- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW T-Roc 1,0

TSI 115 hk Style


Rock og stepdans i sneen


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang oplevede den nye kompakte VW crossover/SUV var det på plane respektive stenede veje under næsten sensommer temperaturer på den portugisiske vestkyst. Den iøjefaldende Volkswagen er i mellemtiden landet i Danmark og på denne tid af året sner det iblandt.

 

Det gjorde det i hvert fald visse steder i landet, da vi på ny satte fokus T-Roc, så vi lagde ud på tør og plan asfalt og styrede mod sne-Danmark. Og opnåede hvad vi ønskede: en regulær og alsidig test under hjemlige uforudsigelige og meget varierede kørselsforhold. For det er vel det, T-Roc er bygget til, at kunne håndtere lidt mere end en almindelig personbil.

 

Næsten billigst

Men firehjulstrækket var fravalgt, det samme var topudstyret, den potente drivline med dobbeltkoblings gear og masser ef motoreffekt. I stedet havde vi en beskeden 3-cylindret 115 hestes turbobenzin motor, 6 manuelle gear og det såkaldte Style udstyr. Dermed var det blevet til den næst billigste variant, som er prissat til 255.000 kroner, blot 15.000 kroner mere end basisver

sionen. Alene udstyret gør prisforskellen.



I øvrigt er T-Roc med basis udstyr udmærket klædt på. I flæng kan nævnes automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, elruder og el-opvarmede sprinklerdyser – ikke dårligt i frostvejr, hvor godt udsyn er alfa og omega for sikker kørsel.



Men hvordan i det kolde nord

Style-udstyret inkluderer 16” letmetalfælge med 215/60-16 dæk, vinterdæk naturligvis, som det sig hører og bør på denne tid af året, tågeforlygter med dynamisk kurvelys og p-sensorer for og bag.

 

Funktionsmæssigt er bilen som beskrevet tidligere, fremragende bagageplads, størelsen taget i betragtning, men fortsat med kardantunnel, selvom denne version alene havde træk på forhjulene. Men et forhold var vi især spændte på: hvordan ville den over 200 kg lettere T-Roc klare udfordringerne, uden så meget power, uden 4X4, og uden variabel affjedring.



Uden sne på vejen

Her er resultatet: på plan asfalt i stiv sidevind var bilen forbavsende stabil. Ved dansk motorvejsfart kører den snorlige, men det er fortrinsvis her, man savner motorkræfterne. Støjniveauet er yderst moderat og man hører ikke meget til motoren. Ingen tvivl om at de forholdsvis brede lavprofildæk her er en stor fordel.

 

På snoede veje uden særlig behov for vejgreb er styrepræcisionen forbilledlig, affjedringskomforten en smule spændstig, men især den lave vægt og et tyngdepunkt, der er skubbet bagud, gør bilen levende og let at køre. Her er motoren helt tilstrækkelig til at yde sin del af en underholdende kørsel.

 

Snekørsel kræver følsomhed

Og så var der sneen. Onboard videoen her på siden giver en god indikation af oplevelsen på nyfalden puddersne, som på ingen måde er kørt fast. Vejgrebet beror meget på dækkene og deres evne til at håndtere de aktuelle kørselsforhold, men balancen i bilen er her den vigtigste faktor. Den er glimrende, og er hjulpet igen af den lave vægt på forenden og den derved mere ideelle vægtfordeling.

 

Det svageste punkt var den spændstige affjedring. Man kunne udmærket komme frem og havde også gavn af den lidt forøgede crossover frihøjde. Men følsomheden kunne være bedre og det ville affjedringskomforten også nyde godt af ved landevejskørsel. Da ville stabiliteten ved højere hastigheder givet vis være forringet.

 

Fleksibel drivline

Til gengæld var det manuelle gearskift ideelt. Via koblingen og den direkte speederkontakt med den meget smidige og fleksible 3-liters TSI motor havde man god fornemmelse af kraftoverførslen og vejgrebet.

 

Sammenfattende er den mere betalbare version af T-Roc optimal til danske kørselsforhold, og sidst men ikke mindst er benzin økonomien også bedre. Rigtig meget faktisk, med mulighed for iht. normtallene at kunne køre næsten 20 km pr. liter.


Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Over stok og sten - T-Roc First World Test >>>


Vi har prøvekørt den nye VW T-Roc på snedækkede danske landeveje. Fuld HD.


 


Model:

VW Polo 1,0 TSI 115 hk Style

Listepris:

Kr. 254.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 115 hk. 200 Nm/2000-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 187 km/t/ 19,6 km/l / 117 g/km

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

445-1290 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” letmetalfælge. El-opvarmede sprinklerdyser. Tågeforlygter med dynamisk kurvelys. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. P-sensorer for og bag.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt