- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test: VW Golf GTI TCR

Generationsskifte med manér


Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engang i 2020 lancerer Volkswagen 8. generation af den ikoniske Golf. Og der er næsten garanti for, at den også følges op af en ligeså ikonisk GTI-model. Men for ikke at gøre det for let for de, der skal skabe fremtidens Golf/GTI, har man kridtet banen op med en ultra-hurtig GTI version af den hidtidige Golf og sikrer derved, at generationsskiftet sker med manér.

 

Den seneste og formentlig den sidste performance-version af den eksisterende 7. Golf-generation har fået tilnavnet TCR, altså efter der først er skrevet GTI. Den markerer Golf GTI modellens niveau med navnet, som Volkswagen gjorde til deres eget i 2. og 3. årgang af det nye internationale standardvognsmesterskab, der udsprang af World Touring Car Championship, fordi bilerne dér var blevet for dyre.

 

Mesterlig

I det nye mesterskab passede Golf GTI perfekt ind, TCR står som sådan for Touring Car Championship, men for Volkswagens vedkommende kunne det ligeså godt betyde Touring Car Champion, for i den internationale TCR serie kørte vinderne i 2016 og 2017 VW Golf GTI TCR.

 

Det skal så tilføjes, at der køres et utal af TCR-mesterskaber rundt om på jordkloden, for TCR-reglementet blev hurtigt populært, men fælles for dem alle er, at Volkswagen Golf GTI TCR gør det temmelig godt de fleste steder.

 

Gadebil til landevejsrace?

Er landevejsudgaven af Golf med tilnavnet TCR så en racerbil?

 

Svaret er ganske klart: Nej. Men den er inspireret af racerbilen og deler meget teknik med denne, og det oplever man på den almindelige landevej i kraft af fremragende styring, glimrende balance, både under kraftig nedbremsning og kraftig acceleration. Og naturligvis gennem en både fleksibel og kraftfuld 2-liters turbomotor, der præsterer 290 hestekræfter, når det hårdest for sig.



Gearkassen er en 7-trins DSG gearkasse og den er så tæt på racerbilen, at de biler, der deltager i langdistanceløbene rundt omkring for TCR-biler, typisk er udrustet med det selvsamme DSG-gear. Det mærker man i kraft af ikke bare en meget hurtig og præcis op-gearing, men også en temmelig hurtig og ligeså præcis nedgearing.

 

Civiliseret og rimelig prissat

Det havde naturligvis været en mulighed, at slippe gadeversionen af Golf GTI TCR løs på en racerbane. Men den er ingen racerbil, og selvom den med stor sandsynlighed ville have været en herlig oplevelse, dér hvor hastighederne er givet fri, er det vigtigt at konstatere, at den faktisk er temmelig civiliseret, så man glimrende kan benytte den på hastighedsbegrænset offentlig vej, uden at føle, at man har kastet pengene efter bilen for ingenting.



Og så dyr er den da heller ikke (så på den måde følger man fuldstændig filosofien bag de mange TCR-mesterskaber – der skal køres race, men man skal ikke ruineres). 562.000 kroner er prisen på den prøvekørte bil, og det inkluderer minsandten også de kostbare danske nummerplader. Den pris er faktisk ikke langt fra prisen på racerbilerne, der som udgangspunkt kan købes for 95.000 Euro – men det er så helt uden skatter, afgifter og nummerplader.

 

Sådan er den

On-board videoen her på siden på snoede, ujævne danske landeveje giver en indikation af, hvordan Golf GTI TCR vil være at trives med ude i landskabet. Og ellers skal resten overlades til de vigtigste data:

 

4-cylindret 2-liters turbobenzinmotor med PPF. (Petrol particulate filter). 7-trins DSG gear. Forhjulstræk. Elektronisk styret mekanisk spærredifferentiale. Effekt: 290 hk/5400-6400 omdr./min. Drejningsmoment: 380 Nm/1950-5300 omdr./min. Topfart: 260 km/t. 0-100 km/t: 5,6 sekunder. Benzinøkonomi: 12,8 km/l WLTP.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den ultra hurtige TCR-udgave af den ikoniske VW Golf GTI. Landevejstest på uforudsigeligt, skiftende underlag satte køreegenskaberne på prøve. Fuld HD.




235/35-19 hjul.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt