- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Sorento 2,5 CRDi Van

Succes’en er fremtidssikret


Tekst: Søren Clauding – juli 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Sorento har været en succes i Danmark fra første færd. Dens smarte næsten Mercedes agtige design kombineret med store mål og gode præstationer er slået an hos danskerne. Men så kom afgiftsændringen.

 

Det er for tidligt endnu at vurdere, hvilken betydning de forøgede afgifter på denne type af biler vil få. Men for stort set dem alle gælder det, at gulpladebilerne fortsat er særdeles attraktive sammenlignet med de tilsvarende biler på hvide nummerplader. I Sorento’ens tilfælde er der 230.000 kroner til forskel, oven i købet inkl. moms. Så skal der betales lidt ekstra i løbende afgift, hvis man vil benytte bilen privat, men den økonomiske fordel er stadig til at få øje på.

 

Fornuftig pris

En Kia Sorento med 2,5 liters dieselmotor koster nu 320.000 kroner inkl. moms på gule nummerplader. Det er bestemt en fornuftig pris, hvis man har brug for en smart bil med rigtig god plads. Desuden er den nye generation blevet en del bedre end forgængeren. Designet er blevet strammet op og er mere harmonisk og ikke mindst køreegenskaberne er blevet markant bedre.

 

Især det sidste har en betydning. Tidligere var affjedringen blødere og bagenden havde det med at sætte bilen ud i nogle vuggende bevægelser, når man kørte hurtigt gennem hurtige kurver. Bagenden ville styre med og det er nu ikke særlig hensigtsmæssigt.

 

Kører bedre

Det er så godt som kureret i den nye Sorento. Undervognen er strammere – uden at det i øvrigt er gået ud over kørekomforten, snarere tvært imod - og køreegenskaberne er langt bedre. Styrepræcisionen er fin og hurtige undvigemanøvrer klarer den også.

 

Den strammere undervogn har imidlertid en betydning ved off-road kørsel. Trods permanent variabelt firehjulrtræk har Kia aldrig påstået at Sorento var en off-road’er (den er en SUV). Men den er forsynet med reduktionsgear og dermed er der måske sendt et signal om, at Kia Sorento også ville kunne klare sig udenfor plan asfalt.

 

Trækkraft i terræn’et

Det kan den også godt. Og reduktionsgearet giver selvsagt mere trækkraft til gavn i kuperet og stærkt mudret terræn. Men man kan fristes til at tro, at reduktionsgearet primært er installeret, fordi i den store bil er en 170 hestes dieselmotor, om end den



 har et drejningsmoment på næsten 400 Nm, lige i underkanten, når terræn’et driller og hér spiller reduktionsgearet så en afgørende rolle. Sorento er givetvis også en god trækhest – og da har reduktionsgear også betydning.

 

Men den stramme undervogn modvirker køreegenskaberne på løst underlag. Det er dog ikke graverende og man kan leve med det, især fordi Sorento’en nu kører så godt på plan asfalt.

 

Udstyr og varerum

Udstyrsniveau og pladsforhold er rigtig fine. Køreegenskaberne assisteres af tractioncontrol og ESP, cruisecontrol, sædevarme, 2-zone klimaanlæg og i den prøvekørte version også automatgear. Det øger luksusfornemmelsen. Automatgearet er dog på ingen måde et ”must”. Faktisk vil vi foretrække bilen uden. Dels fordi en manuel transmission gør det lettere at regulere kræfterne, når man køre off-road, dels fordi brændstoføkonomien bliver næste 10 procent bedre ved alm. blandet kørsel.

Designet er strammet op og mere harmonisk i den seneste generation af Kia Sorento.


 

I ”varerummet” disponerer man over 2 kubikmeter. Længden er 1,87 meter og bredden generes ikke nævneværdigt af hjulkasserne. Vi savner aflåseligt rum under varerumsbunden men ellers er funktionen i top: Gode læssemuligheder og pæn finish.


Under det store varerum på næsten 2 kubikmeter findes et rum - men det dog kan ikke aflåses.


Model:

Kia Sorento 2,5 CRDi VGT

Listepris:

Kr. 320.219 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,5 l. turbodiesel. 170 hk./392 Nm

Præstationer (manuel version) 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk:

12,0 sek/ 182 km/t/

12,7 km/l

Længde:

4,59 m

Varerum:

Ca. 2 kubikmeter

Diverse

Reduktionsgear. ABS med EBD. ESP. 4 airbags. Fartpilot. Højdejusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. E-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Tonede ruder bagtil. Tagræling.


Link til importøren

 

Læs også>>>



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt