- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: KIA Ceed SW

1,4 T-GDi DCT Intro Edition


Harmonisk og alsidig langtursbil


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Ceed er en bemærkelsesværdig bil, men det er ikke det revolutionerende, der springer i øjnene, selvom den tilbyder usædvanlige løsninger som det avancerede Lane Following Assist (se nederst i artiklen). Det mest iøjefaldende er nemlig, hvor gennemført, harmonisk og alsidig den er, især i SW udgaven med 625 bagagerumsliter.

 

Dertil kommer, at man med det samme føler sig tilpas i den efterhånden velvoksne mellemklassebil, som oven i købet kan erhverves for under 300.000 kroner – inklusive den unikke 7 års garantiordning.

 

Moderne og brugsrigtig

KIA Ceed var blandt de nominerede til titlen Årets Bil i Danmark 2019, bl.a. fordi undertegnede stemte på den. Den fik ikke titlen, men det skal ikke komme den til skade, for på samme måde som KIA langt hen ad vejen sætter dagsordenen for velkørende elektrificerede biler, er KIA Ceed helt på toppen, og endda et stykke over, når det gælder brugsrigtige, moderne og velkørende nutidige familiebiler.

 

Et godt eksempel er noget for de allerfleste så ubekendt som bilens bagakselkonstruktion. Selv i SW-udgaven (SW=Station Wagon, altså stationcar) har man fastholdt en multilink bagakselkonstruktion. De færreste kan formentlig mærke det ved dagligdags kørsel, men på en hurtig tur gennem dele af det danske motorvejsnet er det, selv ved moderate danske hastigheder på 130 km/t, mærkbart. Ceed’en styrer ganske enkelt så præcist, og affjedringen gør det da også muligt, at benytte lavprofildæk uden tab af kørekomfort. Harmonien er ganske enkelt på et meget højt niveau.



Meget fine køregenskaber

Og det er positivt tankevækkende, at KIA har fastholdt den fine undervogn i en verden, hvor selv kolleger fra eksempelvis VW og Mercedes har valgt, at erstatte den avancerede undervogn i de lavere motoriserede versioner (af Golf og den nye A-Klasse). Det er modigt, men modet bør komme KIA til gavn, for køreegenskaberne er ganske enkelt meget fine – og det kommer i hvert fald bilejerne til gavn. En ting er den stabile kørsel, et andet er en kritisk situation, som alt andet lige er lettere at håndtere i en bil med en avanceret undervogn som den i Ceed’en.

 

Et andet eksempel er SW konstruktionen. Ceed SW er ikke i nærheden af at være en SUV eller crossover. Udover, at det faktisk var en pudsig men overraskende positiv oplevelse at køre den henover den ujævne græsmark tæt ved Lillebæltsbroen (se on-board videoen her på siden), som mest kom sig af muligheden for, at tage et par pæne billeder, nu vi alligevel var på de kanter, så er den en helt almindelig personbil. Frihøjden er de for en sådan bil helt normale 135 mm.

 

Meget rummelig

Alligevel har man indenfor en længde på 4,60 meter opnået de før nævnte 625 liter bagageplads og de kan oven i købet udvides til 1,7 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er sket uden tab af et dynamisk, sportsligt design og også den del harmonerer glimrende med køreegenskaberne.


 


Interiøret er ikke baseret på skærmbilleder med et utal af undermenuer, som det kan være en langvarig affære at komme igennem – hvilket ikke er særlig hensigtsmæssig ved hurtig kørsel på trafikerede motorveje. Man har en god fordeling mellem skærmmenuer og trykknapper. Det er da også bekvemt, at sætte sig ind i bilen og aktivere sædevarme og ratvarme, uden at skulle tage handskerne af for at betjene en til dugget skærm.


Intro Edition

Og udstyrsniveauet, især i den prøvekørte Intro Edition version, gør bestemt ikke oplevelsen ringere. Fordi bilen også havde KIA’s nyeste udgave af 7-trins dobbeltkoblingsgearet (DCT), forbundet til 140 hestes versionen af fabrikkens 4-cylindrede 1,4 liters turbobenzin’er, var Adaptiv Fartpilot en option. Og sammen med det såvel en ”traditionel” vognbaneassistent, der reagerer på vejstriber, som en ”Lane Follow Assist”.

 

Sidstnævnte reagerer på og følger forankørende biler (så længe de ikke forlader sporet) og identificerer desuden, hvornår der er plads nok til, at man kan skifte spor. Det virker fortræffeligt og er med til at gøre langturen endnu mere afslappende.

 

Udstyret inkluderer desuden automatisk nødbremse, bakkamera, baksensorer, 2-zone klimaanlæg, kurvelys, 8” berøringsskærm med navigation, luftdyser til bagsædet og en kabine delvis udført i kunstlæder. Den prøvekørte bil havde desuden elektrisk bagklap af den slags, der kan indstilles til at reagere på ens tilstedeværelse via bilens ”intelligente nøgle”.

 

Kvik og økonomisk

Sidst, men ikke mindst, er der maskineriet, som vi ved tidligere lejligheder har prøvet i KIA Ceed. 1,4 liters benzinmotoren overholder i sagens natur de kommende Euro 6d-TEMP miljønormer og er yderst fleksibel. Foruden fordelen ved de op til 140 hestekræfter når man det maksimale drejningsmoment på 242 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger i minuttet. Det fastholdes op til 3200 omdr./min. og spiller rigtig godt sammen med automatgearet.



100 km/t nås på blot 9,4 sekunder, og det eneste, man som fører skal gøre, er, at træde på speederen. Siden bremses festlighederne først ved 206 km/t. Den fart har vi ikke prøvet i Ceed SW endnu, men det kan være det kommer end dag… Forbrugstallet virker ikke umiddelbart overbevisende - 15,8 km/l. Men det er WLTP-gennemsnitstallet, der er tale om, og så er det lige pludselig meget pænt. Ved motorvejskørsler, varieret og også med afstikkere ud i landskabet, ramte vi tæt ved 15 km/t i praksis.

 

Mangles der noget? Ja, Fuld LED forlygter ville sætte kronen på værket. Men også det er der råd for: 13.000 kroner oven i, og så kan nat blive forvandlet til dag, hvis og når man ønsker det.


Andre KIA prøvekørsler – find dem her >>>

Læs også:

KIA Ceed First World Test >>>



Vi har prøvekørt den rummelige og langtursegnede SW udgave af den nye KIA Ceed med 140 hestes turbobenzinmotor og DCT-gear. Fuld HD.



Model:

KIA Ceed SW 1,4 T-GDi DCT Intro Edition

Listepris:

Kr. 292.993

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. turbobenzin. 140 hk. 242 Nm/ 1500-3200 omdr./min. 7 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,4 sek./ 206 km/t/ 15,8 km/l / 142 g/km

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

625/1694 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Automatisk nødbremse. Kurvelys og automatisk nedblænding. Adaptiv fartpilot. Vognbaneassistent. Lane Follow Assist. 16” letmetal fælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare el-indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sæder i del kunstlæder. Sædevarme. P-sensorer bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 8” skærm m. navigation. 7 års garanti.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt