- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: 2 X BMW 1-serie


Temperamentsspørgsmål

Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vælger man en BMW, er der virkelig tryk på ordet ”vælger”. Der er nemlig ingen af de ordinære valg kriterier, der gælder her. I hvert fald når det handler om mellemklassebiler og det, der er mindre.

 

BMW’s mindste er 1-serien. Den er for dyr i forhold til pladsen, den er ikke udpræget funktionel og den er ikke engang særlig elegant. Desuden har den baghjulstræk – til trods for at mange motor-guru’er i årevis har fordømt baghjulstræk og udnævnt forhjulstræk til den sikreste – og også den mest kompakte og plads besparende trækform.

 

Liebhaverbil

Alligevel sælger BMW godt. Det skyldes ikke alene indførelsen af favorable leasingformer – de er måske den praktiske løsning, der betyder at BMW liebhaveren kan få sin drøm opfyldt. Men især det, at BMW er en liebhaverbil, til trods for den påståede ufornuft.

 

1-serien giver den bedste forklaring på hvorfor. I denne kategori forventer man funktionalitet mere end køreglæde. Man forventer fornuft mere end æstetik. Og prestige giver man ikke meget for.

 

Fordelene

Men en BMW 1-serie kører ikke usynligt rundt i trafikken, så et eller andet med det der design har BMW alligevel opnået! Og bruger man dens fremragende køreegenskaber kommer man ikke bare sikkert gennem landskabet – man får også en enestående oplevelse ud af det, som få af konkurrenterne kan hamle op med. På grund af baghjulstrækket og fordi BMW har afstemt undervognen, ja hele bilens konstruktion, så den bare kører vanvittig godt.

 

1-serien har ikke forhjulstrækkerens indbyggede og til tider falske sikkerhed. Til gengæld har BMW udviklet et Elektronisk Stabilitets Program, som både tilgodeser behovet for aktiv kørehjælp, når det måtte vise sig, og samtidig optimere køreegenskaberne. BMW er simpelthen den eneste baghjulstrækker, vi har prøvet, hvor ESP ikke eliminerer køreoplevelsen og opfordrer til at blive slået fra, når man ikke bare skal køre rutinekørsel.

 

Valget 

Hvilken 1-serie BMW, man skal vælge, er helt og aldeles et temperamentsspørgsmål (jo, måske også lige et økonomisk spørgsmål, men det er jo så kedeligt at tale om). Mange BMW-købere vil sikkert frydes ved den ene af de prøvekørte udgaver – med en smidig og særdeles civiliseret 2-liters motor med 129 hestekræfter. Andre vil ikke kunne leve uden den kraftfulde, næsten skræmmende 265-hestes 3-liters 6’er.

 

Den lille af dem (den findes faktisk endnu mindre – i en 1,6-liters version med 115 ganske udmærkede heste) koster iflg. prislisten 350.000 kroner (1,6’eren koster blot 300.000) og den store står til 555.000 kroner. Prisforskellen er anselig men forståelig, når man fratrækker de 140.000 kroner mere, som statskassen tjener på den dyreste af varianterne.

 

M-Sport

Og så er der M-Sport kittet. Begge de to 1’ere var påhængt for 75.000 kroner ekstraudstyr. En del af det er kosmetisk, en del af det er praktisk og tjener et kørselsmæssigt formål. Men et godt råd er det, at prøve en bil med M-sport kit før man bestiller. Kørekomforten er ringere, vejgrebet bedre. Også det er et spørgsmål om temperament.

 

En BMW er måske er pragtkøretøj, men helt uden praktiske løsninger er en 1-serie dog ikke. Derfor vil en familie udmærket kunne trives med en 1-serie. Men man skal være enige om, at en del af købsprisen bliver brugt til andet end plads, funktion og kedsomhed. Er man det findes der ingen mage til, til den pris.

 

Sådan kører en BMW 130i M-sport>>>


M-Sport logo'et på dørpanelet er en vigtig del af M-Sport pakken. Man skulle jo helst ikke gå hen at glemme, at det er sådan en!

M-Sport kittet får også 1-serien til at se anderledes ud: Sænket undervogn, skørter osv.

 

3-liters 6'eren gør 130i til en sand racerbil.

 

2-liters motoren i 118i yder 129 hestekræfter og er yderst civiliseret.

 

Lårstøtten på sportssæderne kan justeres frem eller tilbage.


 

 

Model:

BMW 130i M-sport

Listepris:

Kr. 555.000+75.000

Motor:

6 cyl. 3 liter. 265 hk. 315 Nm/2500 o./min.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,1 sek/250 km/t/

10,9 km/l

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

Sænket undervogn (15 mm), ABS. ESP. EDS. ASR. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sportssæder.

 

 

Model:

BMW 118i

Listepris:

Kr. 351.500

Motor:

4 cyl. 2 liter 129 hk. 129 Nm/5750 o./min

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

9,4 sek/208 km/t/

13,7 km/l

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt