- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Vectra Van 2,8 V6 Turbo OPC

Luksusbil på discount-plader


Tekst: Søren Clauding – september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turbomotor, 280 hestekræfter, automatgear, fornemmelsen af luksusbil og en pris på 285.000 kroner. Det hænger ikke rigtig sammen. Men sætter man gule discountplader foran og bagpå går regnestykket op.

 

Det ser sådan ud:

 

1 stk. Opel Vectra Wagon ombygges til Van (det har forhandleren allerede sørget for). Købspris uden moms: kr. 283.881. Moms oveni (hvis ikke bilen bruges i erhverv og man får pengene retur fra Skat) og så er prisen 328.691 kroner. Behænger man vidunderet med OPC udstyr i rå mængder stiger prisen til 392.270 kroner inkl. moms – men så har man også en af landevejens mest sportslige og bemærkelsesværdige sports-varebiler.

 

Kunststykket har kunnet lade sig gøre siden regeringens afgiftsændringer sidste sommer. Om det er specielt miljørigtigt at drøne derud af – 8,8 kilometer på en liter benzin (med automatgear) og samtidig udlede 271 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer (det er dårligere end eksempelvis en Audi Q7 med 233 hestes dieselmotor, som var en af mange såkaldte store firehjulstrækkere, der var ét af målene for afgiftsændringerne) er der ikke mange regeringsrepræsentanter, der længere tager notits af. Sådan er lovgivningen blevet og så mange hestekræfter, så megen luksus får man ikke til samme pris på noget, der bare ligner afblegede, afgiftsbelastede nummerplader.

 

Det forudsætter selvfølgelig, at man kan klare sig med blot to forsæder. Men det kan rigtig mange mennesker nu om dage. Og der kan køres meget i taxi for de penge man sparer. I anskaffelse beløber det sig til tæt ved det samme beløb, som man har betalt for bilen.

 



På den anden side er prisen på Vectra’en så høj, at det næppe alene er for at opnå stor effekt og unikke fartpræstationer, at man køber sådan en bil.

 

Hvad er sådan en Vectra så godt for?

Langture. Frem for alt langture og især ned af de tyske motorveje, hvor hestekræfterne og topfarten på 250 km/t gør en forskel. En fremragende bil til erhvervs køreturen, hvor man har brug for pladsen bagtil, højest er to i bilen og alternativet er en flyvetur, som bestemt ikke er skånsom overfor miljøet og ikke gør det muligt, at medbringe bare en brøkdel af det, man kan have bagi en Vectra Van.


 


2,5 kubikmeter plads, har Opel opgjort det til. Plads, der kan benyttes, bl.a. fordi Opel stiller meget store krav til de rum adskillelser og fastsuringsøjne, som skal hindre indholdet i bagageafsnittet i, at lave ravage i personafsnittet i tilfælde af en ulykke eller katastrofeopbremsning (læs her>>>). Det har særlig betydning i denne Vectra variant, for netop den høje topfart og de brede dæk gør en maksimal opbremsning særdeles hurtig.

 

Velkørende i enhver forstand

Opel Vectra er i sig selv – uanset model variant – en meget velkørende bil. Den er baseret på General Motors såkaldte Epsilon platform, som er en af markedets bedste og også benyttes af bl.a. Cadillac og Saab. Undervognen sikrer stabiliteten ved meget høj fart og selvom vi ikke har afprøvet Vectra

Van OPC ved maks-hastighed, har vi tidligere kørt flere forskellige Vectra’er med hastigheder på op til 225 km/t og de kører snorlige, med stor respit og er samtidig rigtig komfortable.

 


 

OPC betyder Opel Performance Center. Det har hér primært med stylingen at gøre og den prøvekørte variant var noget shinet op i forhold til en standard Vectra. Indvendigt er Recaro sportssæder i læder og multijusterbart læderrat blot eksempler på den luksus, man oplever. Det indvendige design er ikke voldsomt ophidsende men pænt, funktionelt og tidssvarende.

 

For få tusinde kroner oven i prisen leverer Opel f.eks. elektrisk bagklap

(7000 kroner) og et yderst velfungerende 2-zone klimaanlæg (godt 3000 kroner).

 

Ikke en racer

Det er vigtigt at man forstår, at trods sportsudstyr, 18” alufælge og masser af motorkraft er Opel Vectra Van ikke en racerbil. Heldigvis, for en racerbil ville være for stram til de lange strækninger. Men 0-100 km/t på 6,9 sekunder får ikke Vectra’en til at sakke bagud, når der skiftes fra rødt til grønt.

 

Den prøvekørte variant havde desuden automatgear (merpris på godt 25.000 kroner) og det er helt i tråd med oplevelsen af bilen. En fin og hurtig langtursbil til erhvervsbrug eller til den aktive fritid. Vil man have en racerbil på gule plader, findes der alternativer med mindre plads og ringere komfort. Det handler om temperament, smag og behag.


Model:

Opel Vectra Van 2,8 V6 Turbo OPC

Listepris:

Kr. 328.691 incl. moms (283.881 excl. moms)

Motor og transmission:

6 cyl. 2,8 l. 280 hk – 355 Nm v. 1800-4500 omdr./min. 6 trins automatgear (ekstraudstyr – merpris kr. 25.504 incl. moms)

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

6,9 sek/250 km/t/

8,8 km (aut.gear)/l /271 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

2500 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. Alufælge (215/55-16). Multijusterbart læderrat. Recaro sportssæder. Sædevarme. Læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Regnføler. Tagræling. Galvaniseret karrosseri. 12 års garanti mod gennemtæring. 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt