- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Clio Sport Tourer 90 hk TCe Dynamique

Livsstil, praktik og tre cylindre


Af Søren Clauding – februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Clio Sport Tourer i Motorradioen


Med dieselmotor i maskinrummet er Renault Clio Sport Tourer den fuldendte kombination af smart design og rummelighed. Med den lille 3-cylindrede 875 ccm 90-hestes turbobenzinmotor får man en anderledes sammensætning af pakken, som fremfor alt gør indkøbet billigere.

 

I praksis vil de løbende omkostningerne formentlig heller ikke være væsensforskellige (læs vores prøvekørsel af Renault Clio Sport Tourer med dieselmotor hér >>>). Godt nok kører benzinversionen ”kun” 22,2 km/l mod dieselbilens næsten 30 - men den højere afgift på dieselbiler medfører, at kørselsforbruget skal være noget højere for at økonomien balancerer.

 

30.000 kroner billigere

Til gengæld er den hér prøvekørte benzin-variant omkring 30.000 kroner billigere i anskaffelse. Man skal, når man sammenligner priser, dog huske, at Renault i skrivende stund stadig sælger biler med introduktionsrabat, som indebærer, at den allerbilligste Clio Sport Tourer er prissat til 172.400 kroner. Med Dynamique udstyret er listeprisen 186.300 kroner lige nu.

 

Funktionelt er der ingen forskel på Clio Sport Tourer varianterne. De 443 bagagerumsliter, der kan øges til 1380 liter, når bagsæderne lægges ned, er de samme. Men balancen i bilen er lidt forskellig, fordi den lille 3-cylindrede maskine er 60 kg lettere end dieselen. Det mærker man omkring hjørnerne, hvor bilen er lidt mere agil. Til gengæld må man leve med at den lille Renault-motor fortsat er uens i accelerationsforløbet, hvad vi tidligere har bemærket.



I praksis har det ikke den store betydning, men det støder undertegnedes oplevelse af en ellers fremragende bil. Sorry…

 

Ser rigtig godt ud

For Clio Sport Tourer ser rigtig godt ud, den kører rigtig godt og den kombination er der forståeligt nok også rigtig mange mennesker, der er faldet for. I metal-rød, med sorte stafferinger, med farverige paneler er bilen ikke bare et praktisk, velkørende transportmiddel, den er også et stykke livsstil, et sæt tøj, man tager på, hvis man ikke har noget imod at fange forbipasserendes blikke. For det gør man…

 

Et lille minus skal der sættes ved rødt instrumentbord. Især i solskin reflekteres den røde farve op i forruden og forstyrrer udsynet – ikke meget, men nok til at man bemærker det.



Masser af udstyr

Dynamique standardudstyret inkluderer 16” alufælge, navigation via en 7” berøringsskærm, nøglefri betjening (hvis blot man har den i lommen eller tasken), 2-zone klimaanlæg, sædevarme, regn- og lyssensorer, Bluetooth, USB- og AUX-indgange og meget, meget mere.



Model:

Renault Clio Sport Tourer 90 hk TCe Dynamique

Listepris:

Kr. 186.300

Motor og transmission:

3 cyl. turbobenzinmotor 0.9 l. 90 hk. 135 Nm/1650-2500 omdr./min. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,2 sek./ 182 km/t/ 22,2 km/l /104 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

443-1380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Justerbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Navigation. 7” medieskærm. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt