- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda 2 1,3 Premium:

Optimeret inde og ude


Af Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda 2 har fået en opstrammer. Men det er ikke kun udvendige indgreb. Under pladerne på den lille kompaktbil er der sket store ændringer, som helt følger tidens stil, hvad angår miljørigtig adfærd og hensyn taget til bilejerens pengepung.

 

Udvendigt er især fronten kommet til at ligne de øvrige medlemmer af Mazda familien. Den har fået et karakteristisk optimistiske smil – oven i købet med glade smilehuller – og samtidig har man kunnet sikre en luftmodstandskoefficient på bare 0,31.

 

100 kg lettere

Men læser man nøjere på specifikationerne, er det iøjefaldende, at vægten i forhold til forgængeren er reduceret med 100 kg. Det er virkelig meget. Alene de 23 kg stammer fra anvendelsen af højstyrke og ultra højstyrkestål, 13 kg er hentet på undervognen. Tilsammen gør det det muligt at opnå en benzinøkonomi, hvor man med 84 hestekræfter under motorhjelmen kan køre 19,6 km/l – et tal, som oven i købet ikke er urealistisk fjernt at opnå i praksis.

 

Den prøvekørte model var udstyret med det såkaldte Premium udstyr, som bl.a.. inkluderer læderrat og lædergearknob, 15” alufælge og regnsensor. I forvejen er Mazda 2 veludrustet og derfor er prisen på små 170.000 kroner helt på niveau med forventningerne. Det er samme niveau som Ford Fiesta, der er skabt på samme platform, med nogenlunde samme udrustning og motor, om end der i Mazda 2 er tale om Mazda’s egen motor og det for øvrigt er Mazda, der har konstrueret undervognen.

 

Attraktiv prissætning

Billigste Mazda 2 koster 145.000. Hér disponerer man over en 75-hestes maskine, som, uden at vi har prøvekørt den, må siges at være lige i underkanten. Mazda 2 har nemlig gode dynamiske køreegenskaber, der heller ikke helt stemmer med det, 84-hestes maskineriet kan præstere. 0-100 km/t klares på 13,6 sekunder og topfarten er en smule over 170 km/t. Men det er nok mest fordi bilen kører godt, at man synes, at lidt flere hestekræfter ville være på sin plads. Mere effekt indgår selvfølgelig også i modelprogrammet, men så skal man affinde sig med en dårligere benzinøkonomi – om end 17,2 km/l nu fortsat hører til i den gode ende.



I øvrigt har Mazda udnyttet vægtreduktionen og anvendelsen af højstyrkestål til at kunne lette lidt på den stramme undervogn uden at gå på kompromis med karrosseriets stivhed. Den nye model har ganske enkelt en mere komfortabel affjedring og fordi bilen er blevet lettere og samtidig en anelse stivere, har man kunnet bevare den præcise styring og de gode kurveegenskaber. Man kan dog næppe gøre affjedringen blødere, fordi det vil påvirke sidevindsfølsomheden, som ved dansk motorvejsfart er lige på kanten, når vejrguderne for alvor begynder at puste.

 

Uændrede pladsforhold

Pladsforholdene er der ikke ændret nævneværdigt ved. I det 250 liter store bagagerum finder man under den lidt primitive (men lette) bagagerumsbund et nødreservehjul, som både fylder mindre og vejer mindre end et ordinært reservehjul. Og vi vil til enhver tid foretrække et nødhjul fremfor et lappekit, fordi sidstnævnte ikke kan klare en regulær flænge i et dæk. På nødreservehjulet kan man i hvert fald komme videre. I bagagerummet bemærker man en højt opslående tophængslet bagklap og en dejlig fast hattehylde. På forsæderne er der fin plads, om end det er lidt irriterende, at rattet ikke kan justeres i længderetningen, og på bagsæderne er især benpladsen moderat.



Model:

Mazda 2 1,3 Premium

Listepris:

Kr. 167.487

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,3 l. 84 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,6 sek./ 172 km/t/ 19,6 km/l /119 g/km

Længde:

3,92 m

Bagagerum:

250 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågeforlygter. 6 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Nødreservehjul


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt