- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Honda Civic 5d 1,6 i-DTEC Sport

Civic Sport med tryk på sport


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selv hos Honda ved man godt, at den hidtidige Civic Sport egentlig ikke havde meget andet tryk på Sport end det sports-gen, som man finder i enhver Honda model. Det har man ændret på med den nye generation Civic Sport, hér udrustet med den kendte 1,6 liters 120-hestes dieselmotor.

 

120 hestekræfter lyder jo ikke af så meget. Og virkeligheden er da også, at det ikke er fartpræstationerne, der retfærdiggør Sport-navnet. Ikke, at 0-100 km/t på 10,2 sekunder og en topfart på 200 km/t er OK. Men decideret sportsligt er det ikke.

 

Overbevisende udseende og kurveegenskaber

Anderledes er det, når man ser på bilen og man kører den gennem kurverne. Det sidste er overbevisende,  en væsentlig ændring og i mange henseende også forbedring i forhold til tidligere samt ”ikke-sport-varianter”. Civic Sport har en nu en god spændstig undervogn, endnu bedre berøring med kørebanen, stor styrepræcision både gennem kurverne og når det går lige ud. Samtidig er affjedringskomforten glimrende, støjbilledet behersket. Hele oplevelsen er, som den skal være.

 

En del af hemmeligheden finder man også i 17” alufælge med tilhørende 225/45 lavprofildæk, som ikke bare virker aktivt i forhold til stabilitet og minimal sidevindsfølsomhed, men som i mange bilkøberes optik også flotte. De er sorte og blanke, ikke lige præcis undertegnedes ønske design, men de er synligt inspireret af brugen af karbonfiber til racerbiler-fælge, og er man vant til at racerbiler har sorte hjul, giver det jo også en visuel oplevelse på en sports-model.

 

Type R design

Den ultimative sportsvariant af Honda Civic er som bekendt Type R. Det er en regulær sports/racersedan og den vender vi tilbage til efter planen sidst i juni i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den kraftige bil. Men har man ikke brug for de mange hestekræfter – og på den anden side synes godt om designet – kommer man meget godt i mål Sport-udgaven. En del af Type R designet finder man nemlig også i Civic Sport.

 

Den har frække spoilere og skørter, interiøret har et sportsligt snit og det harmonerer perfekt med det i forvejen temmelig avantgardistiske instrument arrangement med head-up display med speedometer og kørecomputervisning placeret lige under kanten på forruden – samt en stor rund omdrejningstæller, som man ser indenfor den kraftige læderratkrans.



Omfattende udstyr

Honda Civic Sport er flot udstyret med tågeforlygter, sædevarme, fartpilot med –begrænser, 2-zone klimaanlæg, bakkamera (ret nødvendigt, i øvrigt, for trods den todelte bagrude i bagkappen er udsynet bagud ikke verdens bedste), el-ruder både for og bag, bluetooth, USB, AUX-indgange, hill-start assist, Active City Brake, forlygtevaskere og mørktonede sideruder i bagdørene. Og bilens elektronisk basisfunktioner styres fra en 7” berøringsskræm.


 


Skærmen og dens udbygningsmuligheder er placeret i midterkonsollen og er let aflæselig. Menuerne og dele af betjeningen kræver det dog lidt tilvænning, at benytte sig af i dagligdagen.

 

Hurra for de magiske sæder

Og så er der den praktiske funktion. Heldigvis er de såkaldte magiske sæder bibeholdt. Vi har beskrevet dem mange gange, så link videre også til andre Honda-prøvekørsler, men helt kort fortalt indebærer det, at bagsæderne kan foldes op ligesom et biografsæde, og derved råder man over en helt anderledes slags bagageplads end i alle andre biler end Honda.

 

Bagsæderne har samtidig den fordel, at man kan få fødderne ind under dem, hvilket giver en herlig bevægelsesfrihed, når man sidder bag i bilen.

 

Langt på literen og fine leasingpriser

Økonomien i en Honda Civic 1,6 med dieselmotor ligger dels i en rimelig anskaffelsespris. Listeprisen er 297.500 kroner, men også i et moderat brændstofforbrug. Man kan nemlig køre 27 kilometer på literen. Det er ret godt, fordi bilen har de gode køreegenskaber.



Og nu om dage kan man ikke tale Honda og priser uden at nævne de meget skarpe privatleasingtilbud. Den prøvekørte bil kan privatleases for 4.500 kroner om måneden – og en førstegangsydelse på blot 4.500 kroner. Tallene dækker 15.000 km/år og en kontrakt på blot 30 måneder. Kører man 10.000 km mere om året, stiger prisen blot med 600 kroner. Det er også en yderst skarp betaling.


Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>


 

Klik på billedet og tag med på en prøvetur i den nye stærkt opdaterede Sports-udgave af Honda Civic 1,6 i-DTEC. Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Model:

Honda Civic 5d 1,6 i-DTEC Sport

Listepris:

Kr. 297.500

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbo-dieselmotor. 120 hk. 300 Nm/ 2000-5000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 200 km/t/ 27,0 km/l / 98 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

477/1220 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. Active City Brake. 17” fælge. Tågeforlygter. Forlygtevaskere. Regnsensor. Lyssensor. P-sensor bag. Mørk tonede ruder bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Fartpilot med –begrænser. Bakkamera. Sædevarme. Magic sæder. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt