- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 508 SW er en miljø-rigtig rejsebil, hvis basisfilosofi stemmer overens med eksempelvis wellness hotellet "Birke" i Kiel. Klik på billederne og se dem større.


Biltest:

Peugeot 508 SW Allure 2,0 Blue e-HDI

God funktion og ren samvittighed


Af Søren Clauding – februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 508 SW i Motorradioen


Designet er strammet op, funktionen er den samme, men med ad-blue i beholderen er den største forskel ikke til at se. På langt sigt kan den mærkes og da vil måske ikke ejeren selv, måske dog hans da gode samvittighed, men især verden omkring ham være glade for det, han gjorde, da han valgte en bil med ad-blue motor. Bilen, det handler om, er en Peugeot 508 SW og motoren er den nye Blue e-HDI fra PSA koncernen.

 

Den nye 508 SW havde premiere sidste efterår. Den er visuelt blevet mere skarp med et bredere og mere markant front-design, men profilen er ikke nævneværdig forskellig fra forgængeren. Designet er tilpasset moderne bilkøberes forventninger, en 7” berøringsskærm i midterkonsollen i den prøvekørte Allure udstyrsversion er et eksempel derpå, og så havde den danske Peugeot importør yderligere hægtet forskelligt udstyr på den, som gjorde den endnu mere tidsrigtig.

 

Værdifuldt ekstraudstyr

Full LED (til 20.000 kroner) giver et fænomenalt lys på kørebanen, dér hvor man har brug for det. Den lille justerbare head-up skærm under forruden til 7000


Headup-displayet har bl.a. den fordel, at ens øjne stiller skarpt længere væk end på instrumenterne på instrumentbordet.


kroner projekterer hastighedsangivelsen lige ind i synsfeltet og bakkameraet til 8500 kroner (inklusive BLIS) gør, at man ikke er tabt, når man skal parkere den temmelig store mellemklasse stationcar med begrænset udsyn bagud ind på en p-plads, der egentlig er for lille. Efter mange dages langturskørsel med skiftende vejrlig og meget vand på vejen var kameralinsen stadig ren og gav et klart billede at styre efter. Forbavsende godt.

 

Vi valgte nemlig at køre en længere tur ikke mindst ad danske og tyske motorveje. For i maskinrummet lå som nævnt PSA-koncernens nye ad-blue dieselmotor, og det var interessant at opleve, hvordan det fungerede i praksis og ved høj fart.


Blue e-HDI motoren er en ren fornøjelse i ordets egentlige forstand.


Fjerner kræftfremkaldende NOX’er

Ad-blue er en væske, der fortrinsvis består af urea og vand. Når den sprøjtes ind i motorens udstødningssystem, opsamler den op til 90 procent af de skadelige og kræftfremkaldende kvælstofilter, de såkaldte NOX’er, og forvandler dem til ufarlige luftarter, der siden sendes ud i atmosfæren. Ad-blue har man i en særskilt tank i bilen og den skal efterfyldes måske et par gange om året, afhængig af kørselsforbruget og koster ikke mange penge.

 

De seneste mange års ensidige fokusering fra samfundets side på, at nedbringe CO2 fra bl.a. bilernes udstødning, har heldigvis ikke fået bilindustrien til at fralægge sig ansvaret for den mere nære forurening. Det er PSA-koncernen og også andre motorproducenters indsats et skoleeksempel på. Tak for det…

 

Umærkeligt

Og resultatet: Hvis ikke vi vidste det, kunne vi ikke mærke det. Motoren kørte helt upåklageligt, også ved hastigheden på omkring 200 km/t. Brændstoføkonomien lå, under ugunstige kørselsforhold – høj fart, mange hastighedsændringer, brug af klimaanlægget, vinterdæk, ofte vådt fører, temperaturer tæt ved frysepunktet og med mere vægt i bilen end de officielle forbrugsnormer specificerer – på omkring 17 km/l. Det officielle tal er 25 km/l.

 

Affjedringen på en 508 SW er i øvrigt komfortabelt anlagt. Men ikke mere end at man stadig har god føling med de mindre ujævnheder i asfalten. Motoren brummer moderat, men ved konstant fart hører man ikke meget til den. Og det, man hører, skyldes måske ligeså meget, at vindstøj og støj gennem hjulophængene ikke overdøver motoren.



Velegnet rejsebil

Med andre ord er en Peugeot 508 SW også en rigtig velegnet rejsesbil. Den kolossale mængde bagageplads under det heldækkende bagagerumsdækken af rullegardintypen (der selv åbner sig, hvis man ”vipper” på kanten af dækkenet) giver orden i kabinen, hvis man lader bagagen blive derude bagtil. Bagsædebenpladsen er dog moderat, den ydre længde på 4,81 meter taget i betragtning.


 


Allure-udstyret er topniveauet, men både det og det laveste Active-udstyr inkluderer panoramaglastag. Derudover kunne vi glæde os over det førnævnte klimaanlæg og et fremragende navigationsanlæg, som er letlæseligt og logisk at betjene.

 

Nøgleløs betjening fungerer fortræffeligt og er en ekstra luksus, når man nærmer sig bilen med to kufferter i hånden og ikke behøver fumle en nøgle frem af lommen. Berøres de to markeringer på dørhåndtagene (se billedet under) låses døren automatisk op, forudsat man har nøgle indenfor rækkevidde, f.eks. i bukselommen eller håndtasken.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den lavt forurenende Peugeot 508 SW Blue e-HDI på en tysk landevej.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 


Model:

Peugeot 508 SW Allure 2,0 Blue e-HDI

Listepris:

Kr. 484.490

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 370 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 210 km/t/ 25,0 km/l /105 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

660 liter

Anhænger:

1775 kg (kan opvejes til 2700 kg)

Diverse:

ABS. EBD. VSC. Hillholder. 17” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. El-indstillelig lændestøtte på førersædet. panoramaglastag. P-sensorer bag. Isofix.


Link til importøren


Perfekt rejsebil - hér foran Junges Hotel i Hamburg.

Mere følger på Rejseradioen.dk sidst i marts/primo april.

 

 

 

Når bagsæderyglænene er lagt ned disponerer man over et næsten plant bagagerumsgulv.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt