- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra Sports Tourer 1,6 Turbo Enjoy

Gennemtænkt og sportslig stationcar


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Der skulle gå et års tid før Opel fik deres Astra stationcar. Det er en vigtig modelvariant, for på europæisk plan står stationcars for over halvdelen af bilsalget og i Danmark er det tre fjerdedele, når vi befinder os i mellemklassekategorien.

 

Der skulle øjensynlig et år til, og det er ikke unormalt, at det en stationcar først kommer senere. Til gengæld har Opel fået ualmindelig meget ud af det år, der er gået, for Sports Tourer versionen er yderst gennemtænkt og særdeles vellykket.

 

Stationcar egenskaber

Den hedder Sports Tourer og derfor ligger det også lige på kanten at kalde den for en stationcar. Bagklappen er nemlig på ingen måde lodret. Den skråner fremad, præcis som på en bil med tophængslet bagklap - men den er længere end en Astra hatchback og derfor byder den ikke bare på mere plads men på reelle stationcar egenskaber.

 

Én af dem er, at bagagerummet på 500 liter kan udvides til ikke mindre end 1,5 kubikmeter. Det er temmelig meget i en kompakt ”flad” personbil og det gør den til en ægte konkurrent til de højloftede kompakte MPV/SUV’er, som der er mange på markedet af lige nu.


 


Minimal sidevindsfølsomhed

Fordelen er, og det opdager man øjeblikkeligt sidevinden går fra en let brise til hård kuling: Sidevindsfølsomheden er minimal i Astra Sports Tourer – det kan ingen SUV eller MPV prale af.

 

Frem til bagsædets ryglæn er Opel Astra Sports Tourer identisk med hatchback’en. Bag ryglænet ser tingene anderledes ud. Det store bagagerum er regulært, under gulvet er der plads til et reservehjul alternativt bagage, der gerne må gemmes lidt af vejen. Indsyn udefra er nu allerede i selve bagagerummet ikke eksisterende, for det heldækkende bagagerumsdækken af rullegardintypen har en skinne at køre i, den sikrer nul udsyn udefra og det er nu meget rart i en verden, hvor ikke alle kan kende forskel på dit og mit.

 

Andre finesser

En finesse på den prøvekørte bil var, at der fulgte et løst heldækkende og ret fast tæppe med, som ikke bare kunne benyttes i selve bagagerummet, men i hele rumme bag forsædernes ryglæn, når den del af kabinen omdannes til bagagerum. Oven i købet er tæppet delt sådan, at det også kan dække det ene af bagsæderne, når kun det ene ryglæn er lagt ned. Det giver ikke bare en plan men også en jævn bagagerumsbund.

 

Under bagklappen er der plads til en kompakt advarselstrekant, nødhjælpskasse og sikkerhedsvest, og i bagagerummet er der ekstra rum og lommer i siderne plus kroge til at fastgøre løs bagage på.

 

Anvendelige bagsæder

På bagsædet er der plads som i hatchback’en, og tre justerbare nakkestøtter opretholder samme sikkerhedsmæssige standard. I midten gemmer der sig et stort bred armlæn med indbyggede kopholdere og fralægningsrum, og bag det er en skilem, som kan benyttes, når man transporterer lange smalle genstande, som ikke nødvendigvis behøver at være beregnet til vintersport. Brædder til børnenes legehus kan man sikkert også finde plads til…

 

Den prøvekørte version var udrustet med Opel kraftige 180 hestes 1,6 liters turbo benzin motor, som vi tidligere har prøvet (læs hér>>>). Den store forskel var, at dengang var bilen også forsynet med en adaptiv undervogn samt manuelt gearskifte. Sports Toureren havde en almindelig undervogn samt automatgear.

 

Ikke udpræget sportslig

Undervognen er god til frisk kørsel, men ikke udpræget sportslig kørsel. Og automatgearet udmærker sig på den ene side ved at selve skiftet sker usædvanlig kvikt, men den tid, der går, fra det øjeblik gearkassen finder ud af at den skal skifte til det rent faktisk foregår, er lidt vel rigelig tøvende. Det mærkes især når gearkassen benyttes med den sekventielle gearskifte funktion.

 

Summa summarum: Opel Astra Sports Tourer er en velkørende og elegant bil med et stort funktionelt islæt. Brændstoføkonomien siger godt 13 km/l, i praksis snarere 12. Og prisen: Jo, Enjoy udgaven koster godt 300.000 kroner og den billigste variant (100 hk og basis udstyr) koster små 235.000. Det er rimelige priser.



Model:

Opel Astra Sports Tourer 1,6 Turbo Enjoy

Listepris:

Kr. 302.400

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 180 hk. 230 Nm/2200 omdr./min. Automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 210 km/t/ 13,3 km/l /177 g/km

Længde:

4,7 m

Bagagerum:

500-1550 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Sportssæder. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Ekstra opbevaring under gulv. AUX indgange. Lysfølsomt bakspejl. 40/60 splitbagsæde. Dækreperationssæt.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt