- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest:

Skoda Octavia Combi Greenline 1,6 TDI 110 hk

Ultra økonomisk og ultra rummelig stationcar


Af Søren Clauding – januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun kort tid siden, at vi her på Motorsiden.dk kunne fortælle om den ultra økonomiske ultra-version af Audi A3 Sportback (læs prøvekørslen af Audi A3 1,6 TDI ultra hér >>>). En kompakt 5-dørs bil og søstermodel til VW Golf, SEAT Leon og til dels også til Skoda Octavia. Men: Hvis nu Audi’en er for lille, har VW gruppen et alternativ. Den hedder Skoda Octavia Combi Greenline.



Den er en regulær stationcar, som vi i øvrigt som ”almindelig” stationcar tidligere har prøvekørt, om end det var i en udgave med 150-hestes dieselmotor og DSG gear (læs prøvekørslen af Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG hér >>>). Men ude i motorrummet på den version, som vi hér har fokus på, lå en motor identisk med den, man finder i Audi’en. Der er med andre ord tale om en 110-hestes turbodiesel, med hvilken man kan køre ikke mindre end 31,3 km/l. desuden havde Skoda’en 6-trins manuelt gear.



Kæmpemæssigt bagagerum

I bilens anden ende, har man imidlertid et bagagerum på ikke mindre end 610 liter. Det er vel proportioneret, regulært og udmærker sig bl.a. ved, at bagklappen kan stoppes i forskellige niveauer, hvilket er en stor lettelse for mange mennesker, når man skal betjene bagagerummet.

 

Når bagsæderyglænene lægges ned, har man et fuldstændig plant bagagerumsgulv og som sådan opfylder den i hvert fald behovet for bagageplads. Den er godt nok også vokset i længden. Den måler 4,66 meter – pladsen skal jo komme et sted fra, trods alt. Og heldigvis har man brugt en del af den til fordel for bagsædepassagererne. Som bekendt adskiller Skoda Octavia sig fra søstermodellerne ved at den er længere.



Ekstra langt på literen

Men læser man specifikationerne skarpt, opdager man at Skoda’en kører længere på literen end Audi’en. Forklaringen kan givet vis findes i en mere aerodynamisk form. Dens luftmodstandskoefficient er da også kun 0,30. Desuden er den 20 kg lettere. Om forskellen så også kan måles i praksis, skal vi ikke kunne sige – dertil var kørselsforholdene for ugunstige (tæt ved frysepunktet, vinterdæk og for det meste fugtig vejbane). Men den kører næppe kortere på literen.

 

Fartpræstationerne er de samme.

 

Beslutningsprocessen

Det er dermed en interessant beslutningsproces, man er inde i, hvis man overvejer Greenline-varianten af Octavia Combi. Indrømmet: Der er væsensforskelle. En Audi er ikke en Skoda. Der er en meget stor årsag til at VW-gruppen bygger begge to, ja alle fire for den sags skyld. De biler er virkelig forskellige, selvom de alle er baseret på den såkaldte MQB-platform.

 

Men beslutningen skal også træffes indenfor Skodas egen model pallette. Der findes ikke en tilsvarende version med 110 hk, men en, hvor motoren yder 105 hk. Den er langsommere, den er dyrere i ejerafgift og besparelsen på købsprisen er beskedne  6000 kroner. Og den kører 5 kilometer kortere pr. liter.

 

Alufælge og spoilere

Desuden er der visse udstyrsforskelle. Greenline udstyret er i det store hele identisk med Ambition-udstyrsniveauet på de øvrige Octavia’er. Men i Greenline udgaven får man også 16” alufælge med i købet plus de fancy spoilere, der foruden at give bilen et mere frækt udseende også forbedre aerodynamikken.



Greenline udstyret inkluderer desuden bl.a. 7 airbags, forlygtespulere, tågeforlygter med drejefunktion, aircondition, sædevarme og el-sideruder for og bag. Altså et udmærket udstyr, bilens pris på 279.000 kroner taget i betragtning.

 

Hvad køreegenskaberne angår, er de ikke meget forskellige fra de øvrige MQB-biler. Den vejer dog små 50 kg mindre end den tilsvarende model med den større dieselmotor, og da vægten primært ligger på forenden, bliver Greenline udgaven lidt lettere, mere levende, lidt sjovere om man vil, når den skal gennem kurverne.

Skoda Octavia Greenline i Motorradioen >>>


Andre Skoda prøvekørsler – finde dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Skoda Octavia Greenline.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

Skoda Octavia Combi Greenline 1,6 TDI 110 hk

Listepris:

Kr. 279.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 250 Nm/1500-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 204 km/t/ 31,2 km/l /85 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

610-1740 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” alufælge. 7 airbags. Tågeforlygter med drejefunktion. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fartpilot. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt