- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest:

Mazda6 2,2 Stationcar SKYACTIV-D Vision

Bedst i mål


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda 6 Stationcar i Motorradioen


Vi har tidligere næsten skamrost den nye Mazda6. De roser står vi ved, men handler det om, at skille bilerne fra hinanden og udnævne én variant frem for en anden, kommer man bedst i mål med Stationcar-udgaven med 150-hestes 2,2 liters dieselmotor.

 

Den prøvekørte version har udstyrsbetegnelsen ”Vision”, men den betegnelse inkluderer også 150-hestes dieselmotoren. Det er som sådan den laveste udstyrsvariant, når vi taler Mazda6 Stationcars med dieselmotor, så det giver en besparelse. Man kan diskutere, om man har brug for udstyret eller ej, men en anden måde, hvorpå man kommer ned i pris, er ved at vælge bilen med manuelt gear, som har den fordel, at man selv kan vælge, hvornår der skal skiftes. Det kan i mange tilfælde være hensigtsmæssigt, ikke mindst fordi Mazda’en må trække 1600 kg på trækkrogen.

 

Men hvorfor nu den snak om, at komme ned i pris?

 

400.000 kroner er en god pris

Jo. Tager vi f.eks. den Optimum udgave med 175 heste og automatgear, vi tidligere har prøvet (læs prøvekørslen af Mazda6 Stationcar SKYACTIV-D Optimum hér >>>), er listeprisen over en halv million kroner. Det er mange penge og i bund og grund er det samme bil, som hvis man nøjes med at betale knap 400.000 kroner. Man må give afkald på lidt udstyr og lidt motorkræfter, men noget af det er det nu slet ikke så ringe at sige farvel til: 19” alufælgene med tilhørende lavprofildæk.



Indrømmet: Mazda6 ser godt ud med 19” fælge. Men den totale køreoplevelse er bedre med de 17” fælge, der hører til Vision-udstyret. Så man forringer bilen til det bedre, hvis man kan sige det på den måde, når man går ned i udstyr. På jævn vej har 19” versionen et lille forspring, på ujævn vej – og dem er der af uransaglige årsager flest af i Danmark, er 17” fælgene bedst. De lidt større dæksider absorberer bedre de mindre ujævnheder og sikrer et bedre vejgreb. Dækbredden er den samme og derfor er smidigheden og fleksibiliteten den afgørende faktor.

 

Ultra smidig dieselmotor

Hvad så med de 150 hestekræfter i stedet for de 175 hk? Virkeligheden er, at vi ikke oplevede forskellen så markant. På papiret når man de 100 km/t 0,6 sekund hurtigere i den dyrere udgave, det er jo ikke alverden og måske ikke nødvendigvis vigtigt, at betale ekstra for. Især ikke fordi 150-hestes maskinen er ultra smidig og trækker godt ved næsten ethvert omdrejningstal.



Da gearskiftet er let og ikke kræver den store opmærksomhed, netop pga. motorens smidighed, er det det kun hvis man måtte ønsker sig automatgear eller have brug for det, at det er at foretrække. Men tilbage til økonomien igen:

 

Ret langt på literen – også i praksis

Vision varianten med manuelt gear kører mere end 10 procent længere på literen end Optimum med automatgear, og brændstoføkonomien er ikke så vanskelig at tangere, hvis man gør sig lidt umage. Det giver naturligvis besparelser på brændstofkontoen, men også ejerafgiften slipper man billigere omkring: I stedet for at betale 4240 kroner om året slipper man med 2760.

 

Ikke mere om økonomien men lidt dybere i egenskaberne, ikke mindst stationcar-egenskaberne, som vi ikke kom helt så dybt med i 175-hestes versionen.

 

Smuk og elegant

Mazda har valgt, ikke at skabe en kassevogn derude bagtil, men i stedet en smuk og elegant bagvogn med sit eget karakteristiske udtryk, der helt harmonerer med frontpartiet. Det er ikke helt rigtigt, da vi sidst skrev, at man ikke kan få plads til reservehjul under bagagerumsbunden, det skal blot være et nød-reservehjul.

 

Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, som følger med bagklappen op, når den åbnes og derved gøres det lettere at læsse bagagerummet – uden at bagsædepassagererne får sne i nakken, hvis bilen skal læsses under en vinterlig snestorm. Den forreste del af den kasse, der indeholder bagagerumsdækkenet, når det er rullet sammen, inkluderer et net, der fungerer som rum adskillelse, hvis det fastgøres under loftet på bilen. Derved bliver bagagen, eller hvad man nu måtte have fyldt ind i det store bagagerum, formentlig deromme, også under en brat opbremsning.

 

I øvrigt lægges bagsæderyglænet ned, helt plant med bagagerumsgulvet. Det er ret hensigtsmæssigt.

 

Veludstyret – trods alt

Hvad Vision-udstyret i øvrigt angår, inkluderer det eksempelvis aircondition, regnsensorer, sædevarme, læderrat, el-ruder for og bag, og også tagbøjler er standard, så der er på ingen måder tale om en lavudstyrs-udgave.

 

Sidst er det vigtigt, at forholde sig til bilens indtræk. Den prøvekørte bil havde lyst loft i passagerkabinen – men ellers var resten meget, meget mørkt (og det virkede ikke blot sådan, fordi de bageste sideruder var mørktonede). Og er man en smule fintfølende kam man høre en metallisk hvislen, som følger motoromdrejningerne. Den er lidt ubestemmelig og de fleste vil formentlig slet ikke bemærke den – men nu er det nævnt. Samme iagttagelse gjorde vi i øvrigt også i Optimum-udgaven.


 


Model:

Mazda6 2,2 Stationcar SKYACTIV-D Vision

Listepris:

Kr. 395.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail biturbodiesel 2,2 l. 150 hk. 480 Nm/1800 omdr./min. 6 trins man. gear. Stop/start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 210 km/t/ 22,7 km/l /116 g/km

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

505-1648 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Nøglefri entre og tænding. Smart City Brake Support. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. P-sensorer for og bag. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt