- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Scirocco 2,0 TSI

Design kunst på højt niveau


Af Søren Clauding – marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Volkswagen Scirocco kører fint, bestemt. Men dér hvor den virkelig skiller sig ud er på designet. Nyd billederne – og egentlig behøvede vi ikke skrive mere. Men den går jo nok ikke, for når man er færdig med at falde i staver over dens design, melder lysten sig til også at køre i den. Til at bruge den. Det sker helt naturligt.

 

Og heldigvis bliver man ikke skuffet. Godt nok er Scirocco ikke baseret på den allerseneste MQB platform fra Volkswagen gruppen, men da de tidligere platforme var udmærkede og Scirocco vinder ved sit lavere tyngdepunkt, bliver resultatet absolut godt.

 

Ikke bare smuk

I tørre tal er en Scirocco blot 1,41 meter høj. Den er 4,26 meter lang, hvad der ikke er meget forskelligt fra en VW Golf. Og den har 312 liters bagagerum, der oven i købet kan udvides til over 1 kubikmeter, hvis bagsæderne lægges ned. At det så ikke er det letteste at læsse bilen bagtil, fordi den kun har én dør i hver side, som er forbeholdt forsædepassagererne (og de, der vælger at krybe ind på bagsæderne, hvor pladsen ikke er overvældende), er en anden ting. Men den kan bruges i hverdagen og det er især vigtigt i et land som Danmark, hvor afgifterne straffer de allerfleste bilkøbere.

 

Scirocco koster, med 180 turbo hestekræfter, frembragt af en livlig 2-liters benzinmotor, under motorhjelmen 422.000 kroner. Det er egentlig ikke en høj pris, sat i forhold til hvad man får for pengene, men en sjat er det dog. For et kunstværk er det jo ret beset billigt om end kunstværket hér ikke er helt så unikt som dem, man hænger på væggen, der koster det samme. Men dem kan man jo heller ikke køre i.

 

Forbeholdt Scirocco

I øvrigt er Scirocco den eneste model, hvor man kan finde 180-hestes motoren. Den er forbavsende energieffektiv – man kan køre 16,7 kilometer på en liter benzin – men til de andre af VW-gruppens biler, har man valgt andre maskiner. Det har måske sammenhæng med undervognen. Måske…

 

Fartpræstationerne er fremragende: 0-100 km/t på 7,4 sekunder og 227 km/t på toppen. Det skyldes ikke kun de mange hestekræfter, men også, at det maksimale drejningsmoment på 280 Nm fra twin-turboladeren, nås allerede ved blot 1250 motoromdrejninger/minut og holdes helt op til 4400 omdr./min. At have så stort et moment lige efter at have forladt tomgangshastigheden er ret godt.



Adaptiv undervogn

Til den prøvekørte Scirocco har Volkswagen spenderet yderligere små 20.000 kroner, så en adaptiv undervogn blev en del af køreoplevelsen. Den er guld værd, for den kompenserer stort set for de 18” alufælge (med tilhørende lavprofildæk), der er en del af det udstyr, der nu er standard i en Scirocco.

 

Ikke helt, for man har stadig en temmelig god fornemmelse for de ujævnheder, kørebanen måtte byde på undervejs, men bilen er givet vis mere komfortabel med den tilpasningsvillige affjedring. Også servostyringen og speederresponsen hænger sammen med de indstillingsmuligheder, man har – sport betyder strammere affjedring, strammere servostyring og hurtigere speederrespons. Elektronisk styret, naturligvis. Comfort betyder det modsatte.

 

Ørkenvind

Historien bag VW Scirocco, som udtales Sjiråkko (selvom normal tysk udtale ville være anderledes – det skyldes at Scirocco efter sigende er afrikansk og navnet på en særlig ørkenvind), kan føres helt tilbage til 1974. Allerede dengang udmærkede den sig ved sit design. Siden holdt modellen en pause fra 1992 til 2008 og for nylig er den så blevet facelifted.

 

Når alle roserne er delt ud skal det dog, ikke nødvendigvis som ris, men konstateres, at designernes indflydelse ikke har sat så tydelige spor bag rattet i Scirocco. Hér ligner den med enkelte undtagelser mere en almindelig Volkswagen. Det er der intet ondt i, VW-entusiaster elsker det, men hér har man med ægte tysk snusfornuft valgt, at beholde fødderne solidt plantet på asfalten.

 

Det betyder da heldigvis, at alt fungerer som det skal, ingen overraskelser, ingen revolutioner. En Volkswagen er nu engang en Volkswagen. Sådan skal det også være.


 

VW Scirocco i Motorradioen >>>

Radioindslag vil kunne genhøres på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Derefter slettes de.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér>>>


 

Rammeløse døre understøtter det sportslige look.

 

 


Model:

VW Scirocco 2,0 TSI

Listepris:

Kr. 421.997

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. Turbobenzin. 180 hk. 280 Nm/1250-4400 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek./ 227 km/t/ 16,7 km/l / 139 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

312/1006 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 18” letmetal fælge. Xenon forlygter. LED baglygter. Tågeforlygter. Dynamisk kurvelys. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Galvaniseret karrosseri. P-sensor for og bag. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt