- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltests: Opel Meriva 1,6 Twinport Limited


En bil for hele familien

Af Søren Clauding - maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent signalerne er så tydelige: Opel Meriva er en regulær familiebil, for det er familien, der har været i centrum, da Opel designede den lille kompakte multibil – uanset om familien blot er på et par personer eller fem.

 

Det genspejles i de udstyrspakker, der kan tilkøbes. En af dem er ”Familiepakken” og den kan så kombineres med ”City-pakken”, ”Convenience pakken” og/eller ”Førerpakken”, men det ses naturligvis især i grund designet.

 

Kompakt er den, blot 4 meter og et par cm lang. Men den er både høj og bred, så rummeligheden er stor. Og så er den variabel i mere end traditionel forstand.

 

Bagagerummet rummer 415 liter, men det kan rumme meget mere. Der er et ekstra rum under gulvet, bagsæderyglænene kan justeres til fordel for både passagererne og bagagekapaciteten – og så kan de også lægges ned.

 

Helt ned, vel at mærke. Når ryglænene er vandrette, kan sædet skubbes ned ad. Så bliver bagagerumsgulvet helt plant – og man disponerer over tæt ved 1,5 kubikmeter rumplads.

 

Man kan også vælge at lade midterarmlænet, der fungerer som en slags midtersiddeplads, forblive nede. Gør man det, kan de to yderste bagsæder skydes ind imod midten, hvorved man opnår fortræffelig siddekomfort med rigtig god skulderplads.

 

DVD kan indbygges i loftet frem for bagsædepassagererne, formentlig til stor fryd for yngre medpassagerer på ferieturen ned gennem Europa. Oven i købet er ruderne sort tonede, så lysindfaldet ikke forstyrrer DVD-oplevelsen. Det er en form for komfort, der bestemt ikke er almindelig i den kategori af biler.

 

Prismæssigt lægger Opel Meriva nemlig ikke op til de mange muligheder. Den prøvekørte ”Limited” udgave koster 230.000 kroner, men med 1,4 liters motor kan den erhverves for blot 210.000. Motoren på 1,6 liter er dog at foretrække, for Meriva er ikke en udpræget let bil – så man har brug for 1,6 liters motorens 105 hestekræfter.

 

De trækker da også flittigt, villigt og sparsommeligt (14,9 km/l). Motoren er både meget smidig og ret lydsvag, bl.a. fordi den er baseret på Opels twinport teknologi, der indebærer mere præcis fyldning og tømning af forbrændingskamrene. Faktisk hører man ikke meget til den ved landevejsfart, måske fordi den overdøves af dækrumlen og vindstøj, som er på middelniveau.

 

Affjedringen er blødere end man skulle forvente på en tyskbygget bil. Men her spiller hensynet til familien antagelig også ind. Meriva er sporsikker, men den er på ingen måde en sportslig bil.  Dermed ikke sagt, at den er kedelig – men hensynet til kørekomforten overstiger hensynet til køreglæden.

Opel Meriva er kompakt og velegnet til hele familien.

 

Når ryglænene er lagt vandret kan sæderne skubbes helt ned, så bagagerumsgulvet bliver helt plant.

 

Førerpladsen er venlig og overskuelig.


 

Den attraktive pris kan ikke engang tilskrives savnet af essentielt udstyr som f.eks. ESP. ESP er standard på alle modelvarianter og udstyr som el-drevne sideruder, fjernbetjent centrallås, aircondition, højdejusterbart førersæde, højdejusterbart rat og sædevarme er alt sammen standardudstyr. Men Isofix beslag til børnene skal tilkøbes som en del af ”Familiepakken”. 

 

Modelnavn:

Opel Meriva 1,6

Twinport Limited

Pris:

Kr. 229.199

Motor:

4 cyl. 1,6 liters benzinmotor (105 hk, 150 Nm/3600 omdr./min)

Præstationer

0-100 km/t/topfart

/benzinøk:

13,3 sek/181 km/t/14,9 km/l.

Længde

4,04 m

Bagagerum:

415 liter

Diverse:

ESP. 6 airbags. Aircondition. El-drevne sideruder. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart førersæde. Højdejusterbart rat. Sædevarme. Isofix beslag.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt