- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru XV 2,0i

Summit Lineartronic

Alsidig ”Super-SUV” til tilbudspris


Af Søren Clauding – oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru VIL. De VIL være mere synlige på det danske marked og en intensiv mediekampagne dette efterår har virkelig synliggjort den japanske producent af verdens sikreste (det er i hvert fald Subarus målsætning) og nogle af de allermest velkørende biler. Og som det nu efterhånden er blevet sædvane i Danmark, så er vejen frem ikke kun et godt produkt, men også et attraktivt pristilbud.

 

Hvor længe tilbuddet varer, ved vi ikke, men vi så det som en naturlig anledning til, på ny at sætte fokus på den mellemstore regulære SUV, Subaru XV. Den billigste version er prissat til lige godt 300.000 kroner – det er der ikke rørt ved – men der er tilbudspriser på de fire øvrige varianter.

 

Tæt ved 40.000 kroner billigere

Vi har stillet skarpt på topudgaven, som normalt koster knap 460.000 kroner. Den koster for tiden godt 420.000 kroner, altså en klækkelig besparelse, men måske, sådan som det danske marked nu engang fungerer, også det, der skulle til, for at lade bilen slå igennem.

 

Subaru er nemlig en bil, der ikke umiddelbart gør meget væsen af sig. Den er ikke prangende, den er ikke en visuel potensforlænger eller et status symbol. Derimod er den yderst effektiv, funktionel og formentlig den allerbedst kørende bil i sin klasse.

 

Hvad ”bedst” betyder

Vi har tidligere optalt Subaru XV i den seneste generation, etableret på den nyeste tekniske platform, og denne artikel bør suppleres af de andre, vi har publiceret (læs mere om Subaru XV hér >>>), for vi vil helst undgå for mange gentagelser. Men det er siden introduktionen også blevet klart, at en god bil ikke sælger sig selv. For hvad ligger der egentlig i, at den er god, og betegnelsen ”bedst kørende”.

 

Lad os forklare (hvad undertegnede i hvert fald mener…): Alle moderne biler kører godt. Ved almindelig kørsel er det meget få biler, der falder igennem. Bilister har smag og behag, som er forskellig. Nogle vil gerne have en direkte berøring med og føling af underlaget, selvom det måtte gå ud over kørekomforten. Andre vil gerne transporteres behageligt, blødt, komfortabelt osv.

 

Det sidste opnås som hovedregel ved at give afkald på det første (og så er der en masse mellemløsninger). I Subarus tilfælde holder den hovedregel imidlertid ikke.

 

Komfortabel og fin vejkontakt

En Subaru XV er nemlig temmelig komfortabel. Men man har alligevel som fører en meget fin føling med kørebanen. Det har man, til trods for den store frihøjde på 22,1 cm (som traditionelt heller ikke hører sig til i en sportslig bil). Nogle vil måske savne den faste, såkaldte sportslige berøring med asfalten. Men dertil har vi kun én kommentar: Læg konventionerne væk og oplev, hvad en Subaru XV virkelig kan.

 

XV kan klare sig glimrende off-road. Det har vi tidligere fastslået, dokumenteret og illustreret (se videoerne fra dengang, også her på siden). Men den er også meget, meget god på plan asfalt og især oplever man det ved skiftende vejrforhold og skiftende kørselsforhold i det hele taget.

 

Alsidig

Vi har prøvet XV i stiv sidevind, på alskens underlag, og kørt den sportsligt såvel som i søndags-cruise tempo. Den falder ikke igennem på nogen måde. Tværtimod er man tilbøjelig til at sige: Wow, hvor er den alsidig. Det handler om balance i bilen (i teknisk forstand handler det om, hvordan vejgreb og styring påvirkes, når tyngdepunktet skydes rundt ved kurvekørsel, acceleration og deceleration), vejgreb, styrestabilitet, sidevindsfølsomhed osv.



Og så er den også temmelig praktisk indrettet og byder på masser af udstyr. Den prøvekørte version var udrustet med en 156 hestes 2-liters boksermotor uden turbolader. Er turbo-tryk et krav, så glem en Subaru, men er de reelle trækegenskaber vigtige, stryger den til tops. 0-100 km/t på 10,4 sekunder er ikke langsomt, og for de, der ikke kan undvære fornemmelsen af gearskift i trin, er styringen af drivlinen og det symmetriske firehjulstræk sådan indrettet, at der skiftes fra trinløst automatisk transmission til skift i trin, når man træder speederen kraftigere ned. Alt det har vi også beskrevet tidligere.

 

Alenlang udstyrsliste

Standard udstyrslisten for enhver XV er alenlang: foruden automatgearet og det permanente symmetriske firehjulstræk med Active Torque plit, vognbaneassistent (yderst blødt nærsten umærkelig virkende helt uden ryk), adaptiv fartpilot (ligeså) og EyeSight-baseret automatisk nødbremse er 7 airbags, Xenon forlygter med forlygtespuling standard. Det gælder også multijusterbart rat med varme, sædevarme, elektriske sideruder, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle, 2-zone klimaanlæg, el-opvarmet underkant af forruden (så vinduesviskerne ikke fryser fast – eller i hvert fald hurtigt kan tøs op igen) og meget andet.

 

Oven i det inkluderer Summit udstyret Fuld LED (med automatisk fjernlys) i stedet for Xenon-lygterne, soltag (som dog reducerer lofthøjden en smule), elektrisk førersæde, nøglefri betjening, navigation, læderindtræk, skiftepaler til automatgearet, 8” skærm i stedet for 6,5”, 225/55-18 dæk på alufælge etc.



Alt i alt et super godt kørende udstyrsstykke, hvis handikap er, at for få i Danmark kender bilen til, at give den en topplacering på bilernes statussymbol-liste. Men det, den kan og det, man får for pengene burde give den det. Og det var da også årsagen til, at undertegnede ifm. med nomineringen af Årets Bil i Danmark 2018 havde Subaru XV blandt mine valg.


 

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Subaru XV First Nordic Test 2017


Den nye Subaru XV er helt igennem ny. Den kører fabelagtigt godt. Vi ved det, for vi har prøvet den. Fuld HD.

 

Vi har også prøvet Subaru XV i det særlige off-road spor på Trosta Park testbanen ved Arlanda i Sverige. Imponerende hvad den kan:


 


Model:

Subaru XV 2,0i Summit Lineartronic

Listepris:

Kr. 458.880. Tilbud: 421.380

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Boxer-benzin. 156 hk. 196 Nm/4000 omdr./min. CVT automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,4 sek./ 194 km/t/ 14,5 km/l /155 g/km

Længde:

4,47 m

Frihøjde

22,1 cm

Bagagerum:

380-1290 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. VDC. Vehicle Dynamics Control. Active Torque Split AWD, 18” letmetalfælge. LED forlys. EyeSight med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Vejbaneassistent. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for. Læderkabine. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. 8” berøringsskærm med bakkamera. Soltag. Navigation.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt