- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Yaris GRMN 020

Mesterligt gensyn


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gensynsglæde er nogle gange mere udpræget end andre. Men sandt at sige var muligheden for, at genopleve den lynhurtige specialversion af Toyota Yaris, en, man greb med kyshånd. Simpelthen fordi det første møde var så herligt. Det var det andet også…

 

Vi havde nemlig allerede tilbage i januar i år muligheden for at køre én af de i alt 400 Yaris GRMN, der er blevet bygget. En specialmodel, der kun blev solgt på internettet, og som var udsolgt på mindre end 72 timer. De to, der var dedikeret det danske marked, var væk på et par døgn.

 

Nummer 020

Men heldigvis havde den danske Toyota importør sikret sig et eksemplar og med nummer 020 på nummerpladen – altså den i motorrummet, ikke den, som den danske stat har udfærdiget – var der – var anledningen der til et gensyn, oven i købet med en af de allerførste af de 400, som nummeret ligesom indikerer.


 


Vi skal ikke komme så meget i detaljer med bilen, som vi var dengang. Det vil blot være en gentagelse og det kan der læses mere om hér >>>. Også videoen fra dengang ville vi ikke kunne komme i nærheden af at producere på danske landeveje. Men det herlige ved gensynet var den simple virkelighed, at nu havde man mulighed for, at komme lidt dybere ind i køretøjet og dets baggrund, end et døgns tid i Spanien giver.

 

Vanedannende

Det mest overraskende var, hvor hurtigt man vænnede sig til at køre den fine lille bil. Der skulle ikke megen omstilling til. Men indrømmet, de danske hastighedsgrænser var næsten en provokation. Ikke af bilen, men af undertegnedes tålmodighed. Men uden førerbevis går den ikke, så man holder sig i skindet.

 

Hvorfor så køre i en Yaris GRMN herhjemme? Svaret er: Ændring af fokus.

 

Kørepræcision i fokus

Det handler ikke om, at nå 100 km/t på 6,4 sekunder eller 80 km/t på omkring 5. Det handler om at nyde kørepræcisionen. Træne den helt præcise placering af bilen på asfalten. Nyde lyden, opleve den finhed, hvormed man mærker underlaget, og naturligvis også at fornemme kraftoverførslen og vejgrebet, når speederen få øjeblikke i ny og næ trædes i bund. Det er herligt, fordi bilen styrer så godt.



Toyota Yaris GRMN er bygget efter samme koncept som Toyotas WRC rallybil. Og ikke overraskende: Mens de 400 GRMN’er er kørt ud fra samlebåndet, eller hvad man nu skal kalde produktionsprocessen på fabrikken i Valence i Frankrig, er VM-teamet stille og roligt avanceret og har i skrivende stund netop overtaget føringen i kampen om rallyverdensmesterskabet.

 

Sammenligningen

Yaris GRMN er ingen WRC bil. Den har halvt så mange hestekræfter, men også kun halvt så mange trækkende hjul, og koster trods listeprisen (som egentlig er ret ligegyldig – for bilen kan jo ikke købes længere) på 457.000 kroner kun en brøkdel af en WRC rallybil. Alligevel kan man sammenligne de to.

 

For en rallybil er langt mere end en bil. En rallybil udvikles af eksperter på ultrakort tid. Yaris GRMN er udviklet på blot to år, så man var med andre ord i gang endnu inden Toyotas WRC comeback i januar 2017. Så her holder sammenligningen også meget godt.

 

Ultimative køreegenskaber

En Yaris WRC testkøres på snoede veje af forskellig beskaffenhed som et spejl af de strabadser, bilerne udsættes for i et VM-rally. Yaris GRMN er testkørt og udviklet på den legendariske Nürburgring i de tyske Eifelbjerge – på den måske mest ultimative vejstrækning i verden.


Effektive bremser er ligeså vigtige som rå motorkraft.


Yaris GRMN er unik i sin klasse (B-segmentet/miniklassen). Og lige nu er Yaris WRC også unik i verdensmesterskabet, fordi den har kunnet vinde både på hurtige finske grusbelagte skovveje, på asfaltveje af enhver art og senest på strabadserende terræn i Tyrkiet.

 

Fælles målsætning

Og så opfylder begge biler Toyotas tre hovedformål, når det kommer til motorsportsdeltagelse og udvikling af en bil som Yaris GRMN: Udvikling af medarbejderne, udvikling af serieproducerede hverdagsbiler og ikke mindst at skabe begejstring hos Toyota fans.

 

Visuelt er Yaris GRMN selvfølgelig ikke så brutal som en WRC-bil. Men se billederne øverst på siden, hvor vi også har vist en Yaris WRC. Helt skævt er det nu ikke.


Knappen, der aktiverer Yaris GRMN's 212 hestekræfter.

 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Yaris GRMN: Ud af garagen og fuld fart frem >>>


Vi har prøvekørt en (nu to) af de i alt blot 400 eksemplarer af den potente Toyota Yaris GRMN. som vil blive produceret. Vi har foruden den aktuelle prøvekørsel i Danmark også prøvet den på den udfordrende Parcmotor Castellolí racerbane vest for Barcelona. Se videoen, som foruden onboard delen også har afsluttende outboard optagelser af den unikke og spændende bil. Fuld HD.


Toyota Yaris GRMN læner sig på mange måder op ad VM-rallybilen, Yaris WRC (nedenfor, hvis man skulle være i tvivl).

 


Model:

Toyota Yaris Hybrid GRMN

Listepris:

Kr. 457.183 (men udsolgt)

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. turbobenzinmotor. 212 hk. 250 Nm/5000 omdr./min. 6 M/T. Torsen spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk:

6,4 sek./ 230 km/t (elektronisk begrænset)/ 13,3 km/l

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge (205/45-17). Tågeforlygter. Gazoo Racing alu-pedaler, bagspoiler, diffuser, sportslæderrat, sportssæder. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Klimaanlæg samt handskerum med køl. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Toyota Touch. 7” skærm. Bakkamera. Go-Navigation. Regnsensor. 3 års garanti.


Link til importøren


Sportsstole og sportsinteriør giver Yaris GRMN sin helt egen karakter.

 

Yaris GRMN har blink i øjet - en "personlighed", der genspejler de mennesker, der har skabt den.

 

Pladsforholdene på bagsædet er moderate, men det er heller ikke det letteste sted at komme ind.

 

Hajfinne og bagspoiler er en del af GRMN udstyret.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt