- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 4007 2,2 HDI Griffe

Bisserne skruet på


Tekst: Søren Clauding – november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 4007 er søstermodel til Citroën C-Crosser og ikke mindst Mitsubishi Outlander. Det sidste er ikke uvæsentligt, for Mitsubishi er eksperter i firehjulstræk. Da Peugeot er ”verdensmester i dieselmotorer”, er kombinationen ret god!

 

De tre modeller er resultatet af et samarbejde mellem PSA-koncernen (Peugeot/Citroën) og Mitsubishi. Selvom der ikke er tale om regulære off-road’ere, men snarere SUV’er – eller som mange i dagens Danmark ønsker at kalde dem: Store stationcars med terræn-egenskaber – har samarbejdet været utrolig vellykket. Vi har tidligere prøvekørt endda indtil flere varianter af Mitsubishi Outlander og de vigtigste detaljer kan overføres direkte til Peugeot 4007 (læs her>>>, hér>>> og hér>>>).

 

Udstyrsmæssigt og prismæssigt er forskellen ikke stor, men Peugeots unikke 2,2 liters 156 hestes dieselmotor er værd at bruge et par ord på.

 

Gode egenskaber

Den har alle de gode egenskaber, som kendetegner de bedste dieselmotorer: Den er yderst omdrejningsvillig (der er stort set ingen turbo-tøven), den trækker godt fra de aller laveste omdrejninger, den har et monster-moment på 380 Nm – og den er både lydløs, vibrationssvag og brændstoffornuftig. Man kan køre tæt ved 14 km/l, hvad der reelt sætter den i klasse med mange stationcars. Og effekten er let at doserer, også i uvejsomt område. Egentlig er der ikke meget andet end roser tilovers for det maskineri.



Det er givetvis ikke uvæsentligt for mange købere, at 4007 2,2 HDI må trække helt op til 2000 kg. I praksis kræver det andet end det lille kørekort, at køre med et vogntog på over 3,5 tons, men potentialet er der, hvad mange hesteejere eller indehavere af store campingvogne vil sætte pris på. Har anhængeren ikke bremse, må den veje op til 750 kg – det er faktisk en ret anselig vægt!

 

Udstyrslisten

Udstyrslisten har vi ikke dyrket meget i relation til Outlanderen. Hos Peugeot skelner man mellem to udstyrsversioner: Premium og Griffe. Forskellen er 50.000 kroner og mer-udstyret i Griffe er bl.a. 18” alufælge i stedet for 16”, læderindtræk, sort tonede ruder bagtil, el-justerbart førersæde, sædevarme, Xenon-lys, parkeringsradar og forlygtevaskere.

 

Merprisen svarer meget godt til mer-udstyret, men ingen af de to har eksempelvis multijusterbart rat. Intet større problem, da man let opnår en bekvem kørestilling. Basisudstyret er dog ellers ret godt og inkluderer bl.a. to-delt bagklap, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle, el-ruder, fuldautomatisk klimaanlæg med køling af handskerum, fartpilot, Isofix beslag ved 2. sæderække og dermed også indikeret, at man kan få 4007’eren leveret med to ekstra siddepladser (for blot 10.000 kroner oveni).


 


 

Betjeningen af siddepladserne i de bageste gemakker er i øvrigt enkel og let, om end man skal lægge en smule kræfter i, for at håndtere alle forvandlingsprocesserne…

 

Bisserne på

Den største forskel på 4007 og de to søstermodeller er imidlertid, at Peugeot har skruet bisserne på. I bogstaveligste forstand, for fronten er markant anderledes og skabt helt i overensstemmelse med den designlinje, som kendetegner bilmærkets øvrige modeller, med skarpe tænder der vidner om kræfterne i motorrummet. Som sådan er den største købsfaktor, hvad angår valget mellem de tre: Citroën C-crosser markedsføres slet ikke i Danmark (kan leveres på bestilling), Mitsibishi og Peugeot har hvert deres forhandlernet og så er der den markante forskel i bilernes udtryk. Hér er der reelt tale om at det er temperamentsspørgsmålet, der afgør sagen.

 



Modelnavn:

Peugeot 4007 2,2 HDI Griffe 7 sæder

Listepris:

Kr. 549.990

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,2 l commonrail turbo dieselmotor (156 hk, 380 Nm/2000 omdr./min). 6 gear. Manuelt valg mellem permanent firehjulstræk og forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk/ CO2:

9,9 sek/200 km/t/ 13,7 km/l 194 g/km.

Længde/ bredde:

4,64 m/ 1,80

Diverse:

ABS med EBD. ESP. TC. 6 airbags. Xenon forlygter. Tagræling. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart læderrat. Læderkabine Klimaanlæg med køling i handskerum. Fartpilot. Sædevarme. 7 sæder. Isofix.   Baksensorer. Regnsensor.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt