- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI Cooper SD Coupé: Godt gået Anders!

 


Af Søren Clauding – februar 2012


Lyt til radioversionen af prøvekørslen på YouTube >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med kasketten sendt om i nakken, et frækt sammenbidt grin og underkæben skudt frem, parat til at gnave sig ind i danskernes bevidsthed er MINI Coupé kommet til landet. Kæk ser den ud, iøjefaldende er den og hvad der er aller vigtigst: Den kører knald godt.

 

MINI Coupé er det første regulære resultat af MINI’s designcenter, mens danske Anders Warming har været i spidsen. Og Anders har al mulig grund til at fryde sig, for det lille smarte køretøj lever bare så meget op til forventningerne. Godt gået Anders.

 

Bil for to

Det frække design er tro mod sit ophav. Den ser ud som en MINI. Ingen er i tvivl. Men den bryder også grænser og gør op med fortiden. Hvorfor køre i en MINI med bagsæder, når ingen kan bruge dem alligevel, hvis de har ligeså lange ben som den dygtige designchef og temmelig mange andre nordboere. Derfor er MINI Coupé skabt uden bagsæder.

 

I stedet har man brugt pladsen til noget fornuftigt: Uden at behøve at lægge bagsæder ned, disponerer man over 280 liter regulær bagageplads, tilstrækkeligt til at 2-mands/1 mand+1 kvinde/2-kvinde turen kan være længere end på tværs af Dannevang. Bagklappen er godt nok lidt tung, men til gengæld har man super nem adgang til bagagerummet. Oven i købet findes der en stor skilem, som kan aflåses. Og da bagagerummet ikke kan åbnes uden brug af nøglen, er det låst, når det er låst.

 

Frække forlængelser af nakkestøtterne understreger det sportslige islæt, for det er det, en MINI Coupé er: En sportscoupé af den fineste slags, som den nu skal se ud. Når den er en MINI.



Løs i bagpartiet?

Bagklappen er udstyret med en spoiler eller stabilisator om man vil, der kan betjenes fra kabinen. Men kun op til 80 km/t. Derefter skyder den selv op, om man vil det eller ej. Så effekten af ikke at benytte den, kunne vi ikke efterprøve. Måske var det meget godt. For har den en effekt – og det er slet ikke utænkeligt, da MINI Coupé’ens dråbeform godt kunne efterlade en lidt løs bagende – er det klogt ikke at eliminere effekten. Og har den ingen effekt, så ville den blive deklasseret til blot at være en gimmick. Det ville da være synd, når nu alt det andet er så godt.



Den billigste MINI Coupé koster 330.000 kroner og har en 122 hestes benzinmotor under hjelmen. Den prøvekørte Cooper SD version er næsten 100.000 kroner dyrere og desuden påklæbet en masse ekstraudstyr, så totalprisen næsten når 500.000 kroner. Men bortset fra det tvivlsomme sponsorat af den danske statskasse er pengene givet godt ud.

 

Kraftfuld, hurtig og økonomisk

Det er nemlig mere end et frækt lille køretøj, det er bestemt også skabt med stor omtanke. 2-liters dieselmaskinen kan præstere op til 143 hestekræfter og man får mest ud af effekten i omdrejningsområdet fra 1750 til 2700 omdr./min hvor momentet er på toppen. Den kan genindvinde bremseenergien og holder man for rødt, går motoren i stå. Intet nyt i MINI sammenhæng, for det var MINI, der i sin tid var først til at sætte systemet i serieproduktion. Den fine teknik indebærer, at man kan accelerere til 100 km/t på 7,9 sekunder. Man kan køre 216 km/t. Og, men med garanti ikke samtidig, man kan køre 23,3 kilometer på en liter dieselolie. Fænomenalt!



Den megen motorkraft kan ikke bare benyttes til at lade fartgenet afreagere men også til at foretage fornuftige og sikre overhalinger: 80-120 km/t klares på bare 7,7 sekunder. Andre finesser inkluderer opvarmede sprinklerdyser og på den prøvekørte bil også en lyspakke, som giver enestående oplysning af det stykke vej, man når til i de efterfølgende sekunder. Godt lys er en stor sikkerhedsfaktor, ikke mindst ved vintertide.

 

Burde have været på racerbane

Den største sikkerhed findes imidlertid i bilens opførsel på næsten et hvilket som helst terræn. Dermed afsløret, at vi ikke kunne dy os for at spurte ud af en grusvej og direkte ud på plan asfalteret landevej. Blot i et forsøg på at fornemme om den kunne klare opgaven. Det ku’ den. Den kører formidabelt, den lille MINI Coupé. Den burde egentlig prøves på en racerbane og planen inkluderede da også Sturup Raceway i Skåne. Men asfalten var dækket af 3 cm is og 2 cm sne, så det må blive en anden gang.

 

Der er for resten en roadster version på vej af selvsamme bil og den kan også fås med mange flere hestekræfter. Det må være et sommer-projekt!

 

 

 

 


Model:

MINI Cooper SD Coupé

Listepris:

Kr. 424.500

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l commonrail dieselmotor. 143 hk. 305 Nm v. 1750-2700 omdr./min. 6 gear. Stop-start system. Brake Energy Regeneration.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 216 km/t/ 23,3 km/l /114 g/km

Længde:

3,7 m

Bagagerum:

280 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Dæktrykskontrol. 6 airbags. Multijusterbart sportslæderrat. Højdejusterbart passagersæde. Aut. klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. AUX. Opvarmede sprinklerdyser. Regnsensor. AUX. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt