- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA pro_cee’d GT Van

Landevejsracer til sparepris


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er en verden til forskel på at prøve en lille landevejsracer på snoede slalom-veje i Kitzbühel i 30 graders varme iført brede sommerdæk (læs den første prøvekørsel af KIA pro_cee’d GT hér >>>)– og siden at drøne rundt på FDM Sjællandsringen i fugtigt vejr, ved lave temperaturer og med vinterdæk på. Vi gjorde forsøget med KIA pro_cee’d GT. Men der var endnu en væsentlig forskel…

 

Når nu en KIA pro_cee’d GT skulle prøvekøres under danske vinterlige vejrforhold kunne vi ligeså godt tage skridtet helt ud og tilpasse os det danske afgiftssystem. Ud med bagsæderne, på med papegøjenummerpladerne, 117.000 kroner ned i pris og så var vi klar til oplevelsen.

 

Hurtig og præcis

For det er en oplevelse, en af de gode, at køre pro_cee’d GT. Sommeroplevelsen fra Østrig står helt til troende og selv med vinterdæk og på den fugtige Sjællandsring viste bilen sig fra sin bedste side. Den er underholdende, den er hurtig (vi nåede 160 km/t for enden af langsiden og det er hurtigt med en bil, der trods alt ”kun” har 204 hestekræfter) men fremfor alt: Til trods for kørselsforholdene kunne den placeres præcist på banen, kun førerens færdigheder var udslagsgivende for kørepræcisionen.



Samtidig, og det er ikke uvæsentligt, hvis bilen også skal bruges i hverdagen, er affjedringskomforten acceptabel. Den er tilpas stram til at sikre styrepræcisionen og den gode balance og tilstrækkelig blød til at det ikke i bogstaveligste forstand ender som en rystende oplevelse. Det er temmelig vigtig på de danske provinsveje, som bestemt ikke alle er lige jævne.


 


Masser af plads

Kører man friskt og sportsligt vil de fleste mennesker nok betakke sig for at sidde på bagsædet. Derfor er bagsæderne i GT-biler ofte mere til pynt end til praktik og derfor vil de fleste ikke føle det store afsavn. Omvendt tildeles man op imod 1,5 kubikmeter bagageplads bag forsædernes ryglæn. Da bagklappen er relativt stor, får man temmelig meget praktisk anvendelighed med i prisen.



Og prisen: 200.000 kroner ekskl. momsen på 32.728 kroner. Det gør pro_cee’d GT Van 117.000 kroner billigere end den tilsvarende bil på hvide plader. Man skal dog regne regnestykket til ende, inden man lader prisen afgøre købet. Den løbende afgift er markant højere, den beror på hvordan bilen skal anvendes privat/erhverv, og det er tænkeligt at værditabet for en van er markant.

 

Regnestykket

Beholder man bilen hele dens levetid, er værditabet naturligt nok mindre end på en bil, der er købt til 350.000 kroner. Hér bliver den største økonomiske faktor at besparelsen reduceres, hver gang der betales ejerafgift. Bruges bilen alene erhvervsmæssigt, er det inter problem, men anvendes den til privat kørsel, betales der ekstra tæt ved 6000 kroner om året i afgift, den såkaldte ”misundelsesafgift”. Så skal der ikke den store computerkraft til at regne ud, at efter 20 år har man i alt betalt det samme som for en hvidpladebil.


KIA Pro_ceed i Motorradioen



Model:

KIA pro_cee’d GT Van

Listepris:

Kr. 199.999 plus moms: kr. 32.728

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo-benzin. 204 hk. 265 Nm/1750-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 13,5 km/l /171 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

Mere end 1225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 18” alufælge. Xenon forlygter. LED kørelys ”Icecubes”.  6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Recaro sportssæder i læder. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Regnsensor. Ratvarme. Sædevarme. Bakkamera. P-sensor. 7 års garanti (max 150.000 km).


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt