hængt for omkring 400.000 kroner udstyr ekstra på bilen, og da den i sin grundform med den nævnte motor og Inscription udstyret er prissat til 1.270.000 kroner er det ikke nogen billig bil, man ender op med.

 

Det retfærdiggøres af resten af den forfinede tankegang, der ligger bag konstruktionen. Scenen for køreegenskaber er sat af dobbelt wishbones fortil og en avanceret multilink baghjulsophængning. Samt luftaffjedring – som prismæssigt udgør 52.000 kroner af de 400.000.

 

Total løsning

Luftaffjedringen spiller imidlertid sammen med drivlinen og skaber en total løsning, som optimerer Volvo’en under skiftende kørselsforhold. Comfort-indstillingen er basis. Men betjener man en lille rulleknap i midterkonsollen, kan man vælge en eco-version, som sænker bilen lidt og reducerer den dynamiske køreoplevelse, hvorved det er lettere i praksis at ramme den brændstoføkonomi på 17,2 km/l, som specifikationerne stiller i udsigt.

 

Vælger man Dynamic indstillingen sænkes bilen yderligere, affjedringen strammes op, drivlinekonfigurationen, som inkluderer en 8-trins automatgearkasse, ændres, herunder også motorstyringen. Også ratbevægelsen rettes til og det hele skaber en tryg og sikker oplevelse, når man vælger at træde speederen i bund og accelerere til de 100 km/t på 7,8 sekunder. Skal man siden ud at køre off-road, er der naturligvis også en indstilling til det, som laver om på det hele, løfter bilen til en frihøjde på ikke mindre end 23,8 cm og giver udmærkede egenskaber i terrænet. Firehjulstrækket er af typen, der selv afgør, hvornår der er brug for det. Også det virker som det skal.

 

Bedst på landevejen

Men det er på landevejen, Volvo’en er i sit es. De store næsten brutale 275/45-20 hjul sikrer vejgrebet og stabiliteten, de håndterer de mindre ujævnheder forbilledligt og er fuldt tilstrækkelige til at håndtere den 2130 kg tunge SUV (som i øvrigt må trække ikke mindre end 2700 kg). XC90 er både en meget dynamisk bil og også et meget komfortabelt køretøj.

 

Ingen Volvo uden stribevis af sikkerhedsfinesser. Tilkøbes sikkerhedspakken får man det hele med og sjældent har vi eksempelvis oplevet en så velfungerende vognbaneassistent, som blidt bringer bilen i den rigtige retning, hvis man i et øjebliks uopmærksomhed kommer for tæt på vejbanemarkeringen. I princippet kan XC90 køre uden at man betjener hverken rat eller pedaler, for den adaptive fartpilot er også på toppen. Men i praksis går den ikke. Man skal have en hånd på rattet under kørslen.

 

Alle bilens finesser, herunder også det tilkøbte 4-zone klimaanlæg, som sikrer airconditionering også af de bageste sæder, styres fra en stor 12,3” vertikalt placeret skærm i midterkonsollen. Få funktioner kan håndteres fra egne knapper. Det giver et roligt og elegant design og menuerne er da heller ikke særlig komplicerede. Men visse funktioner kunne det nu være rart at styre fra dedikerede knapper.


2-liters turbo-dieselmotoren på 225 hestekræfter og et kolossalt drejningsmoment giver masser af kraftoverskud.

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Første test af Volvo XC90 >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Volvo XC90 5D AWD.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Volvo XC90 D5 AWD aut. Inscription

Listepris:

Kr. 1.270.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodieselmotor. 225 hk. 470 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 8 A/T. AWD

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,8 sek./ 220 km/t/ 17,2 km/l / 152 g/km

Længde og højde:

4,95 m, 1,78 m

Bagagerum:

480/1840 ltr.

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. LED forlygter. 20” letmetal fælge. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-forstole.  Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7 sæder.


Normal indstillingen.

 

Off-road indstillingen giver en frihøjde på 23,8 cm.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt