- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sportage Style Plus 1,7 CRDi

Diesel har sine fordele, men…


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kort tid siden vi prøvekørte den nye, dvs. kraftigt faceliftede KIA Sportage (læs prøvekørslen af KIA Sportage Style Plus 1,6 GDI hér >>>). En fin SUV, som udrustet med 135 hestes benzinmotor giver meget og god bil for pengene. Den findes også i en version med den velkendte 1,7 liters 115 hestes dieselmotor. Den har sine fordele, men man skal være klar på kørselsbehovet, inden man vælger diesel frem for benzin.

 

Dieselmotorens primære kvalitet er dens brændstoføkonomi. Med diesel i maskinrummet kan man officielt køre 19,2 km/l. Det er dog ikke så forskelligt fra benzinmotorens 15,6. Prisforskellen på dieselolie og benzin tæller også til fordel for diesel. Men kun i Danmark. De fleste steder i udlandet er der ikke den samme prisforskel.

 

Trækkraft

En anden stærk side er dens drejningsmoment. Det topper på 260 Nm i et bredt mellemområde og er velegnet, når der køres i kuperet landskab og hvis man sætter en anhænger (på maks. 1200 kg) bagpå.



Efter den kraftige støjdæmpning og de forbedrede hjulophæng er lyd oplevelsen også udmærket. Men diesel-varianten er trods det mere støjende og mere vibrerende end benzin-versionen.

 

På tværs af landet

Vi prøvekørte 1,7 CRDi på tværs af Danmark, fortrinsvis ved motorvejsfart, og brændstofforbruget lå stabilt på 16 km/l ifølge den indbyggede on-board computer. Vi gætter på, at med benzinmotoren var vi landet på omkring 12. Altså en klart bedre brændstoføkonomi.

 

MEN: Alt har sin pris, især med det danske afgiftssystem i nakken. Man skal betale 40.000 kroner mere for dieselbilen, og siden skal man også ryste op med 4400 kroner i årlig ejerafgift i stedet for blot 2220. Der skal med andre ord køres rigtig mange kilometer før det regnestykke hænger sammen.

 

Benzinversionen er hurtigere

Fartpræstationerne er en smule ringere: Man bruger mindst 12,3 sekunder på at nå 100 km/t og kører 173 km/t på toppen. Udemærkede præstationer, isoleret betragtet, men i sammenligning med benzinmotoren er det dårligere.

 

Dieselbilen har imidlertid en anden fordel. Den vejer 95 kg mere end benzinbilen. Den mervægt ligger fortrinsvis på forhjulene og vægten i sig selv dæmper bilens bevægelser over, så de ikke mærkes så kraftigt og stabiliteten ved høj fart er også en smule bedre.

 

Den har sine fordele, men…

Summa summarum: KIA Sportage med dieselmotor er en udmærket bil, den har 7 års garanti (godt, for hvis motoren stiger af, er dieselteknik typisk dyrere at reparere end benzin), men hvis man ikke har brug for dieselbilens specifikke fordele, er benzinvarianten et bedre valg.

 

Det skal så tilføjes, at den også findes i en udgave med 136 hestes diesel, som stadig giver acceptabel brændstoføkonomi, om end den rykker en afgiftsklasse op. Men den sælges alene med Premium udstyr og den billigste koster derfor 390.000 kroner.


 

Andre KIA prøvekørsler hér >>>


KIA Sportage i Motorradioen


 


Model:

KIA Sportage Style Plus 1,7 CRDi

Listepris:

Kr. 289.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 115 hk. 260 Nm/2000-2500 omdr./min. 6 MT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 173 km/t/ 19,2 km/l /135 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

465-1353 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Down hill brake control. Hillholder. 16” alu fælge. Kurvelys. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt