- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Talisman Sport Tourer TCe 225 EDC
Highspeedtest: Bestået med topkarakter
Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor finde en flere år gammel bil frem og prøvekøre den? Simpelt nok: Renault har udrustet deres store Talisman med en 225-hestes TCe motor, et maskineri med ægte tysker-appeal. Og den skulle naturligvis prøvekøres på en tysk Autobahn.

 

Og hvorfor så det? Også det er simpelt nok, for Renault er det mest populære importbilmærke hos vores store nabo mod syd, og det er de bl.a. blevet, fordi den franske bilfabrik leverer rigtig gode alternativer til dem, der måske gerne vil skille sig lidt ud i forhold til alle de tysk-kørende landsmænd. Måske sætter de endda også pris på mange af franskmændenes løsninger, og så er vi sikre på at designforskellene overordnet set også betyder rigtig eget.

 

Er det for resten ikke lidt det samme, der gør sig gældende i Danmark???

 

Rejsebil for fuld fart

Vi tog en længere køretur ad tyske autobahns i en Talisman. Det var oven i købet den rummelige rejsebils-version, Sport Tourer, som byder på 572 liter bagageplads, der kan øges til 1681 liter, og så var den iklædt Intense-udstyret som bl.a. inkluderer 245/40-19 hjul. Meget passende til en hurtigløber.


 


Og hurtigt kan den løbe med den nye motor, som i den grad må tiltrække de tyske ikke tysk-købende bilpublikum. Og danskere, der sætter pris på fine fartpræstationer burde også give Talisman en tanke. Fordi den nye motor er usædvanlig smidig, vel-roterende og oven i købet moderat benzinforbrugende. Det officielle WLTP tal siger 12,8 l/km, i praksis på det danske motorvejsnet kan man endda gøre det bedre.

 

Fine fartpræstationer

Og så har man et fartpotentiale på ikke mindre end 240 km/t, et potentiale der dog nu om dage kan være lidt svært at omsætte i praksis dernede syd for grænsen. Lokale fartgrænser, vejarbejde, trafik i almindelighed og i særdeleshed store lastvognstog, der med en hastighedsforskel på en halv kilometer i timen forsøger at vinde 1 minut på køreturen til Basel, (også gerne de steder, hvor de ikke må overhale), er den virkelighed, en Talisman befinder sig i. Ligesom alle de hurtigkørende tyske kolleger iøvrigt.

 

Her er en smidig motor, underbygget af et drejningsmoment, der topper på 300 Nm allerede ved 1900 omdr./min (og husk, det er en benzinmotor, ikke en diesel), en stor fornøjelse. Man accelererer fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder, bilen er sikker i overhalingerne, motoren reagerer prompte på speederfoden og tilsammen medfører det automatisk en mere afslappet køretur og en større ro med mindre stress undervejs.



Bestået

Retningsstabiliteten er forbilledlig. Det blæste til tider temmelig meget, og selv ved passager af de heldækkende vindbremsende lastvognstog var overgangen til fri sidevind næsten umærkelig. Vi nåede momentant topfarten og kan konstatere, at Renault Talisman står ikke tilbage fra nogen af de tyske kolleger med samme fartpotentiale og i samme prisklasse. 7-trins EDC gearet er iøvrigt et glimrende supplement til resten af drivlinen. Så: Højfartstesten er fuldt og helt bestået.

 

Listeprisen for en Talisman Sport Tourer i den prøvekørte bestykning er 431.000 kroner. Det skal tilføjes, at man kan købe en tilsvarende bil med en 120-hestes dieselmotor og et mere beskedent udstyr for 340.000. Motorkræfterne (og brændstofforbrug) kan man forholde sig til, efter det behov, man nu måtte have. Men Intense udstyret ER intenst.

 

Moderne udstyr

Foruden den automatiske nødbremse, som indikerer, at selvom Talisman har et par år på bagen, har Renault altså ikke sovet i timen, har den Fuld LED. I moderne tider er det næsten et uomtvisteligt krav til en bil, der kan køre så hurtigt. Det fungerer fremragende i Talisman. Udsynet bagud er til gengæld ikke godt, og det har Renault så kompenseret for, ved at installere et glimrende bakkamera med et klart billede på 8,7” berøringsskærmen samt p-sensorer, iøvrigt både for og bag.

 

Adaptiv fartpilot reducerer også stressniveauet i autobahn-trafikken, det samme gør massagefunktionen i førersædet. 2-zone klimaanlæg og sædevarme øger kabinekomforten, og så er det rart, at kunne have et næsten fladt nøglekort i lommen med tilhørende automatisk låsefunktion, så man blot kan stige ud af sin bil på rastepladsen, vel vidende at den låser automatisk, når man er få meter fra den. Sidst men ikke mindst havde var bilen for 8.900 kroner påmonteret en elektrisk bagklap. Køb den med, bagklappen er stor og formentlig også tung. El-bagklap er godt for alle, og måske især de, der ikke kan nå op til bagklappen, har glæde af den elektriske hjælp.



Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>



Vi har prøvekørt den store Renault Talisman Sport Tourer med den nye 225-hestes turbobenzinmotor ved høj fart på en tysk Autobahn. Fuld HD.




Model:

Renault Talisman Sport Tourer TCe 225 Intens 7-EDC

Listepris:

Kr. 430.900

Motor og transmission:

4 cyl 1,8 l turbobenzin. 225 hk/5600 omdr./min. 300 Nm/1900 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,7 sek./ 240 km/t/ 12,8 km/l. 178 g CO2/km.

Længde:

4,87 m

Frihøjde:

145 mm

Bagagerum:

572-1681 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 17” alufælge (standard). Fuld LED. med kurvelys. Tågeforlygter. P-sensorer for og bag samt side-sensorer. Multijusterbart rat. 2-zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme.2 X Isofix. 8,7” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth.


Link til importøren









Den bageste del af bagagerumsbunden kan vippes op i lodret position og fungerer da som en rum-inddeler. Smart!

Bagagerumsbunden kan også monteres i to niveauer - under den er der udmærket ekstra bagageplads.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt