- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Twingo Zen SCe 75

Bybil med streg under BY
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Renault i sommer præsenterede den opdaterede Twingo, var tiden til at komme dybere under lakken lidt begrænset. Det har vi nu rådet bod på. Men læs gerne om Twingo fra i sommer. Det er ikke alt, der gentages her. En ting står dog klippefast: der er i den grad tale om en bybil, med streg under by.

Det har direkte med bilens basis konstruktion at gøre. Motoren bagude letter trykket på fronten. Derved er styringen let, og det underbygger det store styreudslag, som også er gjort muligt, fordi motoren ikke er i vejen. Og derved er det let at udnytte den suveræne vendediameter.

Væver omkring hjørnerne
Oversat til almindelig dansk betyder det, at Twingo er en usædvanlig væver bybil, let at komme om hjørnerne med, let at parkere og nem at gå til i det hele taget, bl.a. fordi den også er smal. 1,65 meter er rundt regnet 15 cm smallere end de fleste lidt større personbiler. Den har også en frihøjde på ikke mindre end 17 cm. Det har muliggjort en, bilens størrelse taget i betragtning, glimrende tilgivende affjedring.

En Twingo er også høj, så man stiger ind i den som var den en SUV. Desuden sidder man ret langt fremme og har let ved at overskue bilen, hvad mange bilister givet vis vil sætte pris på, i særdeleshed, hvis det der med bykørsel ikke står øverst på ønskelisten, men mere er en nødvendighed. Højden sikrer også, at pladsforholdene er ok.

Bagagepladsen rækker

Bagagerumskapaciteten på 210 liter er ikke overvældende, men lægges bagsæderne ned, har man alligevel tæt ved 1 kubikmeter til sin rådighed, trods den beskedne længde på 3,62 meter. At det ikke er gået helt galt, når man nu har lagt motoren bagtil og Twingoen oven i købet har baghjulstræk, skyldes formentlig brugen af en såkaldt De-Dion bagaksel, som også understøtter de særlige by-egenskaber.





Baghjulstrækket i sig selv er også en del af den vævre køreoplevelse rundt om snævre hjørner, og vi gætter på, at vejgrebet i is og sne også er forbilledligt, men det har vi sandt at sige ikke prøvet.

Til gengæld er hurtig motorvejskørsel ikke Twingos kerne-kompetence. Man kan naturligvis godt køre på motorvej, og med lidt vægt i bilen, der med sine 914 kg egenvægt på ingen måde er en sværvægter, går det også bedre, men en god efterårsstorm kræver ekstra opmærksomhed fra førerens side. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.

Stilfærdig og økonomisk
Den lille 3-cylindrede 75 hestes benzinmotor uden turbo forvandler da heller ikke Twingo til en racerbil. Den støjer ikke meget, og det klæder bilen. 0-100 km/t på 14,5 sekunder er fint i byen, hvor man som hovedregel ikke må køre hurtigere end 50 km/t. Og så er den let at få til at overholde WLTP-forbrugstallet på 18,9 km/l.

Den billigste Twingo (LIFE) er prissat til 100.000 kroner. Med Zen udstyr skal man af med 112.000. Da får man bl.a. aircondition, navigation, deleligt bagsæde og højdejusterbart rat med i købet. Forinden, som en del af LIFE udstyret, har man allerede fjernbetjent centrallås, elruder fortil og fart begrænser, som er god ved bykørsel til at eliminere risikoen for en fartbøde.

Praktisk bredde
Sidespejlene skal dog justeres manuelt, men det kan gøres indvendigt fra og er intet større problem, fordi bilen ikke er så bred. Det letter iøvrigt også indstilling af p-skiven, hvis man ikke har bekostet en, der gør det automatisk.


Desuden findes der en lang liste af ekstraudstyr, som udmærker sig ved at være til at betale for penge. El-sidespejle koster fx beskedne 4500 kroner, og for 7000 kroner ialt får man bl.a. læderrat, Isofix beslag også foran, sædevarme, p-sensorer bag, som gør det lettere at udnytte de sidste cm, når man skal parkere på en lille p-plads. Og tågeforlygter følger også med.

Selvom man er lille kan man godt have sin egen lys-signatur.

Andre Renault prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Bybil på toppen >>>
On-board video følger





Model:

Renault Twingo Zen SCe 75 5d

Listepris:

Kr. 111.900

Motor og transmission:

3 cyl. 1 ltr. benzinmotor. 75 hk. 95 Nm. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

14,5 sek./ 151 km/t. 18,9 km/l. 117 g.

Længde:

3,62 m.

Frihøjde:

17 cm

Bagagerum:

210-240-980 ltr.

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Fartbegrænser. Isofix. USB og AUX. Navigation. Deleligt bagsæderyglæn.


Link til importøren

Under "motorhjelmen" har man anbragt forskellige nødvendige elementer. Men motoren findes bagude og det nærmeste man kommer den er luftindtagene over baghjulene.



Handskerummet er stort og kan lukkes.


Der er forbavsende god benplads på bagsædet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt