- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Scirocco 2,0 TSI DSG

Forkæl dig selv…


Tekst: Søren Clauding – februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man har en halv million kroner og har lyst til at forkæle sig selv med en ny bil, kan man naturligvis vælge en Subaru, en BMW, en Audi eller en anden af de mange fine personbiler, der findes i den prisklasse. Man kan også en helt anden vej, vælge en ægte sportscoupé, en Volkswagen Scirocco.

 

Det man ikke får, er oceaner af plads, men en scirocco kan nu godt bruges i hverdagen. Man får heller ikke eminente indstigningsforhold, for en Scirocco er lav. Og udsynet bagud er til at græmme sig over. Til gengæld får man et stykke kunst på fire hjul: Et designmæssigt mesterværk, en bil med sublime køreegenskaber, en bil, hvor man hver gang, man stiger ud, øjeblikkelig får lyst til at stige ind igen og køre videre. Den er bare ren fryd.

 

Se på billederne

Billederne taler deres eget sprog. Og virkeligheden er endnu bedre. Ofte giver fotos et lidt misvisende indtryk af en bil – i Scirocco tilfældet er det helt omvendt. Skabt som designstudie, omsat til virkelighed, med velkendt VW teknik under de smukke linjer. Lovordene er ikke til at standse.

 

Harmonien ligger i samspillet mellem bilens visuelle design, både indvendigt og udvendigt, genspejlet i en usædvanlig høj grad af funktionalitet og al det usynlige: Elektronikken, der håndterer de 200 hestekræfter, DSG-gearkassen, den adaptive undervogn (ekstraudstyr, men monteret på testbilen), seneste gerenation ESP, som vejrguderne gav os mulighed for at teste på mega-glatte sneveje. I gamle dage var det en dødsfælde at køre i sne med 200 hestekræfter. Med moderne vinterdæk, moderne motorstyring, ESP og tractioncontrol er fornøjelsen i særklasse – man føler sig som verdensmester (næsten) bag rattet af sådan en bil.

 

Bedst på forsæderne

I praksis trives man bedst på forsæderne. Den testede udgave havde individuelle siddepladser bagtil og når man er krøbet ind på bagsædet går det nogenlunde med at finde benplads – og siddehøjden er OK, selvom der ikke er mange millimeter til loftet.


 


Bagagerummet er ligeså stort som i en VW Golf. Med en længde på 4 meter og 26 centimeter har Scirocco også samme format som Golf’en, hvorfra man også har hentet meget af teknikken.



Køredynamik

Det er måske det eneste minus, for var man gået linen helt ud, havde man givet Scirocco baghjulstræk og skabt en ægte sportsvogn. Men det var prisen næppe blevet lavere af – og ret skal være ret: Undervognen er helt fin og køredynamikken følger også godt med.

 

Prisen uden ekstraudstyr for den testede Scirocco 2,0 TSI DSG er 445.000 kroner. Men mindre kan gøre det, hvis man vil give afkald på effekten. Helt ned til 330.000 kroner, kan man komme, og visuelt mødes man på samme måde.

 


 

TSI motoren

Men vi kan ikke komme uden om total oplevelsen af en 200 heste stærke turbo TSI motor, der med DSG-gear uden indsats fra førerens side skyder Scirocco’en op på 100 km/t på bare 7,1 sekunder og lader den fræse ned af en tysk autobahn med 233 km/t.

 

Skeptikere vil sikkert anføre, at man så ikke lige præcis forkæler miljøet i samme ombæring, men det er ikke engang helt rigtigt. Scirocco kan, med sine 200 hestekræfter i samspil med en blid højrefod hos den, der sidder bag rattet, præstere omkring 13 km pr. liter benzin, lidt mindre i praksis, men der er tale om reelle tal i stedet for mange af de misvisende officielle angivelser på småbiler, som ikke holder en centimeter i praksis. Derfor: Gælder det forkælelse, sidder Scirocco lige i øjet og man kan godt være den bekendt i forhold til omverdenen.

 


Modelnavn:

VW Scirocco 2,0 TSI DSG

Listepris:

Kr. 444.898

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. turbobenzin, 200 hk. 6 trins DSG gearkasse.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

7,1 sek/ 233 km/t/ 13,2 km/l/ 179 g/km

Dæk.

225/45-17

Bagagerum:

292 liter

Længde:

4,26 m

Diverse:

ESP. ASR. EDS. 6 airbags plus airbaggardiner ved bagsædet. Aircondition med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. Multijusterbart rat. Justerbar sædevarme. El-ruder for.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt