- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Micra 1,2 DIG-S Tekna

Skarpt design og fine køreegenskaber


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Micra i Motorradioen


Vi har tidligere prøvekørt en Nissan Micra med den nye effektive DIG-S benzinmotor med kompressor. Dengang beskrev vi indgående kompressormotorens funktion (læs om Nissan Micra 1,2 DIG-S Acenta hér >>>). I mellemtiden er Nissan Micra blevet kraftigt opdateret, den er udvendigt blevet re-designet, den har fået en markant anderledes front og dermed ændres bilens karakter.

 

Så der var god grund til at se nærmere på den lille bil fra en af verdens mest succesrige bilfabrikker. Nissan brager frem på især det europæiske bilmarked – til trods for, at man ikke i modelprogrammet har en helt lille bil af den slags, som ikke mindst danske bilkøbere har kastet sig over. I 2013 var 60 procent af bilsalget på i alt 180.000 biler i Danmark småbiler.

 

Micra større end mikro

Nissan Micra ligger, trods navnet, som antyder noget med ”mikro”, ikke i den allermindste klasse. Den ligger lige en halv tand over, et sted mellem de såkaldte A-segment og B-segment biler. Og det har man forstået at udnytte til f.eks. at gentænke det visuelle udtryk.

 

Den nye årgang Micra ser meget anderledes ud end den tidligere, og selvom bilen i bund og grund i teknisk forstand er den samme, er den alligevel meget anderledes. Den nye front gør den langt mere maskulin, designet er langt skarpere, bilen har fået en anden personlighed, den er blevet mere voksen, har mere pondus og bevæger sig dermed væk fra det lidt putte-nuttede feminine udtryk over i en kategori, som formentlig vil tiltale begge køn.

 

Tingen passer sammen

Med den kraftige 98-hestes DIG-S maskine under motorhjelmen, passer tingene lige pludselig sammen. Nu er der harmoni mellem udseende og performance. Dertil kommer, at den har køreegenskaber, der overgår mikrobilernes. Micra er med sine 3,83 meter 20-25 cm længere end mikro’erne. Det giver mere plads, akselafstanden bliver større, der er plads til at fine-tune køreegenskaberne og det har Nissan udnyttet til fulde. Fabrikken er kendt for at producere biler, der kører godt, Micra er ingen undtagelse.

 

Man mærker det i høj grad ved hurtig motorvejskørsel, hvor Micra’en kører snorlige. Den har en forholdsvis fast affjedring, hvor en medvirkende faktor er de lidt større 16” fælge, som er en del af den Tekna-udrustning, som den prøvekørte model var udstyret med. Da også sæderne er faste, har man god føling med underlaget og det har man glæde af, hvis man kører friskt på almindelig landevej. Micra vinder ikke alene på det nye design men også på sine fine køreegenskaber.



God plads

Pladsforholdende er uændrede i forhold til sidste årgang, hvilket betyder, at man kan sidde på bagsædet også med en højde på 1,8 meter – uden at være spændt op imod forsædernes ryglæn, vel at mærke.

 

Den billigste Micra har 80-hestes benzinmotor og koster 107.000 kroner. Det er en smule mere end mikrobilerne. Den hér prøvekørte variant er steget til 165.000. Men det er også topudstyrsmodellen (Tekna) med den nævnte 3-cylindrede 98-hestes kompressormotor.



Tekna-udstyret er pengene værd

Motoren er økonomisk, den giver gode fartpræstationer, den er lydsvag og harmonerer også udmærket med det luksusudstyr, som er en del af ”Tekna-pakken”. Meget af udstyret er regulært komfortudstyr som klimaanlæg, sædevarme, elruder, nøglefri betjening og Nissan Connect, som bl.a. gør det muligt at planlægge en tur på hjemmecomputeren og overføre den til bilens anlæg – og så er det bare at følge anvisningen, når man sætter sig ind bag rattet.

 

Andet udstyr inkluderer alufælge, parkeringsassistent med p-sensor, lyssensor, regnsensor, fartpilot med –begrænser og 3 nakkestøtter på bagsædet. Man får med andre ord temmelig meget for pengene.


Også er nødreservehjul er der blevet plads til under bagagerumsbunden.

 


Model:

Nissan Micra 1,2 DIG-S Tekna

Listepris:

Kr. 165.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 l benzinmotor med kompressor. 98 hk. 142 Nm v. 4400 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 180 km/t/ 23,3 km/l /99 g/km

Længde:

3,83 m

Bagagerum:

265-605 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Tågebaglygter. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Fartpilot med –begrænser. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. AUX, USB, Bluetooth. P-assistent. Regnsensor. Lyssensor. Nødreservehjul. Nissan Connect med 5,8” skærm.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt