- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet og se det større


Biltest: KIA pro_cee’d CRDi Premium Plus

Ærlig og dynamisk


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang stiftede bekendtskab med KIA pro_cee’d var det på sydfranske veje i og omkring Monaco - det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera (læs den første test af KIA pro_cee’d hér >>>). Fint nok, dér gør den sig godt. Men hvordan er virkeligheden på ujævne danske provinsveje.

 

Vi har prøvet KIA pro_cee’d i udgaven med 128 hestes dieselmotor. Den har vi ikke tidligere prøvet i pro_cee’den, så det var en del af oplevelsen. Ikke mindst fordi netop den model er den hurtigste i pro_cee’d programmet. Og så var den udrustet med Premium Plus udstyr og en masse ekstra, så prisen havde sneget sig op på næsten 330.000 kroner, altså groft set det dobbelte af prisen for den billigste pro_cee’d, der fortsat er prissat til 170.000 kroner.

 

Men så får man også en bil, der er spækket med næsten al det, der underbygger oplevelsen af den smarte, sportslige familiebil, som KIA pro_cee’d den er.

 

Et frisk alternativ

For det er punkt ét, når man stiller skarpt på KIA pro_cee’d – uanset udstyr, motor og pris. Dens design er ærligt, helt i harmoni med bilens øvrige egenskaber, på en moderne og overbevisende måde. Pro_cee’d er mere end blot en 3-dørs udgave af KIA cee’d, fordi KIA ville skabe et endnu mere frisk alternativ til den unge familie eller de, der måske ikke har stiftet familie endnu.

 

KIA pro_cee’d ser ganske enkelt fræk ud. Det skyldes bl.a. at B-stolpen er rykket hele 22 cm bagud, men også, at bilen er 4 cm lavere end cee’d. B-stolpens placering er ikke kun visuelt forfriskende men også en nødvendighed, hvis man skal have en chance for at komme ind på bagsædet. Det har bl.a. medført, at KIA anvender kunstgreb som en lille arm, der styrer forsædernes sikkerhedsseler nedad langs midterstolpen, så den ikke er i vejen, når man skal ind og ud på bagsædet. Den lille arm benyttes også til at føre sikkerhedsselerne fremad, så de er lettere at få fat i fra forsæderne. Det er en acceptabel løsning, men den er et kompromis.



Suveræn fornemmelse

Det smarte, det lækre, underbygges af udstyret. Der er noget vist suverænt i, at de sammenklappede sidespejle automatisk folder sig ud, endnu inden man har rørt ved bilen, fordi de fornemmer radiosenderen, der er indbygget i nøglen, man har i lommen. Dette eksemplar af KIA pro_cee’d havede nemlig nøgleløs betjening (en lidt vrøvlet betegnelse i øvrigt, for man skal jo bruge en nøgle – den ligger blot f.eks. i lommen eller tasken og kommunikerer med bilens elektronik – derfor kalder KIA den også for en Smart-key). Men overbevisende er det, og det samme er hele funktionen af bilen.

 

Det meget udstyr bringer den i en klasse for sig. Xenon-lys er uvurderligt i mørke, kurvelys en stor hjælp, 2-zone klimaanlæg behageligt både sommer og vinter, varme i rat og sæder især en fordel ved vintertide, og p-sensor i forening med bakkamera kompenserer for det ret beset ikke alt for gode udsyn bagud.



God både for og bag

Et glimrende bagagerum, som tillod undertegnede at medbringe en sammenklappelig cykel, dog med et af bagsæderyglænene lagt ned. Og ude i maskinrummet en levende og smidig 128 hestes dieselmotor.



Netop motoren var interessant at prøve. Den trækker godt, støjer moderat og byder på en udmærket og næsten opnålig brændstoføkonomi. KIA pro_cee’d 1,6 CRDi må trække ikke mindre end 1500 kg. Ikke uvæsentligt i en campingnation som den danske.

 

Optimeret affjedring

Udstyret inkluderer 17” alufælge, som vi normalt ville mene var lige i overkanten med henblik på kørekomfort. For selvom pro_cee’d har et dynamisk look, har den ikke fartegenskaber, der gør den sportslig. Diseludgaven vejer imidlertid 100 kg mere end den tilsvarende benzinvariant. Det stiller krav om en strammere affjedring og en del af denne kan findes i de lave dæksider på lavprofildækkene.



Affjedringen er i forvejen strammet op i forhold til den almindelige cee’d og de elementer i forening indebærer at selvom den som nævnt ikke er meget sportslig, er den heller ikke kedelig. Hér har man faktisk ramt meget godt. Det opleves i særdeleshed på ujævne veje, hvor vejgrebet er glimrende og styrepræcisionen helt i sin orden.

 

Udvidelse af garanti-ordningen

Det er umuligt at beskæftige sig med KIA uden at nævne den unikke garantiordning. 7 års garanti indenfor 150.000 kilometer. Men denne garanti er udvidet, så de KIA-ejere, der har et meget stort kørselsforbrug, har frie kilometer op til 3 år. Kører man med andre ord 250.000 kilometer indenfor de 3 år, dækker garantien, men så bortfalder den naturligt nok også, når de tre år er gået, for så er det grænsen på de 150.000 kilometer, der er gældende.

 

Men det ER er enestående garantiordning.

KIA pro_cee'd i Motorradioen


 


Model:

KIA pro_cee’d 1,6 CRDi Premium Plus

Listepris:

Kr. 289.999

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 128 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 197 km/t/ 23,3 km/l /100 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1225 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Xenon-lys. Kurvelys. Hillholder. LED-lygter for og bag. 17” alufælge. 6 airbags. Lanewarning. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Ratvarme. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren 


 

 

 

To 12-volt stik samt AUX og USB stik i midterkonsollen: KIA pro_cee'd er gennemarbejdet i enhver henseende.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt