- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Golf GTI 2,0 TSI BMT Performance

Når man ikke kan få nok…


Af Søren Clauding – december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Golf GTI Performance i Motorradioen


Den ikoniske Volkswagen Golf GTI har en overmand. En Golf GTI. Men med tilnavnet ”Performance” har man skabt bilen for den, der ikke kan få nok. Og stykker man tingene rigtigt sammen, behøver spasen ikke koste en formue ekstra.

 

I virkeligheden behøver man ikke gøre sig besværet at stykke tingene anderledes sammen. For den listeprissatte forskel på Golf GTI og Golf GTI Performance er sølle 20.000 kroner. Når man bevæger sig i området omkring den halve million, er 20.000 kroner jo ikke meget. Især ikke når merværdien er så stor. Og hér ser vi så bort fra at to tredjedele spadserer direkte ned i den danske statskasse.

 

Flere hestekræfter er ikke det hele

For de 20.000 kroner ekstra, som GTI’ens overmand koster, får man 10 ekstra hestekræfter på toppen, men nok så væsentligt: effektkurven er anderledes, så man får mere ud af hestekræfterne undervejs op i omdrejningerne. I tørre præstations-tal er forskellen dog beskeden: 100 km/t klares officielt en tiendedel af et sekund hurtigere. Og da vi prøvede den ”almindelige” GTI for nylig (læs prøvekørslen af VW Golf GTI hér >>>), havde vi fornøjelsen af Volkswagens eminente ”DSG” dobbeltkoblingsgear, som skifter hurtigere end noget menneske kan gøre det. Så i praksis vil forskellen mellem de to varianter nok være ikke eksisterende.



Imidlertid har GTI Performance en anden fordel, som især i praksis vil sende den langt hurtigere ud af kurverne og op i fart end ”lillebror”: Et elektronisk styret mekanisk Haldex spærredifferentiale.

 

Kræfter efter behov

Spærredifferentialet sikrer, at hestekræfterne får lov at arbejde dér, hvor der er brug for dem, altså på det hjul, der har bedst vejgreb. Og på ujævne danske provinsveje, med skiftende vejbelægning, under skiftende vejrforhold, kan man ikke køre hurtigt, uden at spærredifferentialet konstant er på arbejde.

 

Da det som nævnt er elektronisk styret, er virkningen ekstrem præcis og dosseringen hele tiden den rette. Resultatet er en ultra stabil styring og som fører kan man boltre sig med det vævre køretøj endnu lettere end man kan med den almindelige GTI.

 

Meget sikker

Det gør det ikke alene muligt at køre hurtigt, det løfter også sikkerhedsniveauet og dermed er Golf GTI Performance ikke bare en hurtig bil men også en meget sikker bil.

 

I sammenligning med GTI’en forleden var der i øvrigt en række andre forskelle, udover DSG gear versus 6-trins manuelt gearskift.

 

Performance udgaven havde kun tre døre i stedet for fem (kan også købes med fem). I teorien burde det give en lidt større karrosseristivhed til fordel for 3-dørs udgaven en smule vægtforskydning frem imod forhjulene.

 

Et er teori, et andet praksis

I praksis vil vi ikke påstå, at kunne mærke forskel. Så skal de to biler prøves op imod hinanden under helt ens kørselsforhold. Med andre ord: Volkswagen har i opsætningen af de to biler måske justeret undervognen en anelse. Hvis ikke det er tilfældet, må det være den fine MQB-platform, som skal tilskrives æren for de fine køreegenskaber.

 

En anden forskel var, at Performance udgaven var udrustet med 18” alufælge (ekstraudstyr) – som naturligvis giver større styrepræcision og reduceret sidevindsfølsomhed, men normalt også ville forværre affjedringskomforten. Det var imidlertid ikke tilfældet. Hemmeligheden ligger måske i finjusteringen af affjedringskomforten – vi kan bare konstatere, at selvom det handler om en ”præstations-version”, kan den også bruges til anden end at fartpræstere. Den er helt brugbar også til hverdagskørsel…


 


Køreglæde dag og nat

Sidst men ikke mindst skal BiXenon lyset nævnes. Det har naturligvis ingen fysisk betydning for bilens præstationsniveau, men i allerhøjeste grad for førerens, og så længe han også har noget at skulle have sagt, er det ret hensigtsmæssigt, at han har fuldt overblik over situationen, også når mørket falder på.

 

I øvrigt er regnestykket ganske morsomt at forholde sig til: Med manuelt gear og tre døre er listeprisen for en Golf GTI Performance 478.000 kroner. Med DSG-gear og fem døre koster en Golf GTI 594.000 kroner. Vi ved godt, hvad vi ville vælge, for sandt at sige er bagsædet ikke det rette sted at befinde sig, når man kører, som en Golf GTI lægger op til… Og man kan køre mange glade kilometer for prisforskellen på de 16.000 kroner.


 


Model:

VW Golf GT 2,0 TSI BMT Performance 3d

Listepris:

Kr. 477.998.

Motor og transmission:

4 cyl. Turbobenzinmotor 2,0 l. 230 hk/4700-6200 omdr./min. 350 Nm/1500-4400 omdr./min. 6 trins manuelt gear. Elektronisk styret Haldex spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,4 sek./ 250 km/t/ 16,7 km/l /139 g/km

Længde:

4,26 m

Bagagerum:

380-1450 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Multikollisionsbremse. 17” alufælge (testbilen: 18”). 340 mm ventilerede skivebremser for. LED tågeforlygter. Dæktrykskontrol. Progressivt styretøj. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Bluetooth, AUX etc.. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt