- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda CX-3
SKYACTIV-D 1,8 Optimum
Komplet og alsidig
Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Mazda CX-3 med nye miljø-optimerede Euro 6d-TEMP godkendte motorer stod set klart, at det kan Mazdas såkaldte SKYACTIV filosofi glimrende håndtere. Uden brug af AdBlue og SCR katalysator kan man opnå de lave forureningstal, teknikken er mere simpel og tilstrækkelig effektiv.

 

Man benytter et såkaldt NOx storage, et lager, hvor kvælstofilterne samles op. Når det er fyldt, initieres en forbrænding og på kort tid er de for især nærmiljøet så skadelige kvælstofilter brændt af. Virkningen er så effektiv, af Mazda har kunnet reducere kompressionen i den prøvekørte 115 hestes 1,8 liters turbodiesel fra de typiske omkring 1:20 til 1:14,8.



Det sidste skyldes, at man har udnyttet den lavere forbrændingstemperatur, som igen er suppleret af hurtigere indsprøjtning. Et andet resultat er et flot drejningsmoment på 270 Nm, som leveres allerede ved 1600 motoromdrejninger i minuttet.

 

Fungerer umærkeligt

Al den teknik behøver man ikke tænke på, når man kører, for det fungerer helt umærkeligt. Det er oven i købet sådan, at fart præstationerne er forbavsende gode, taget i betragtning at der er tale om en halvhøj bil med halvhøj frihøjde. CX-3 er 1,54 meter høj og frihøjden er 15,5 cm. 0-100 km/t klares på 9,9 sekunder, hvis man er hurtig på det manuelle 6-trins gear, og det er ikke svært, for Mazda er god til gearkasser og CX-3 er ingen undtagelse.

 

Topfarten er pæne 184 km/t og støjniveauet moderat. Brændstoføkonomien er 19,2 km/l. Det synes jo ikke som et særlig godt forbrugstal, men virkeligheden er, at det er det, fordi det er WLTP tal og de kan rent faktisk opnås i praksis. Til sammenligning angav den hidtidige overgangsløsning, kaldet NEDC2, et forbrug på 22,7 km/l.

 

Gode kurveegenskaber

Mazda CX-3 i den prøvekørte udgave med forhjulstræk var påmonteret 215/50-18 hjul. Det giver et godt fodfæste, balancen er helt ok, og affjedringen ligeså. Vi ville have elsket et multilink baghjulsophæng, for det ville klæde bilens øvrige køreegenskaber, men Mazdas løsning er absolut brugbar. På positiv siden tæller G-vectoring control, der er med til at sikre en dynamisk køreoplevelse gennem især de snævre kurver.



Den billigste Mazda CX3 er prissat til 195.000 kroner og prisen for 115 hestes dieselversionen med Optimum udstyr er 265.000 kroner. Den pris skyldes ikke mindst udstyret, som bl.a. omfatter nøglefri betjening, Head-up display, bakkamera, Rear Cross Traffic advarsel (som Mazda i øvrigt var banebrydende med i den bil kategori), klimaanlæg, læderrat med varme, sædevarme, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og meget mere.



Sporty design

Det hele er pakket pænt ind i Mazdas unikke KODO design med det næsten coupéagtige bagparti, der endda i den 4,28 meter lange crossover har 287 liter bagageplads, som kan øges til 1220 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

I øvrigt var CX-3eren forsynet med læderindtræk til blot 15.000 kroner og en fænomenal lakering, der slet ikke kommer til deres ret i den digitale farvegengivelse her på siden – selvom vi har gjort vores bedste for at fremhæve dens ubeskrivelige glans og dybde.






Andre Mazda prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Mazda CX-3 First World Test >>>


Vi har prøvekørt den nye Mazda CX-3 på en fugtig dansk forårsvej med opkørt grus, støv og andre uforudsigeligheder. Fuld HD.




Model:

Mazda CX-3 SKYACTIV-D 1,8 Optimum

Listepris:

Kr. 264.276

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 1,8 l. 115 hk. 270 Nm/1600-2600 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 184 km/t/ 19,2 km/l /138 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

287/350/1220 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill-start assistent. Aut nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED forlygter med segment inddeling og dynamisk kurvelys. P-sensorer for og bag med Blind Spot Monitor og Rear Cross Traffic Alert. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Head-up display. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Nøglefri entry og start/stop. 7” berøringsskærm med HMI commander og stemmestyring. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. USB, AUX, Bluetooth. BOSE audioanlæg med 7 højtalere. Isofix.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt