- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Langturstest: Toyota RAV4 Hybrid
 2,5 VVT-i 4X2 H3 Style

Hybrid-SUV på langtur

Af Søren Clauding - juli 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En hybridbil har stor styrke ved blandet kørsel og i bytrafik. Det har verdens uden sammenligning førende producent af hybridbiler, Toyota, for længst dokumenteret. Ikke mindst de selvopladende hybridbiler, hvor man er uafhængig af en stikkontakt, men stadig har fordelen af at kunne omforme bilens bevægelsesenergi til strøm på hybrid-batteriet, er yderst alsidige.

Men hvordan er det ud, hvis man kører på langtur, og bilen oven i købet ikke aerodynamisk er den mest velegnede? Vil man have glæde af hybrid-teknikken, eller lide begejstringen et frit fald, når man slipper hybridbilen ud på en tysk Autobahn ved topfart? Det satte vi os for at undersøge.


Øko-målsætning
Med det ikoniske Le Mont Saint Michel med dets nyudviklede ultra moderne øko-system til bevarelse af klippeøens unikke karakter som mål (hvilket passede godt til bilens miljøegenskaber), sendte vi en Toyota RAV4 Hybrid ned ad de tyske motorveje, gennem det franske motorvejsnet, rundt ad de naturskønne provinsveje i Bretagne og holdt i sagens natur godt øje med kørselsmønster og benzinforbrug.


Inden Toyotaens markante front for alvor blev drejet mod nord, var der blevet tilbagelagt omkring 2500 kilometer - en noget anden oplevelse end testkørslerne på det danske vejnet eller de kompakte ruter, som en “First World Testdrive” typisk giver mulighed for.

Toyota RAV4 er 5. generation af en af verdens første SUV’er. Hybrid-versionerne har eksisteret i flere år, og RAV4 Hybrid kan også fås uden hybrid, men med sigte på miljøet er hybrid-udgaven den mest interessante. Dels fordi den selvopladende hybrid drivline i sin nyeste udgave er temmelig potent (systemeffekt: 218 hk), og dels fordi Toyota i dag gør det muligt, omend alene med den firehjulstrukne udgave, at køre med en anhænger på op til 1650 kg. Det kunne den tidligere RAV4 Hybrid dog også, og den egenskab har man heldigvis bibeholdt i den nye udgave.


Forhjulstræk er ikke dumt

Vi havde lejlighed til, at stifte bekendtskab med RAV4 Hybrid ifm. de første internationale prøvekørsler og har beskrevet mange af bilens detaljer dér (læs mere om Toyota RAV4 Hybrid hér >>>). Meget af det forbigås derfor i disse spalter. Men der er dog en vis forskel på bilerne fra dengang og den, vi kørte langturen i:


Den aktuelle version havde forhjulstræk, hvad der er en økonomisk fordel, når bilen skal købes, og også er det, når den skal køres. Ejerafgiften er lavere med forhjulstræk, benzinforbruget ligeså - men indrømmet, firehjulstrækket ville være en fordel, hvis man ville begive sig ud på strandbunden omkring Le Mont Saint Michel. Men det må man alligevel ikke, og på Fanø går det nok uden. Iøvrigt har RAV4 en vadedybde på 50 cm - den har vi ikke afprøvet.

Varieret fart oplader batteriet

Ved topfarten på 180 km/t er benzinforbruget ikke påvirket af hybrid-teknologien. Men det er det, i samme øjeblik farten sættes ned, og det sker ustandseligt, når man begiver sig sydover gennem det fabelagtige men stærkt belastede Autobahn-net. Hver gang man sætter farten ned, opsamles bevægelsesenergien og forvandles til elektricitet, som via Nikkel-metal batteriet og det såkaldte e-CVT gear siden benyttes til, at sætte farten op igen eller simpelthen, at varetage kørslen i de små stille franske landsbyer, hvor beboerne uden tvivl sætter pris på stilheden.




Man kan skifte “manuelt” ved hjælp af paler bag rattet, og så forvandles “million-gearet” til et mere konventionel sekventielt gearskift i trin, men i praksis er det sjældent nødvendigt. Automatikken er fremragende, og til- og frakoblingen af den 2,5 liter store 4-cylindrede 177 hestes benzinmotor sker umærkeligt, omend det meget naturligt kan høres, når den er i brug. Det er den naturligt nok ved høj fart meget af tiden, men det er forbavsende, så mange kilometer, man kan køre på elektricitet alene, hvilket dels hænger sammen med et velproportioneret batteri, men også den kraftige 118 hestes elektromotor og drivlinestyringen.


Flot benzinøkonomi
Vi kørte i princippet hele turen i den såkaldte ECO-indstilling, som alene styrer drivlinen. På “udturen”, hvor der blev kørt så hurtigt, som det var muligt, inklusive mange strækninger ved høj fart, endte vi med et benzinforbrug på små 16 km/l iht. bilens on-board computer. På tilbageturen, hvor hastigheden var mere besindig, havnede vi et stykke over 16 km/l. WLTP tallene siger 17,5-18,2 km/l, men de inkluderer ikke nær så meget kørsel ved høj fart.

Så konklusionen er: Ser man på brændstofforbruget alene, kan en RAV4 Hybrid med sine 1,67 meter i højden og 19 cm frihøjde udmærket hamle op med lige så effektfulde diesel-alternativer (hos kollegerne, for Toyota producerer ikke længere dieselmotorer til personbiler). Så kan der være lidt prisforskel på diesel og benzin, når man krydser landegrænserne, men det er marginalt.

Vigtigst er det, at slå fast, at en langtur i en moderne selvopladende hybridbil som Toyota RAV4 Hybrid er en miljørigtig og meget behagelig måde at transporteres på. Den har glimrende køreegenskaber, er komfortabel og desuden også temmelig rummelig. Se videoen her på siden og læs mere om Toyota RAV4 som langtursbil hér >>>. Og ved bykørsel er den klart en optimal moderne mobilitetsløsning for dem, der gerne vil bidrage til at passe på jordens miljø.

Læs mere om Le Mont Saint Michel hér>>>

Læs om overnatning på Le Mont Saint Michel hér >>>

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
"Hybrid-hybrid" med alsidige rejse-egenskaber >>>

Hybridbil i naturligt hapitat >>>


Vi har prøvekørt den nye 218-hestes Toyota RAV4 Hybrid på en tur ad tyske motorveje ved topfart og snoede franske landevej. Spørgsmålet var: Dur en selvopladende hybridbil, oven i købet i SUV klæder til en sådan langtur? Videoen ovenfor giver svaret. Fuld HD.

Kort version - del 1


Kort version - del 2


Kort version - del 3



Model: Toyota RAV4 Hybrid 2,5 VVT-i 4X2 H3 Style
Listepris: Kr. 476.900
Motor og transmission: 4 cyl. 2,5 l benzinmotor uden turbo. 177 hk, 221 Nm/3600-5200 omdr./min. El-motor: 118 hk. e-CVT Automatgear.
Præstationer acceleration/ topfart/Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 8,4 sek./ 180 km/t/ 17,5-18,2 km/l /125-128 g/km.
Længde: 4,60 m
Bagagerum: 580-1690 liter
Værd at bemærke: ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED forlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås – nøglefri adgang og stop/start. Elektrisk bagklap. Multijusterbart læderrat med varme. Kunstlædersæder. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. El-førersæde. Regnsensor. Vognbaneasistent. Rear Cross Traffic Alert. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Trådløs opladning af smarttelefon.

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt