- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Grand C-Max TDCi 140 hk Titanium Powershift

Ekstra skub i familiebilen


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har for nylig prøvet Ford Grand C-Max med 115 dieselheste (læs hér>>>). Og konklusionerne gælder også den prøvekørte modelvariant. For vi var nysgerrige! Hvad sker der, når man ude i motorrummet får 25 flere hestekræfter, et markant større drejningsmoment og betjener sig ved hjælp af Fords dobbeltkoblingsgear, Powershift.

 

Man begynder med at blive 15.000 kroner fattigere, når man køber bilen. For kræfterne alene. Men det er ikke mange penge – faktisk en temmelig lav pris for hestekræfter. dernæst bliver man yderligere 25.000 kroner fattigere, hvis man vil have powershift-gearet med i købet. Det er egentlig det samme, som vi er vant til at betale for et traditionelt automatgear. Altså heller ikke urimeligt.

 

Meget bil for pengene

Slutprisen bliver så 391.000 kroner, men man får meget bil for pengene, og med denne sammensætning også meget kraft og køredynamik. Det skal man så også betale lidt for. Dels i form af en højere ejerafgift (1600 kroner mere om året) og merudgiften for et større brændstofforbrug. Finansieres købet over 8 år giver det en merudgift om året i nabolaget af 7-8000 kroner for hele pakken og 3000 kroner mindre, hvis man undværer automatgearet.

 

Køreoplevelsen er markant anderledes. Man når de 100 km/t små 2 sekunder hurtigere end i 115-hestes udgaven. Motoren er utrolig smidig, faktisk så smidig, at kører man i automatgears indstillingen, kan man accelerere fra 30-40 km/t til omkring 80-90 uden at der overhovedet skiftes gear. Det store moment over den brede momentkurve tager slæbet og æren, og man får både en dynamisk og komfortabel oplevelse.



Benytter man den fulde styrke får Vectoring Control Systemet endnu større betydning og underbygger det dynamiske. Foruden at det giver større stabilitet og tryghed, når man skal frem på fugtigt underlag.

 

En helt anden ting:

Den prøvekørte variant var udrustet med en stor dyb gummibakke i bagagerummet. Den skal naturligvis tages ud, hvis man vil benytte den bageste sæderække til at sidde på, men er yderst hensigtsmæssig at have med, når sæderne ikke er i brug. For er man uheldig at spilde noget i bagagerummet, flydende eller løst (mælk eller sukker) løber det ikke ned mellem sæderne, sviner dem til eller generer de bevægelige dele. En god idé!


 

 

 


Model:

Ford Grand C-Max TDCi 140 hk Titanium Powershift

Listepris:

Kr. 391.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-2750 omdr./min. 6 trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 198 km/t/ 17,2 km/l /154 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

439-1742 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 8 airbags. 7 siddepladser. 16” alufælge. Hillholder. Opvarme forrude. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Skydedøre i begge sider. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Dæktryk overvågningssystem.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt