- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Note 1,6 Tekna


Mere end en note

Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissans nye Note er mere end en note. Meget mere, for med Note har Nissan pakket en praktisk og funktionel bil ind i et smart og tidssvarende design. Til gengæld er den knap så spændende at køre – men det gør ikke så meget, for det er de tilsvarende konkurrenter heller ikke.

 

Nissan Note er iøjefaldende med sin karakteristiske front, de kæmpemæssige lygter med små øjne (som i øvrigt kan ses fra forsæderne), de markante baglygter og store rummelighed. Man fornemmer allerede udefra, at der er rigtig god plads indvendigt.

 

Fleksibel pladsudnyttelse

Der er da heller ingen skuffelse i vente. Fin plads ved forsæderne, rigtig god plads – især benplads – ved bagsæderne, der er bygget næsten som et sofasæde til stor glæde for en eventuel midterpassager. Desuden kan hele bagsædearrangementet skydes frem og tilbage. Derved bliver den eminente benplads forvandlet til bagageplads – 437 liter, bliver det til, når bagsæderne er helt fremme. Bilens længde på bare 4,08 meter taget i betragtning er det rigtig godt.

 

Den prøvekørte version havde tilnavnet Tekna. Det betyder frit oversat ”udstyr”. Det funktionelle udstyr er da også righoldigt: Køre-computer, udendørs termometer, indefra justerbar forlygtehøjde, regnsensor, der aktiverer vinduesviskerne, bagrudevisker der går i gang, når man bakker – forudsat forrudeviskerne er slået til – opvarmede forsæder, automatisk aircondition og en hel stribe andre ting, afkøleligt handskerum ikke at forglemme.

 

Praktiske løsninger i overflod

Praktiske løsninger er der også mange af: Sammenklappelige flyborde på forsæderyglænene, et glimrende fralægningsrum under passagerforsædet og ikke mindst et niveaudelt bagagerum. Den umiddelbare bagagerumsbund kan afmonteres, hvorved der åbner sig ekstra plads nede under. Oven i købet har Nissan fået plads til et nødreservehjul – klart at foretrække frem for de lappekits, mange nye biler er udstyret med på bekostning af et regulært hjul, man kan køre på, hvis et dæk eksempelvis flænges ved påkørsel af en kantsten el.lign.

 

Hvad der savnes er et længdejusterbart rat – det, der er, kan alene justeres i højden. Og Elektronisk Stabilitets Program er ikke standard. Det er godt nok ikke særlig dyrt at tilkøbe (10.250 kroner) og det bør man gøre – og når man nu er i gang, bør man også spendere 5.250 kroner på gardinairbags og aktive nakkestøtter ved forsæderne.

 

Generelt er ESP nemlig en fordel. Selv rutinerede førere kan komme i en situation, hvor de har gavn af ESP. Dertil kommer, at Nissan Note ikke umiddelbart appellerer til dem, der sætter køreglæde i højsæde og bruger lidt ekstra krudt på at være i topform som fører betragtet.

 

Umulig opgave

Køreegenskaberne er nemlig jævnt kedelige – noget der for resten slet ikke ligner Nissan. På den anden side er det svært at forestille sig, hvordan man skal kunne konstruere en brugsbil, oven i købet i et smart design, i Notens størrelse og så samtidig kunne optimere køreoplevelsen. Det er noget nær en umulighed.


 

Den lille ekstralygte på de store frontlygter opleves fra kabinen som en lille lanterne.

Den markante front er med til at gøre Nissan Note iøjefaldende. Foto: Søren Clauding

 

Bagagerummet indeholder en to-delt løs bund, som gør at rumindholdet kan øges efter behov.

 

Højre forsæde kan klappes op og indeholder et ekstra rum.


 

Nissan Note kører bestemt ikke dårligt. Det er den kvikke 110-hestes 1,6 liters motor med til at underbygge. Den er blot ikke specielt spændende og man skal ikke tvinge den alt for hurtig omkring hjørnerne – det er den slet ikke bygget til.

 

Prisen? Den prøvekørte modelvariant koster 265.000 kroner ifølge prislisterne. Det er lidt i overkanten for, man kan få andre og mere rummelige biler til de penge. Men Nissan Note kan også erhverves for 200.000 kroner – med den mindre 88-hestes 1,4 liters maskine. Her er udstyret godt nok et andet, men bilen er i bund og grund den samme.


 

Model:

Nissan Note 1,6 Tekna

Listepris:

Kr. 263.300

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 110 hk –

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

10,7 sek/183 km/t/

15,5 km/l

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

280-437 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. 4 airbags. Højdejusterbart læderrat. Aut. Aircondition og nedkølet hanskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. 2 X Isofix. Aftagelig bagagerumsgulv. Regnsensor.


 

Også bagfra har Nissan Note et markant og iøjefaldende udseenden.

 

...og givet vis også fra luften - men vi fik ikke lejlighed til at få det bekræftet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt